Sâmbătă, 14 martie, laboratorul de informatică al Palatului Copiilor Suceava, a găzduit o primă videoconferinţă la care au participat atât membrii grupului de jurnalism cât şi alţi tineri atraşi de activităţile Palatului. Participanţii au avut astfel ocazia de a-i adresa întrebări domnului Florin Munteanu (preşedinte fondator al Centrului pentru Studii Complexe), care a făcut cunoscut proiectul ,,Nexus\'\', nu înainte de a sublinia munca depusă de către domnul Director al Palatului Copiilor, Victor Şutac.
„Nexus\'\' studiază o diversitate de fenomene, bazându-se pe cunoştinţe extrase din domenii variate: electronică, botanică etc. Desigur, asemenea curente ştiinţifice nu îi sunt străine istoriei. Era tehnologică a adus după sine o multitudine de teorii noi, însă prea puţine au reuşit să se impună legilor clasice. Ori specificul ,,Nexus\'\' constă, după afirmaţia domnului Munteanu în... teoria fractală. Ne-a fost greu să obţinem o definiţie concretă a acestui concept (poate şi datorită diferenţelor mari de vârstă, la videoconferinţă participând tineri între nouă şi nouăsprezece ani), însă am înţeles că este vorba despre o fizică nouă, ce se ocupă cu studiul de modele matematice şi obiecte reale ce îşi menţin forma de bază fragmentată şi neregulată la varierea scării de observaţie ( ,,când un copac luptă cu forţa vântului, el se înclină către o direcţie însă la un moment dat apar mişcări haotice, care nu pot fi anticipate\'\').
Din câte am putut observa, proiectul se adrsează în special tinerilor, vizează un interes cognitiv şi intrinsec, respinge dogma şcolară şi valorifică metoda brainstormingului (este facilitată imaginaţia, combinaţiile originale de idei, în sfârşit... tot ce pare absurd este convertit în posibil în virtutea creativităţii). În ciuda ,,cantităţii\'\' mari de ,,electrozi\'\' şi alte chestii computereşti pe care le-am surprins în derularea prezentării PowerPoint (despre proiectul în discuţie), ,,Nexus\'\' promovează, teoretic, echilibrul între ,,homo faber\'\' şi ,,natura naturans\'\', între Dănuţ electricianul şi Gavril grădinarul. Cu alte cuvinte... natura nu poate fi studiată decât dacă o protejăm, natura nu poate fi studiată decât în specificul acesteia. Astfel, domnul Florin Munteanu explică aportul tehnologiei în noua ştiinţă, ca fiind necesar în întocmirea calculelor algoritmice, creaţia, ipotezele în sine, rămânând ,,provocarea pentru omul modern\'\' (domnul Munteanu). Psihologic vorbind, ,,iluminarea\'\' cercetătorului este dată mai ales de valorificarea subtilă a combinatoricii inconştient-preconştient, iar ritmul acestor relaţii este antrenat totuşi de uzualele... operaţii algoritmice(...) Însă ipotezele sunt diverse, ştiinţa nouă, ne este greu să ne pronunţăm.
Şi totuşi ,,Nexus\'\' le arată dragilor camarazi de pe alte meleaguri că tinerii români nu au inteligenţa chiar sub nivelul cimpanzeilor.
Da, americanii au conchis... ,,puii de cimpanzeu sunt mai inteligenţi decât copiii din orfelinatele româneşti\'\'. Prin ,,Nexus\'\' străinii au ocazia de a vedea şi altceva decât ce au vrut să vadă, tinerii români sunt capabili de gândire divergentă, tinerii români pot fi creativi până la niveluri superioare. Ei sunt interesaţi de tabere de ştiinţă (ca cele organizate de programul ,,Nexus\'\') reuşesc să lege atât propoziţii cât şi sisteme matematice complexe.
Personal, proiectul ,, Nexus\'\' m-a impresionat într-un mod plăcut, trecând peste uşoarele contradicţii subliniate. În acelaşi timp au existat persoane dezamăgite de ,,răspunsuri prea lungi şi nu la obiect\'\' date de către reprezentat. Ca mai mereu, părerile au fost împărţite,şi pe ce mâini ar putea ajunge rezultatele preţioase ale acestei ştiinţe într-un viitor îndepărtat? Relativ... însă ideea în sine ne-a bucurat pe fiecare. ,,Nexus\'\' înglobează deja o serie de elevi şi profesori interesaţi, iar modul de privire al acestora... sau cel puţin al domnului Munteanu, este aproape utopic... sistemul de învăţământ se va schimba după noua schemă, maşinile vor înlocui munca de rutină a omului modern iar acesta va deveni un fel de Faust, mai puţin geniu ,,pustiu\'\' (căci se valorifică munca în echipă). Unde
Aceasta ar fi ideea programului ,,Nexus\'\' privită din diferite unghiuri. Suntem încântaţi de idee dar nici nu ne hazardăm (nu se cade... trebuie să depăşim hazardul cimpanzeilor). În orice caz, mailul lăsat de domnul Florin Munteanu nu va rămâne uitat pe un birou, cu siguranţă o parte considerabilă din cei prezenţi se vor interesa de continuarea acestui proiect bine venit.
