Demonstraţia a fost cât se poate de interesantă, în primă fază, echipamentele sofisticate de sute de mii de euro şi robotul ultra performant din dotarea autospecialei pirotehnice încântând audienţa.
Lucrurile, însă, au scârţâit în a doua parte a exerciţiului pirotehnic, când aruncarea în aer a două carosierii auto le-a dat serios de furcă pirotehniştilor SRI Suceava.
Robot ultra-performant, coleg de muncă al pirotehniştilor de la SRI
Ieri, în jurul orei 11:00, forfotă mare la aeroportul de la Salcea.
Conducerea prefecturii, şefii Poliţiei, Jandarmeriei, Poliţiei de Frontieră, Serviciului de Paşapoarte, ai Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava, Serviciului de preluare a apelurilor de urgenţă 112, Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Suceava, şefi de instituţii, reprezentanţi ai structurilor de combatere a crimei organizate, ziarişti, cu toţii au răspuns invitaţiei Direcţiei Judeţene de Informaţii de a lua parte la un exerciţiu demonstrativ.
După un mic discurs al şefului SRI Suceava, locotenent colonelul Corneliu Cojocariu, cuvântul i-a fost dat şefului serviciului pirotehnic, care le-a explicat invitaţiilor în ce va consta exerciţiul demonstrativ.
Scenariul era următorul. Un colet suspect fusese lăsat în portbagajul unei maşini (Dacia Logan) parcată la intrarea în aeroport. Informaţiile erau că în acel autoturism s-ar afla un dispozitiv exploziv, vizată de atacul terorist fiind o persoană care urma să iasă din aeroport.
Odată alertate autorităţile, la faţa locului ajunge autospeciala pirotehnică a SRI Suceava. Trei membri ai echipei pirotehnice coboară în grabă şi fac primele verificări.
Cu un dispozitiv special pe care îl bagă pe sub autoturismul problemă urmăresc pe un monitor prezenţa unor eventuale colete ori a unor modificări suspecte la caroserie.
Vedeta demonstraţiei, un robot pe şenile, „rodul experienţei mai multor servicii de informaţii” –după cum ne prezintă şeful grupei pirotehnice, iese din autospecială.
Dotat cu camere video, robotul este dirijat de la distanţă de un operator, care supraveghează fiecare mişcare a aparatului de ultimă generaţie pe un monitor special.
Invitaţii sunt informaţi că nu îşi mai pot folosi telefoanele pe timpul exerciţiului, fiind activate două sisteme de bruiaj al comunicaţiilor.
Lângă autospeciala pirotehnică a SRI Suceava, un membru al echipei este îmbrăcat cu un echipament special, care, ne explică şeful lor, poate ajunge până la 65 de kilograme.
Echipamentul este prevăzut cu sistem de răcire, de oxigenare, de comunicare, precum şi cu sistem de iluminare proprie, putând fi folosit şi noaptea.
Deşi nu acordă protecţie 100% celui care îl poartă, costumul special îi poate salva viaţa pirotehnistului în cazul unei deflagraţii.
Împreună cu robotul, membrul grupei pirotehnice îmbrăcat cu costumul special fac testul de mişcare, pentru a stabili dacă dispozitivul exploziv poate fi scos din autoturism şi radiografiat cu raze X, în dotarea specialiştilor SRI Suceava existând şi astfel de echipamente.
În final, tot robotului îi revine misiunea de a distruge coletul suspect, toţi invitaţii fiind încântaţi de ceea ce au văzut, de tehnica prezentată.
Explozia i-a surprins până şi pe cei de la SRI
În a doua parte a demonstraţiei, toţi cei prezenţi sunt invitaţi în incinta clădirii aeroportului, urmând să urmărească de la balcon ce s-ar fi întâmplat dacă coletul pus de terorişti ar fi explodat.
La o distanţă de aproape jumătate de kilometru distanţă, două caroserii auto, de Dacie şi Lada, erau pregătite pentru a fi aruncate în aer.
Se pornesc camerele de luat vederi, iar unii invitaţi şi-au scos telefoanele mobile pentru a filma momentul exploziei.
Câteva momente de tăcere deplină. Se aude vocea unuia dintre reprezentanţii SRI....3,2,1.... Nimic. Nici o explozie.
Unul dintre membrii echipei pirotehnice o ia la fugă spre locul unde se află cele două caroserii auto. O Dacie Logan, tot a SRI, intră pe pista aeroportului şi se îndreaptă în aceeaşi direcţie.
După câteva minute se întorc, iar invitaţii se pregătesc din nou să vadă, în sfârşit, explozia.
Unii fac cu rândul la un binoclu, pentru a vedea cât mai bine caroseriile ce urmau a fi distruse complet în urma deflagraţiei.
Iarăşi tăcere. După câteva zeci de secunde de aşteptare, aceeaşi Dacie Logan demarează din nou în trombă spre zona din care ar fi trebuit să iasă fum. Semn că încercarea de a arunca în aer caroseriile a dat din nou greş.
Acelaşi scenariu se repetă de încă două ori. Într-un final, cei de la SRI Suceava îi chemă pe invitaţi, până se remediază deficienţele apărute şi pot să asiste la explozie, la un mic protocol organizat într-una din încăperile aeroportului.
Toată lumea se îndreaptă spre ieşire, când un zgomot puternic îi face pe toţi să tresară.
„A explodat”, ne uităm cu toţii spre zona în care se aflau cele două carosierii auto, acum acoperită de fum.
O salvare şi o maşină de pompieri pornesc imediat într-o acolo.
Invitaţii râd şi se îndreaptă spre camera de protocol.
„Exact pe asta se bazează şi teroriştii, să ne ia prin surprindere”, face haz de necaz unul dintre invitaţi.