Culorile stabilesc timpul maxim de la sosirea pacientului şi până la consultarea de către primul medic, care poate fi de zero minute în cazul codului roşu şi de până la 120 minute în cazul codului alb.
Şeful UPU Suceava, dr. Liviu Cîrlan, a arătat că în zilele cu un număr mare de prezentări, când se pune în practică protocolul pe culori, pacienţii care se încadrează în primele două categorii ca şi gravitate, respectiv cod roşu şi cod galben, sunt consultaţi imediat, dar nu acelaşi lucru se întâmplă şi în restul cazurilor care nu reprezintă urgenţe majore, respectiv cele cu cod verde, albastru şi alb, care sunt puse în stand-by din cauza lipsei de personal.
Personal medico-sanitar insuficient, la UPU
„La ora 14.00, la UPU sunt doar doi medici, din care numai unul specialist în urgenţe. Dacă apare un accident colectiv, cu trei-patru victime, din care două în stare gravă, cum se întâmplă uneori, medicii se concentrează asupra lui. În această situaţie, rămân descoperiţi ceilalţi pacienţi, cu coduri inferioare, care vor trebui să aştepte. La Spitalul Floreasca din Bucureşti, unde la Urgenţe sunt zilnic aproximativ 500 de prezentări, există 40 de medici şi 120 asistente, în timp ce la Suceava, la Urgenţe, la o frecvenţă de 200 prezentări pe zi, sunt şapte medici şi 26 de asistente. Pentru o funcţionare optimală, am avea nevoie de 19 medici şi 40 de asistente”, a subliniat Cîrlan, adăugând că la UPU s-au scos periodic posturi la concurs, dar nu s-a prezentat nimeni.
Pacienţii, rugaţi să nu-şi dramatizeze situaţia
La rândul său, purtătorul de cuvânt al Spitalului Suceava, dr. Tiberiu Brădăţan, a explicat că triajul pacienţilor se face de către un asistent medical, instruit special în acest sens, a cărui datorie este să stabilească gradul de urgenţă al pacientului, în funcţie de câteva întrebări cheie adresate acestuia. Medicul a solicitat pacienţilor să dea dovadă de înţelegere şi “să nu încerce să-şi dramatizeze situaţia”, oferind cadrului mediu răspunsuri mincinoase.
„Sunt bolnavi grav, care din cauza stării în care se află nu sunt vocali, adică agresivi verbal, iar consultul lor poate fi întârziat tocmai de pacienţii care vin la consultaţii obişnuite, dar care îşi exagerează afecţiunea şi suferinţa în ideea de a avea prioritate. O astfel de atitudine incorectă generează situaţiile tragice care ajung în atenţia presei”, a punctat Brădăţan.
(18 feb 2009, 07:57:42
2. ar fi cazul sa se "deblocheze" pe bune posturile de medici si asistenti care sunt libere la UPU, si sa se faca concurs corect si fara ...
3. am o idee: sa se permita unor asistenti buni, cu pregatire buna, dar care sunt blocati pe la alte sectii, sa treaca la UPU, evitand afluienta unor incepatori la un serviciu atat de important si de special cum este UPU, cu ocazia unui "concurs" (...de imprejurari, cum a mai fost pe timpul lui Dascaliuc...).