Roxana Baltaru, cerc presă scrisă, radio TV
Cercul de dans modern-coregrafie participă la concursuri naţionale şi internaţionale dar şi la proiecte educative
Cercul de dans modern - coregrafie oferă un cadru adecvat de trăire în colectiv a unor bucurii, de a exprima liber sentimente şi dorinte, de întărire a prieteniei şi cooperării, dar şi a disciplinării fiecarui copil în parte. Odată cu sosirea primăverii s-au înmulţit şi concursurile la care participă membrele cercului de dans modern. Urmează concursul judeţean de dans modern, pe 5 aprilie spectacolul Palatului “Armonii de primăvară”, iar în această săptămână fetele coordonate de doamna prof. Mihaela Schiotis vor prezenta spectacole la Vatra Dornei, Ciocăneşti şi Cârlibaba, în cadrul proiectului “Şcoala pe roţi”. Un concurs greu le aşteaptă pe fetele noastre în Anthalia. Pentru transport este necesară suma de aproximativ 6000 de euro. Doamna Mihaela Schiotis pregăteşte costumele pt concursuri, părinţii fetelor contribuie cu materiale, însă pentru plata transportului efortul din partea acestora este prea mare. De aceea ne-am bucura dacă am găsi sponsori care să contribuie la strângerea acestor bani. În jur de cincisprezece copii din trupele de dans Ritm şi Mini Ritm vor merge în Anthalia unde ne vor reprezenta cu cinste, aşa cum au făcut-o în anii trecuţi.
Cimbru Magda, Cercul presă scrisă, radio-TV
Curiozitate, vocaţie, viziune artistică asupra unui produs vestimentar
La cercul de confecţii vin elevele care doresc să creeze şi să confecţioneze produse vestimentare ce reprezintă modele unicat. De la coordonatorul cercului, m.i. Ileana Voinoiu, am aflat că temele abordate sunt în funcţie de vârstele elevelor. Grupele de începători pot confecţiona haine pentru păpuşi, fuste, topuri. Grupele de avansaţi confecţionează fuste, bluze, pantaloni, sacouri, ţinute sport, de zi, de seară, e.t.c.
„Putem transforma o rochie de catifea, şantung, crep, mătase într-un model nou, dar trebuie să apelăm la creativitate şi inovaţie. Schiţele, design-ul vestimentar, confecţionarea produselor vestimentare oferă posibilitatea elevelor de a-şi dezvolta competenţe specifice în domeniul artei vestimentare. Totodată activitatea la cercul de confecţii oferă oportunităţi veritabile de afirmare personală, de a comunica şi colabora dar şi de investigare în grup. Astfel se pot crea premisele inovaţiei vestimentare. Toate acestea se pot realiza după o experienţă teoretică şi multă practică în domeniu, acumulată într-o anumită perioadă de timp. Elevele care se înscriu la acest cerc au motivaţie intrinsecă- unele vin din curiozitate, altele vin pentru a-şi îmbogăţi garderoba personală, iar altele vin din vocaţie”, ne-a spus doamna Voinoiu.
Concursurile, parteneriatele, proiectele educative la care au participat elevele cercului de confecţii le oferă satisfacţia muncii împlinite obţinând premii deosebite.
Participarea la concursurile interjudeţene, naţionale şi internaţionale le-a adus un număr de peste 50 de premii.
Acest cerc poate constitui o rampă de lansare în acest domeniu alegându-şi profesia sau îmbogăţindu-şi aria abilităţilor cu această îndemânare strict necesară în viaţă.
Schiţele, design-ul, executarea tiparelor, transformarea lor în model, fac apel la inteligenţa spaţială, copiii dobândind autentice deprinderi de orientare în spaţiu şi viziune artistică asupra unui produs vestimentar.
Obiectele vestimentare confecţionate le oferă şansa de a le valorifica şi populariza în rândul publicului prin prezentările de modă organizate la diferite ocazii, sau invitaţii, sub îndrumarea coordonatorului de cerc m..i. Voinoiu Ileana în colaborare cu diverşi parteneri .
J. Vendorine consideră pe drept cuvânt că „Mâna este creierul exterior al omului”. De aceea este bine să-l activăm.