Apariţia marilor magazine aduce zilnic spre Suceava un număr foarte mare de maşini, iar dacă în oraş au crescut foarte mult tamponările, la ieşirile din oraş, din cauza vitezei mai mari de rulare, se ajunge la accidente cu victime. De asemenea, numărul mare de accidente este pus şi pe seama faptului că s-a înmulţit semnificativ numărul de navetişti, între Suceava şi comunele limitrofe.
Comisarul şef Laurenţiu Hermeniuc, şeful Biroului pentru Siguranţa Circulaţiei Rutiere în Mediul Urban, a realizat un studiu pe această tematică, după ce a sesizat, din 2008, o creştere a numărului de accidente în localităţile limitrofe Sucevei.
Conform analizei, pe parcursul anului trecut, în cele 22 de comune incluse în zona Sucevei s-au produs 195 de accidente rutiere cu victime, soldate cu 22 de morţi, 59 de persoane rănite grav şi 197 de victime rănite uşor.
Comparativ cu cifrele de la nivelul întregului judeţ, se constată că 21% dintre accidentele cu victime de anul trecut s-au produs pe şoselele din zonele limitrofe municipiului reşedinţă de judeţ, aproximativ acelaşi procent înregistrându-se şi în cazul morţilor în accidente.
Cele mai multe accidente, la Bosanci, Dumbrăveni şi Şcheia
Comunele aflate în imediata apropiere a oraşului sunt şi cele în care s-au produs cele mai multe accidente. Pe prima poziţie se situează comuna Bosanci, unde în 2008 s-au înregistrat 27 de accidente cu victime, soldate cu doi morţi, nouă răniţi grav şi 29 de răniţi uşor. Multe evenimente rutiere s-au produs şi pe sectoarele principale de drum din Dumbrăveni şi din Şcheia, câte 21 în ambele cazuri, cu câte doi morţi şi zeci de răniţi.
Pe porţiunea DN2 de pe raza comunei Pătrăuţi poliţiştii au înregistrat 9 accidente cu victime, însă cu un număr de şapte morţi, cifra fiind atât de ridicată din cauza a două accidente foarte grave, din care unul cu patru morţi.
13 accidente s-au produs în Ilişeşti, pe DN 17, câte 11 au fost înregistrate în Adâncata şi Moara, şi câte 10 în Dărmăneşti şi Udeşti.
Mari probleme cu pietonii, din cauza lipsei trotuarelor
În privinţa cauzelor care au dus la producerea acestor accidente, cele mai multe au plecat de la viteza cu care se deplasează şoferii, 57 din totalul de 195, şi de la indisciplina pietonilor, 43 de accidente. În ceea ce priveşte victimele accidentelor de pe aceste şosele, 67 au fost pietoni, 29 au fost pasageri ai unor maşini care s-au răsturnat, 22 pasageri în autoturisme care au lovit obstacole din afara carosabilului (de obicei copaci), 18 s-au aflat în maşini care au intrat în coliziune faţă-spate etc.
„După cum demonstrează cifrele, pietonii sunt expuşi la foarte multe accidente, care sunt favorizate de lipsa trotuarelor. Deşi în unele comune, precum Şcheia şi Dumbrăveni, s-au făcut progrese în ceea ce priveşte amenajarea acestora, procentul de realizare a trotuarelor este încă redus, continuitatea traseului pietonilor fiind întreruptă pe mari porţiuni”, a punctat Hermeniuc.
Radarele fixe, soluţie pentru reducerea accidentelor
Statistica poliţiei rutiere mai arată faptul că cele mai multe accidente petrecute în comunele din jurul municipiului Suceava se produc în zilele de la sfârşit de săptămână. Jumătate din cele 195 de accidente s-au produs vineri, sâmbătă şi duminică, ultima zi a săptămânii fiind şi cea în care s-au înregistrat cele mai multe evenimente rutiere. În privinţa perioadelor din an, cele mai multe accidente s-au produs în august, acest fapt datorându-se faptului că, în această lună, zeci de mii de suceveni care lucrează peste hotare se întorc acasă.
În opinia comisarului şef Laurenţiu Hermeniuc, amplasarea radarelor fixe pe porţiunile cele mai periculoase de drum este una dintre soluţiile care ar pute duce la scăderea numărului de accidente. Cele patru radare deja montate pe DN 29, în Dumbrăveni, şi-au dovedit până acum eficienţa, în zonă nefiind înregistrat vreun accident grav.
Traficul, de aproape patru ori mai aglomerat faţă de 1990
Numărul maşinilor din judeţul Suceava a ajuns să fie de aproape patru ori mai mare decât cel din 1990, în condiţiile în care drumurile au suferit puţine schimbări care să permită „înghiţirea” unui număr mai mare de autoturisme.
Conform statisticilor, dacă în ‘90 erau înmatriculate 41 de autovehicule la mia de locuitori, la finele anului trecut s-a ajuns la aproape 150 de maşini la o mie de locuitori.