Formularele E112, în baza cărora o serie de persoane cu boli grave care-şi plătesc regulat contribuţiile la Sănătate au dreptul la tratament în străinătate, pe banii statului, au fost utilizate până în prezent de zece bolnavi din judeţ, din care cinci în 2008 şi alţi cinci în 2009 (unul în ianuarie şi patru în februarie). Aşa indică datele contabilizate de Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Suceava şi date publicităţii ieri, de purtătorul de cuvânt al instituţiei, Anda Sălăgean.
Potrivit responsabilului de relaţiile cu presa, pacienţii pe numele cărora au fost eliberate respectivele documente au optat pentru asistenţa sanitară din Franţa, Italia, Austria şi Germania, după ce au demonstrat cu acte că nu puteau fi trataţi în ţară, în timp util.
De menţionat că formularul E112 este valabil de la 1 ianuarie 2007 şi se adresează tuturor românilor asiguraţi, iar în baza lui Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) decontează toate afecţiunile programabile, chiar şi cazurile de transplant incluse în Programul naţional de sănătate.
Există mai multe formulare de tip „E”
Anda Sălăgean a precizat că CNAS are mai multe tipuri de formulare europene, nu doar E112, prin care se certifică dreptul cetăţenilor români, asiguraţi în România, de a beneficia de unele servicii medicale în statele din UE în care s-au deplasat. Ea a arătat că, anul trecut, la Suceava, au fost eliberate la solicitarea asiguraţilor sau a unităţilor sanitare din ţările Uniunii Europene un număr de 214 de astfel de documente, faţă de 74 în 2007.
Purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Suceava a explicat că în primele două luni ale acestui an s-au eliberat 39 de formulare europene, din care şapte formulare E001 – schimb de informaţii privind persoanele asigurate între instituţii din ţările UE, un formular E 106 - atestat privind dreptul la prestaţiile în natură ale asigurării de boală-maternitate în cazul persoanelor care îşi au reşedinţa într-un alt stat decât statul competent (pentru persoanele asigurate în România şi care au rezidenţă în alt stat membru UE, fiind remunerate de un angajator român), 18 formulare E 107 - cerere de atestat privind dreptul la prestaţiile în natură (instituţia din statul UE solicită informaţii privind calitatea de asigurat a cetăţeanului român), trei formulare E 108 - notificarea suspendării sau suprimării dreptului la prestaţiile în natură ale asigurării de boală-maternitate, un formular E 109 – atestat pentru înscrierea membrilor familiei persoanei asigurate şi actualizarea listelor (pentru copii sau membrul familiei care însoţesc un membru al familiei cu rezidenţă în alt stat UE), patru formulare E 121 - atestat pentru înscrierea titularilor de pensie, a membrilor familiei acestora şi actualizarea listelor (pensionarii şi membrii familiei care au rezidenţă în alt stat membru UE) şi cinci formulare E 112.