De câteva săptămâni, rubricile de mică publicitate ale ziarelor locale cuprind numeroase anunţuri în care proprietarii de maşini cu licenţă taxi vor să-şi vândă autoturismele. Majoritatea sunt autoturisme noi, fabricate în urmă cu un an, cel mult doi, luate în leasing şi echipate pentru taxi.
Contactaţi telefonic, majoritatea celor care vor să-şi vândă taxiurile au evitat să spună că vor să scape de maşini pentru că activitatea nu mai este profitabilă.
Sub protecţia anonimatului, unul dintre ei ne-a explicat totuşi cam care este situaţia. După ce a achiziţionat mai multe maşini Dacia Logan, fiecare costându-l, cu tot cu echipamentul pentru taxi, peste 10.000 de euro, s-a trezit, în câteva luni de zile, cu o puternică scădere a încasărilor şi cu maşini ţinute în garaj, deoarece nu se găsesc şoferi. Acum este dispus să vândă un autoturism cu 8.000 de euro, cu tot cu echipamentul de taxi, deşi asta presupune o pierdere destul de serioasă.
Încasări mai mici cu 30-35%
Nelu Todireanu, de la firma Euro Taxi, care lucrează cu aproximativ 80 de maşini, o parte aflate în proprietatea firmei, iar altele aparţinând unor persoane fizice care colaborează cu societatea, ne-a confirmat puternica criză traversată în momentul de faţă de mulţi dintre taximetrişti.
„Activitatea de taxi nu mai este rentabilă. A trebuit să facem investiţii serioase şi să ne adaptăm la noile prevederi legale, ratele la maşinile achiziţionate sunt mari, şoferii sunt foarte greu de găsit, iar lovitura a venit de la începutul anului, când, din cauza crizei induse, lumea a renunţat să mai meargă cu taxiul. Am ajuns la o scădere a încasărilor cu 30-35%, faţă de anul trecut”, spune Nelu Todireanu.
Acesta a precizat că mulţi dintre taximetriştii independenţi care lucrează cu Euro Taxi vor să-şi vândă maşinile şi să renunţe la activitate, însă până acum doar doi au reuşit să facă acest lucru.
După cum a precizat acesta, investiţiile totale făcute pentru ca o maşină să poată practica legal taximetria sunt de 2.500-3.000 de euro, condiţii în care autoturismele de acest gen sunt scumpe, iar clienţii foarte greu de găsit.
„Acum am trei maşini care stau pe dreapta deoarece nu am şoferi pentru ele. Perioada e foarte grea şi nu ştiu ce va urma”, a mai spus Nelu Todireanu.
370 de taxi-uri în Suceava
Valentin Besac, de la firma Tin Taxi, a precizat, şi acesta, că se confruntă cu dificultăţi, însă vede situaţia puţin mai optimist.
„Într-adevăr, treburile nu se mişcă foarte bine, au scăzut destul de serios comenzile, însă pe de altă parte aşa se întâmpla întotdeauna după sărbători. În Suceava transportul în comun este foarte bine organizat, apoi în ultima vreme s-au înmatriculat foarte multe maşini aduse din străinătate, iar pentru noi este destul de greu să ne descurcăm”, şi-a exprimat punctul de vedere patronul de la Tin Taxi.
În prezent, în municipiul Suceava sunt autorizate să funcţioneze 370 de taxi-uri, după ce, mulţi ani, în oraş au avut licenţă numai 257 de maşini. Tariful maxim aprobat de Consiliul Local al Primăriei municipiului Suceava pentru activitatea de taxi a fost stabilit la 1,8 lei la kilometru.
(19 mar 2009, 11:18:10