Imuni la dosarele penale promise de reprezentanţii unor instituţii sucevene, sătenii din Marginea au reuşit să inaugureze podul de peste râul Suceviţa după numai o zi de muncă efectivă. Acum, podul de lemn ridicat pe drumul naţional 17 A, care face legătura între Rădăuţi şi Câmpulung Moldovenesc, a devenit mândria unui sat întreg. Efortul comunităţii locale a fost imortalizat într-o pancartă amplasată pe malul stâng al râului Suceviţa.
„Constructor: societatea civilă. Termen de execuţie: 1 zi. Data începerii: 06.02.2009. Data finalizării: 07.02.2009”, este mesajul de mândrie al mărginenilor.
Oamenii spun că podul este trainic şi că cei care îl traversează nu riscă absolut nimic.
„L-am testat la o greutate de 10 tone, dar pentru siguranţă l-am limitat la maşini de până la 2,5 tone. Toată lumea este mulţumită acum pentru că poate traversa de pe un mal pe celălalt în condiţii civilizate”, a spus Ghiţă Maftian, unul dintre cei care a pus şi suflet şi bani la ridicarea podului de lemn.
Şi pentru că măsurile de siguranţă sunt considerate importante, oamenii din Marginea au adus sare şi nisip la cele două capete ale podului. Şi ca totul să fie util, au lăsat lopeţi şi greble pentru a le veni în sprijin şoferilor, în cazul în care se formează polei pe pod sau în apropierea acestuia.
A costat 30.000 de lei şi a fost inaugurat cu fast
Aşa cum au promis în momentul începerii lucrărilor, sătenii din Marginea au finalizat construcţia în decurs de numai o zi. Sâmbătă, peste 200 de oameni au ţinut să fie prezenţi la inaugurare.
„Domnul primar a fost alături de noi şi a tăiat panglica inaugurală. E o realizare mare pentru comuna noastră. Eu personal am fost înştiinţat că risc între unu şi trei ani de închisoare pentru că am fost iniţiator la o construcţie ilegală. Le-am spus că trei ani nici nu înseamnă prea mult, dacă ştiu că am făcut un bine pentru comunitate”, a mărturisit Arcadie Boicu, unul dintre reprezentanţii societăţii civile din Marginea.
Pentru că nimeni nu a ţinut o evidenţă strictă, suma cheltuită la ridicarea podului de lemn nu se ştie cu exactitate. Din estimări se pare că ar fi vorba de aproximativ 30.000 de lei (300 de milioane de lei vechi).
Totuşi, nu toţi banii au fost cheltuiţi. Gheorghe Olărean, un alt bărbat din Marginea implicat în acest proiect, a precizat că mai sunt 6.000 de lei necheltuiţi. „Am vrut să cumpărăm semafoare cu aceşti bani, dar până la urmă am renunţat. Probabil că aceşti bani îi vom dona”, a spus Olărean.
Între timp, podul a şi fost vopsit, alb cu verde, iar la fiecare capăt a fost montate limitatoare de înălţime şi de greutate, iar cei care au participat la construcţia vin pe rând în zonă pentru a verifica dacă nu au apărut probleme.
Sătui de promisiunile autorităţilor
Construcţia podului de lemn pe drumul naţional 17A, care face legătura între Rădăuţi şi Câmpulung Moldovenesc, a fost decisă de localnicii din Marginea după ce lucrările de reabilitare a vechiului pod, distrus în urma inundaţiilor de la sfârşitul lunii iulie 2008, au bătut pasul pe loc. În plus ruta ocolitoare a devenit aproape impracticabilă, iar răbdarea sătenilor a ajuns la limită.
„Ne-au tot promis că repară ruta ocolitoare şi că se apucă de lucru la noul pod. I-am tot aşteptat, dar pentru că nu s-a mişcat nimic am decis să ne apucăm noi de treabă. Dacă ştiam că ne tot păcălesc, făceam podul mai de mult”, a mărturisit Ghiţă Maftian.
Potrivit proiectului finalizat abia pe 9 decembrie 2008, noul pod de la Marginea va costa 3,8 milioane de lei, iar inaugurarea este programată în luna august a acestui an.
Şoferii, avertizaţi că riscă traversând acest pod
Prefectul de Suceava, Ovidiu Doroftei, a declarat că cetăţenii care au iniţiat construcţia acestui pod urmează să fie cercetaţi de autorităţi pentru privind nerespectarea legislaţiei care reglementează drumurile publice.
Doroftei a spus că, chiar dacă „lăudabilă", acţiunea îmbracă aspecte penale.
"Acel pod constituie un pericol real, neexistând nici un fel de aviz şi nici un proiect care să fi fost avizat. Şoferii care traversează acest pod îşi asigură riscuri majore", a spus prefectul de Suceava.
Ovidiu Doroftei a recunoscut că situaţia a fost determinată şi de "lipsa de coordonare" a reprezentanţilor CNADN, care nu s-au preocupat de întreţinerea rutei ocolitoare.
(10 feb 2009, 11:52:58