Măsura de închidere a secţiilor care merg în pierdere a fost luată pentru a echilibra bugetul Ministerului Transporturilor. Potrivit calculelor, paguba adusă prin menţinerea deschisă a celor 52 de secţii se ridică la peste 98 de milioane de lei, adică în jur de 23 de milioane de euro.
Pe raza Regionalei CFR Iaşi pierderile sunt cifrate la peste 5 milioane de lei. Pentru rentabilizarea activităţii s-a luat decizia ca 16 secţii secundare să fie închise, jumătate aflându-se în judeţul Suceava.
Pierderile acumulate pe cele opt secţii secundare care vor fi închise în Suceava se ridică la aproape 2,7 milioane de lei, adică 620.000 de euro.
Cele mai neprofitabile trasee sunt Păltinoasa - Dărmăneşti, cu pierderi de 748.000 de lei, Gura Putnei - Nisipitu, pierderi de 728.000 de lei şi Dorneşti - Putna, cu 713.000 de lei pierderi.
La polul opus se află secţia Fundu Moldovei - Pojorâta, cu pierderi de 6.000 de lei.
Investitorii privaţi fug de aceste linii
Singura soluţie pentru ca aceste linii să nu fie închise este atragerea unor investitori particulari. Aceştia nu par atraşi însă de ideea unor afaceri pe aceste zone. Firma Servtrans Invest Bucureşti, care în 25 septembrie anul trecut câştigase licitaţia organizată de Bursa Română de Mărfuri pentru administrarea a trei secţii din judeţul Suceava, respectiv Dorneşti – Putna, Dolhasca – Fălticeni şi Floreni – Dornişoara, a renunţat să parafeze acordul final.
George Buruiană, directorul SC Servtrans Invest SA Bucureşti, a confirmat că nu va mai investi în zonă.
„Nu mai iau aceste secţii pentru că s-au redus subvenţiile şi nu permitem să funcţionăm în aceste condiţii”, a precizat Buruiană.
Peste 200 de oameni vor rămâne pe drumuri
Închiderea celor opt secţii secundare va duce la concedierea a circa 200 de lucrători feroviari. Infrastructura va intra în conservare, asta însemnând zeci de kilometri de cale ferată, stâlpi de tensiune şi gări.
Dacă în multe locuri este vorba de staţii CFR mici, respectiv halte, măsurile gândite vor însemna şi închiderea unor gări mari. Cea mai importantă este Gara Rădăuţi, acolo de unde vor pleca peste 20 de oameni.
Lista traseelor ce vor fi închise
Regionala CFR Iaşi (cifrele reprezintă pierderile de anul trecut)
- Dolhasca – Fălticeni: 135.000 de lei
- Dornişoara – Floreni: 255.000 de lei
- Păltinoasa – Dărmăneşti:748.000 de lei
- Fundu Moldovei – Pojorâta: 6.000 de lei
- Vama – Moldoviţa: 76.000 de lei
- Dorneşti – Putna: 713.000 de lei
- Dorneşti – Siret: 16.000 de lei
- Gura Putnei – Nisipitu: 728.000 de lei
- Roman – Buhăieşti: 1.108.000 de lei
- Leorda – Dorohoi: 958.000 de lei
- Paşcani – Târgu Neamţ: 56.000 de lei
- Crasna – Huşi: 424.000 de lei
- Dăngeni – Săveni: 120.000 de lei
- Podu Iloaiei – Hârlău: 8.000 de lei
- Leţcani – Dorohoi: 129.000 de lei
- Griviţa – Bârlad: 0
Total pierderi regională -5,062 milioane de lei