Dacă în rândul persoanelor fizice fenomenul de returnare a maşinilor luate în leasing abia a început, firmele de transport marfă se confruntă cu probleme deosebite. Ratele mari pentru maşinile cumpărate în 2007 sau 2008, la care se adaugă lipsa comenzilor, taxele tot mai mari şi numărul mare de firme concurente de pe piaţă au făcut ca pentru unele firme falimentul să bată la uşă. Zeci de tiruri, camioane sau maşini de transport au fost deja returnate firmelor de leasing, iar aceste operaţiuni s-ar putea înmulţi în perioada următoare.
Alţi transportatori au reuşit să obţină clemenţă pentru a nu înapoia maşinile cumpărate în leasing. Este şi cazul lui Gheorghe Moisiuc, patronul unei firme de transport din zona Rădăuţi.
Acesta a achiziţionat în ultimii ani 18 maşini noi, valoarea unora dintre acestea depăşind binişor suma de 100.000 de euro.
„Pentru fiecare maşină am de achitat 1.800 de euro, la care se adaugă TVA-ul. Înmulţit cu 18 iese o sumă pe care nu-mi permit să o suport din activitatea actuală a firmei. Am reuşit să obţin înţelegere din partea reprezentanţilor societăţii de leasing pentru o serie de reeşalonări. Practic, acum plătesc doar dobânda, iar ratele s-au amânat. E o rezolvare de moment, dar sper să repornească economia, pentru că altfel voi fi obligat să renunţ la leasing şi voi returna maşinile”, a mărturisit Moisiuc.
Clienţi care au plătit 50%, nevoiţi să renunţe la leasing
În aceeaşi situaţie se găsesc sute de firme şi persoane fizice din judeţ. Vlad Rebenciuc, de la reprezentanţa unei mărci de maşini aflată pe piaţa suceveană, a mărturisit că din informaţiile pe care le are de la firmele de leasing cu care lucrează, situaţia nu este îmbucurătoare. „Sunt destul de multe persoane care au venit să se intereseze de modul în care pot renunţa la leasing şi dacă mai pot recupera ceva din banii pe care i-au plătit deja. Sunt clienţi care au plătit 30 sau chiar 50% din valoarea maşinii şi nu-şi mai permit să suporte restul ratelor. Totul depinde însă de modul cum reuşesc să negocieze cu un eventual doritor, care, evident, are scopul de a plăti o sumă cât mai mică pentru un produs cât mai bun”, a menţionat Vlad Rebenciuc.
Aceeaşi opinie a fost întărită şi de Liviu Livinschi, din partea unei alte reprezentanţe cunoscute în Suceava. Acesta a precizat că foarte puţini clienţi reuşesc să predea leasingul şi că majoritatea maşinilor ajung la firmele specializate aduse de recuperatori sau predate benevol de cei care nu-şi mai permit să plătească ratele.
„În următoarele luni va fi mult mai grav”
Specialiştii în domeniul auto cred că o mare problemă există în cazul firmelor de leasing care au dat maşini extrem de uşor, fără garanţii solide din partea clienţilor.
„Este vorba de maşini cu o valoare relativ scăzută, de 7.000-8.000 de euro. Cei mai mulţi clienţii nu aveau o bonitate ridicată, iar faptul că avansul la achiziţie a fost zero sau foarte mic cântăreşte foarte greu acum. În următoarele luni va fi mult mai grav”, a previzionat Liviu Livinschi.
Acesta a menţionat că din datele pe care le are de la firmele de leasing cu care lucrează societatea sa, sunt deja mai bine de 10 maşini returnate, iar semnalele arată că şi alţi clienţi care au achiziţionat maşini în acest sistem nu mai pot suporta ratele şi dobânzile lunare.
Reeşalonarea, o metodă tot mai căutată
Pentru posesorii de maşini luate în leasing şi neachitate în totalitate există şi posibilitatea reeşalonării ratelor. Marius Corduneanu, din partea unei reprezentanţe auto din Suceava, a recunoscut că numărul clienţilor care apelează la această soluţie e în creştere.
„Au fost câteva dosare acceptate în privinţa reeşalonării ratelor şi foarte probabil vor fi şi altele. În felul acesta clientul plăteşte mai puţin pentru un anumit interval, dar se lungeşte perioada de plată”, a explicat Corduneanu.
(15 apr 2009, 11:32:21