La iniţiativa viceprimarului Lucian Harşovschi, care coordonează activitatea serviciului de Asociaţii Locatari din Primăria Suceava, tuturor asociaţiilor le-a fost solicitat să facă publice datele legate de repartizarea cheltuielilor administrative, în special salariile preşedintelui şi administratorului.
Propunerea i-a revoltat pe o parte dintre cei aflaţi la conducerea asociaţiilor de proprietari, în vreme ce alţii au ales să o ignore, prea puţini fiind cei care s-au conformat.
Alegeri la toate asociaţiile de proprietari
Tocmai de aceea, în cadrul adunărilor generale, convocate în primele trei luni ale acestui an la toate asociaţiile de proprietari, una din măsurile discutate a fost şi cea a stabilirii publice a salariilor celor care administrează asociaţia, precum şi afişarea lor la fiecare scară de bloc în parte.
În total au avut loc alegeri la o sută din cele 103 asociaţii existente în municipiul reşedinţă de judeţ, la cele rămase fiind apărute o serie de probleme care au justificat amânarea şedinţelor.
Aceste alegeri au produs modificări la nivelul unor asociaţii de proprietari, prin schimbarea a opt preşedinţi de asociaţie şi a opt comitete executive, în vreme ce în cadrul altor şapte comitete au fost înlocuiţi o parte din membri.
Salarii înjumătăţite la unii, dublate la alţii
“În urma acestor adunări generale a dispărut această nebuloasă a salariilor celor aflaţi la conducerea asociaţiilor de proprietari.
Foarte mult timp, salariile acestora au fost învăluite în mister, motiv pentru care au şi stârnit o mulţime de discuţii şi nemulţumiri din partea populaţiei”, a declarat viceprimarul Lucian Harşovschi.
Practic, în urma acestor adunări generale, unor preşedinţi şi administratori de asociaţii le-au scăzut salariile, uneori drastic, la mai puţin de jumătate faţă de cât aveau înainte, în vreme ce altora le-au crescut (chiar şi peste 200%) sau le-a rămas la acelaşi nivel.
Un lucru cert este că de acum înainte, la toate asociaţiile din municipiu, salariile conducerii trebuie să fie afişate pe listele de plată, în caz contrar, cei care vor îndrăzni să nu îşi afişeze salariile vor fi amendaţi cu sume cuprinse între 500 şi 3000 de lei, plătibili din banii lor, nu ai asociaţiei.
Mai mult, la Primărie a fost întocmită o listă completă cu salariile anterioare şi cele actuale la fiecare asociaţie de proprietari, care poate fi consultată oricând de cei interesaţi.
Lipsă de implicare din partea celor nemulţumiţi
O nemulţumire a viceprimarului este că nu a putut participa la toate adunările generale din municipiu, ca urmare a faptului că o parte din conducerile asociaţiilor de proprietari au pus aceste întruniri în aceeaşi zi, chiar şi la aceeaşi oră.
Tocmai de aceea, pentru a preveni astfel de situaţii de acum înainte, printr-un regulament nou aprobat în Consiliul Local, data de convocare a adunărilor generale se stabileşte de comun acord cu Primăria, de către fiecare asociaţie în parte.
„Oamenii nu s-au implicat aşa cum ne aşteptam, mai ales dacă e să ne luăm după numărul foarte mare al celor care vin la Primărie să reclame diferite probleme. Dacă la noi au venit să se plângă, la şedinţele în care rezolvarea acestor probleme ţinea chiar de votul lor, nu s-au mai prezentat.
Sperăm ca de la an la an să facem şi mai multă ordine în rândul asociaţiilor de proprietari, care lucrează în interesul cetăţenilor şi nu trebuie să uite asta”, a precizat Harşovschi.
Cele mai mari salarii la preşedinţii de asociaţie:
- 1. Asociaţia 11 (George Enescu) – 2004 lei
- 2. Asociaţia 3 (Centru)- 1428 lei
- 3. Asociaţia 7 (Areni) - 1400 lei
- 4. Asociaţia 8 + 30 (Obcini) - 1371 lei
- 5. Asociaţia 26 (Areni) – 1200 de lei
- 6. Asociaţia 43 (Burdujeni)– 1200 de lei
- 7. Asociaţia 14 Obcini – 1000 de lei
- 8. Asociaţia 23+27 (Obcini) – 1000 de lei
- 9. Asociaţia 47 (George Enescu) – 950 lei
- 10. Asociaţia Măgura (Obcini)– 841 de lei.
În alte cazuri, salariile preşedinţilor de asociaţii sunt cuprinse între 300 şi 800 de lei.
La unele asociaţii, preşedintele are doar un titlu onorific, nefiind plătit cu vreun ban din buzunarul locatarilor (ex. Asociaţia 32, 15, 2 Armenească, Belvedere, 39 şi 62), în vreme ce la alte asociaţii (în special la cele foarte mici), răsplata financiară a acestora este doar simbolică (67 de lei la Asociaţia 37 CFR, 100 de lei la asociaţiile 35, 40 şi 57, ori 120 şi 150 de lei la asociaţii precum 75, 70 şi 59 Zamca).
Cele mai mari salarii la administratorii de asociaţie
- 1. Asociaţia 33 (Burdujeni) – 2000 de lei
- 2. Asociaţia 11 (George Enescu) – 1800 de lei
- 3. Asociaţia 29 (George Enescu) – 1638 de lei
- 4. Asociaţia 34 (Burdujeni) – 1570 de lei
- 5. Asociaţia 36 (Burdujeni) – 1527 lei
- 6. Asociaţia 35 (Burdujeni) – 1500 de lei
- 7. Asociaţia 38 (Burdujeni) – 1500 de lei
- 8. Asociaţia 43 (Burdujeni) – 1500 de lei
- 9. Asociaţia 32 (Burdujeni) – 1459 de lei
- 10. Asociaţia 8+30 (Obcini) – 1435 lei
- 11. Asociaţia 7 (Areni)– 1400 de lei
- 12. Asociaţia 47 (George Enescu) – 1400 de lei
Cel mai mic salariu de administrator, de 100 de lei, este cel de la asociaţia 2 Armenească, urmat de cel de la 20 BLDV B, de 108 lei, şi cele de Asociaţia 76 – 150 lei, la E 37 – 190 lei şi 22 Obor - 343 lei.
Restul salariilor de administrator sunt în jur de 500 – 1000 de lei, în funcţie şi de mărimea asociaţiei de care se ocupă, dar şi de cât de darnici au fost oamenii în momentul în care s-a propus mărirea salariilor.
Astfel, s-au ajuns la situaţii ciudate, în care administratori care se ocupă doar de câteva 30 -40 de apartamente au salarii mai mari sau apropiate de cele ale administratorilor care se ocupă de mii de locuinţe.
(14 mai 2009, 12:30:33
pe langa salariile, treceti si numarul de apartamente din cadrul asociatiei. Pentru ca nu e aceeasi situatie daca un administrator are 1400 lei salariu si are 100 sau 1.000 apartamente in cadrul asociatiei. Chiar conteaza si detaliul asta