Produs tradiţional românesc, importat din Germania
După o luptă dură şi costisitoare pentru ca o marcă românească să rămână a românilor, administratorul companiei Trust Orizont şi implicit al firmei Consuc SA, Ioan Iftode, se declară „mulţumit că nu trebuie să importăm Brifcorul din Germania. Acest suc a fost şi va rămâne un produs pur românesc, aşa cum se ştie din istoria sa şi mai ales din numele său, care este un acronim - Băutură Răcoritoare Indigenă Fabricată cu Concentrat Original Românesc”.
Conceput în laboratoarele Institutului de Cercetări Pentru Valorificarea Legumelor şi Fructelor, în anii ’80, prin macerarea a 14 plante, Brifcorul a fost produs şi pe întreg teritoriul României până după Revoluţie, când a fost abandonat, în favoarea sucurilor aduse din Occident.
Numai că, în anul 2000, sucurile Brifcor au reapărut pe piaţă, ca urmare a achiziţionării Întreprinderii de Prelucrare a Legumelor şi Fructelor, unde era produs anterior şi acest suc.
“Când ne-am decis să producem un suc, nu aveam încă o idee ce nume să-i dăm. Un timp am făcut chiar un concurs de idei pentru numele sucului, dar în cele din urmă am spus – de ce să nu producem ceea ce s-a făcut aici atâta timp? Numele este cunoscut celor cu vârste de peste 25 de ani şi vine cu o încărcătură emoţională – pozitivă pentru unii, negativă pentru alţii. Noi vrem să scoatem în faţă latura pozitivă, adică un suc de calitate, natural, produs doar din suc de portocale şi la un preţ foarte convenabil”, spune Ioan Iftode.
Brifcor – marcă înregistrată de o firmă de transporturi
În 2003, compania suceveană a decis că e momentul să îşi protejeze marca, prin înregistrarea ei la OSIM. Spre surprinderea lor, cererea le-a fost refuzată, pentru că, deşi nimeni altcineva nu mai producea sucuri Brifcor, marca era înregistrată de o firmă de transporturi, din Bucureşti, de mai bine de şapte ani.
“Ştiind că înregistrarea la OSIM se face pe o perioadă de zece ani, am zis să aşteptăm să expire vechea înregistrare, timp în care am reînnoit mereu cererea depusă. Numai că, la câteva luni după noi, firma germană Dohler a depus şi ea o cerere de înregistrare a mărcii Brifcor, care a fost respinsă din acelaşi motiv ca şi la noi. Atunci au pornit acţiunile de anulare a mărcii acordate firmei din Bucureşti şi au obţinut uşor acest lucru, pentru că marca nu a fost utilizată niciodată. Problema e că, deşi legea după care funcţionează OSIM e pe principiul primul venit, primul servit, marca Brifcor i-a fost acordată firmei Dohler, fără nici un temei legal, din moment ce noi am depus prima cerere de înregistrare”, povesteşte administratorul Trust Orizont modul în care s-a ajuns la un litigiu între firma suceveană şi două mari firme, una germană şi alta românească.
Producţia sucului Brifocor, sistată timp de trei ani
Interesant e că firma germană care a preluat astfel brandul Brifcor era şi principalul furnizor de concentrat de suc pentru Consuc Suceava, ştiind foarte bine că aici era produs sucul Brifcor de ani de zile. Tocmai de aceea, de cum a preluat marca, a şi avertizat firma suceveană să nu îl mai producă, pentru a nu intra sub incidenţa furtului de marcă.
“Atunci, în 2005, am încetat producţia, pentru că riscam o serie de sancţiuni economice şi penale extreme de severe. Furtul de marcă este considerat cu mult mai grav decât furtul de bunuri”, spune Iftode, a cărui afacere a avut mult de suferit de pe urma restricţiei impuse.
Numai că, după trei ani de luptă prin tribunale, judecătorii şi curţi de apel, timp în care sucul Brifcor a fost produs de o altă firmă, Romaqua Group, cu acordul companiei germane Dohler, instanţele au dat câştig de cauză firmei sucevene, care a reintrat pe deplin în drepturi cu câteva săptămâni în urmă.
Astfel, sucul Brifcor, produs la Suceava, se bate pe piaţă cu produsele unor companii de renume, precum Frutti Fresh, Pepsi şi Coca-Cola.
“Atuu-urile noastre ţin atât de calitatea produsului, cât şi de faptul că la fiecare sticlă de 2 litri oferim gratuit o jumătate de litru în plus, în condiţiile în care preţul total este mai mic decât al tuturor produselor similare de pe piaţă. Cea mai bună dovadă că produsul este cerut e faptul că deja prima producţie este epuizată”, susţine administratorul singurei companii din România care are dreptul de a produce Brifcor.