Maşini luxoase, fără acoperiş, conduse de domni cu frac, joben şi baston cu măciulie aurită, dar şi domniţe cu rochii largi, vaporoase, cu părul curgându-le pe umeri în ineluşe, asta e imaginea cu care sunt întâmpinaţi vizitatorii centrului comercial Iulius Mall Suceava, începând de ieri dimineaţă.
Caravana maşinilor de epocă, care recreează atmosfera de la începutul secolului XX, va putea fi admirată pe parcursul întregului weekend, exponate rare şi extrem de valoroase fiind puse la dispoziţia tuturor, fiind amplasate atât în zona de intrare, cât şi pe holurile complexului.
Autoturism din 1903, în perfectă stare de funcţionare
Maşinile de epocă, care au în spate o istorie mai veche de 100 de ani, sunt prezente pentru prima dată la Suceava, fiind aduse de Clubul Vach din Ungaria, în proprietatea cărora se află.
Membrii clubului sunt proprietari a peste 250 de maşini şi motociclete de epocă, la Suceava fiind aduse acum 16 maşini şi zece motociclete, piese de colecţie, de o valoare inestimabilă.
Cea mai veche maşină expusă la Suceava este un model franţuzesc – De Dion Bouton, din 1903, aflat în stare perfectă de funcţionare, deşi viteza maximă este de 50 km pe oră, iar cea mai veche motocicletă, din 1902, seamănă mai mult cu o bicicletă, pe atunci un cal fiind considerat mult mai valoros, după cum a explicat preşedintele clubului Vach, Kalmar Tamas.
Rolls Royce şi Mercedes, cele mai luxoase maşini de epocă
Printre automobilele expuse publicului sucevean se numără trei modele Panhard Levassor, dar şi alte modele, ale unor mărci de renume care sunt în continuare producătoare de maşini – Mercedes, Renault, Opel, Bugatti şi Fiat.
În acest sens sunt remarcabile câteva autoturisme expuse, precum un Opel Torpedo fabricat în 1911, cu 6 cai putere şi o viteză maximă de 55 de kilometri pe oră, aflat în proprietatea secretarului clubului, Sagy Endre, care s-a şi suit la volanul acestuia, însoţit de o domnişoară îmbrăcată în haine de epocă.
Un alt exemplu, un Renault NN de un verde crud, fabricat în 1925, a ajuns în proprietatea clubului după ce, în 1980, o familie a cumpărat o casă bătrânească, în anexele căreia au găsit maşina, de care nimeni nu mai ştia.
O maşinuţă foarte simpatică, potrivită şi astăzi prin marile oraşe, este un Fiat Topolino din 1937, care, cu ai săi 13 cai putere, prinde o viteză de 70 de km/h.
Un model care a captat atenţia tuturor, oriunde a fost expus, este un Rolls Royce din 1935, negru lucitor, care era capabil încă de atunci să prindă viteze de aproximativ 100 de km/h.
La fel de apreciat este şi un Mercedes din 1922, cel mai luxos model din gama produsă pe atunci de renumita companie de automobile, care are o capacitate cilindrică de 2.600 cm cubi, 65 de cai putere şi prinde cu uşurinţă 100 de kilometri pe oră.
Prezentarea acestuia a fost însoţită de prezenţa a două frumoase domnişoare, îmbrăcate în costume de epocă, care, fluturându-şi ostentativ evantaiele, au urcat în maşina la volanul căreia se afla preşedintele clubului Vach.
Interesant, dar nici Rolls Royce-ul din 1935 şi nici Mercedes-ul din 1922 nu se ridică la valoarea unui Bugatti 43, un autoturism sport din 1927, cu o capacitate cilindrică de 2.262 cm cubi, cu un motor de 120 cai putere şi cu o viteză maximă de 180 de km/h. Pe lângă valoarea sentimentală a acestuia, valoarea sa de piaţă este estimată la peste 300.000 de euro.
Expoziţia, pe lângă frumuseţea ei, derivată din farmecul vremurilor de altă dată, evocate prin autoturismele şi motocicletele expuse, are şi o valoare educativă, demonstrând evoluţia maşinilor în timp, dar şi ce bijuterii tehnice puteau fi create pe vremea străbunicilor, când unii nici nu îşi închipuiau că există ceva mai presus de o căruţă sau şaretă trasă de cai.
(20 iun 2009, 17:40:39
masini fara acoperis wow .... ,,partea metalica(acoperis) se numeste plafon" cautati pe net fara acoperis (va asigur ca majoritatea apar ,,case fara acoperi" - ca ar fi smuls de furtuna)