Ultimul venit în comunitatea „zburătorilor” este Alexandru Scheul, care are şi cel mai nou şi mai vândut model de avion din categoria celor uşoare: un CTLS din fibră de carbon, fabricat în 2008 în Germania, cu motor Bombardier ROTAX 912, de 100 de cai putere, în 4 cilindri. Are două locuri şi a costat 103.000 euro.
„Mi-am luat avion din cauza timpului care nu îmi mai ajunge. Întâi mi-am luat motor ca să circul mai uşor, dar şoselele au devenit atât de aglomerate, că nu se mai putea. Acum, în maxim două ore, sunt la Bucureşti, mai mult timp pierd în Bucureşti, să străbat oraşul cu maşina, decât îmi ia să ajung la aeroport. Şi mi-am împlinit un vis, din copilărie am visat să zbor şi a dat Dumnezeu că s-a împlinit”, ne-a spus Alexandru Scheul.
Rădăuţenii şi-au amenajat o pistă de 600 m la Frătăuţii Noi
Când a decis să zboare, s-a înscris la cursurile de pilotaj la aeroclubul din Suceava şi a dat examen pentru obţinerea brevetului la Ploieşti. L-a luat cu media 8,90. Povesteşte despre dificultăţile examenului, despre care spune că este la fel de greu ca cel pentru piloţii de linie, cu teste din meteorologie, radiolocaţii, aerodinamică sau performanţe umane.
Cu toate că între Suceava şi Rădăuţi nu sunt decât 40 de kilometri, rădăuţenii proprietari de avioane vor să aibă propriul lor aerodrom. De la Primăria Frătăuţii Noi au concesionat pe 10 ani o suprafaţă de teren şi au amenajat o pistă de 600 de metri, balizată după toate regulile în domeniu, dar s-au blocat la cumpărarea a 50 de ari de teren pentru hangar. Sătenii nu vor să le vândă cu mai puţin de 2.000 de euro/arul. „Spun că, dacă am avut bani de avioane, avem şi pentru teren. Nu-şi dau seama ce înseamnă pentru afaceri şi pentru turism să aibă un aerodrom acolo. Vrem să investim vreo 40.000 de euro, să facem un hangar pentru 10-15 avioane. Avem prieteni care ar veni aici, dar nu au unde să-şi lase avioanele peste noapte. Ăsta este viitorul, aviaţia civilă ultra-uşoară. Eu am privit întotdeauna în faţă şi am vrut să fac un pas înaintea celorlalţi. Timpul mi-a confirmat că am avut dreptate”, a spus omul de afaceri.
„Rădăuţenii sunt orgolioşi şi vor să aibă totul al lor”
Avionul pe care îl deţine are o autonomie de zbor de 2.000 de kilometri, deci practic poate zbura oriunde în Uniunea Europeană. Consumul este de aproximativ 16 litri/oră, benzină fără plumb. Un drum de la Frătăuţi la Constanţa, de exemplu, îl face în două ore şi 10 minute, cu un consum de 40 de litri de benzină.
„Dacă îmi luam un jeep mă costa mai mult şi nu mă mişcam atât de repede”, spune râzând Alexandru Scheul.
Din punct de vedere al siguranţei, avionul este dotat cu paraşută, astfel că, în caz de necesitate, o parte din cabină se dislocă şi paraşuta se deschide. Greutatea pe care o poate transporta este de până la 280 de kilograme.
Din familie, îi împărtăşesc pasiunea pentru zbor soţia şi fiica sa, Ana, ambele intenţionând să urmeze cursurile şcolii de pilotaj şi să-şi obţină brevetul. Ana se va căsători curând cu un francez din Legiunea Străină şi probabil că se va stabili în Franţa, aşa că toţi membrii familiei vor să fructifice modalităţile de scurtare a timpului de care au nevoie pentru a se vedea.
Întrebat care ar fi explicaţia că primii suceveni care şi-au cumpărat avioane au fost cei din Rădăuţi, Alexandru Scheul ne-a răspuns: „Rădăuţi este un oraş bucovinean sută la sută şi rădăuţenii sunt altfel decât cei din restul judeţului. Sunt orgolioşi şi nu vor să depindă de nimeni, vor să aibă totul al lor. Casa lor, maşina lor, acum avionul, aeroclubul lor. Aşa suntem noi, nu vrem să depindem de alţii”.
(11 feb 2009, 14:41:59
Daca ati sti cat se investeste intr-un pilot profesionist v-ar fi frica sa va mai urcati in aceste avionase "pilotilor"....Dar in ziua de astazi orice este posibil.Nu pot sa va spun decat sa va aiba Dumnezeu in paza si incercati sa nu fortati destinul....