Pentru posesorii de maşini, în special cele second hand aduse din străinătate, anul 2009 a început sub cele mai proaste auspicii. Tranzacţiile care se derulează într-o zi de sâmbătă pot fi numărate pe degete, iar unii proprietari nu au reuşit să vândă nici o maşină de la începutul anului şi până acum. Nici parcarea în care sunt expuse maşinile în târgul de la Cumpărătura nu mai este la fel de plină.
„În decembrie cine dorea să aducă o maşină la vânzare trebuia să vină încă de joi. Acum se găsesc locuri chiar şi sâmbătă dimineaţă”, a mărturisit unul dintre sucevenii implicaţi în vânzarea de maşini.
Cei care se ocupă cu acest gen de afaceri speră că piaţa se va debloca după ce Guvernul va anunţa noua modalitate de calcul a taxei de poluare.
„Pe lângă faptul că taxa triplată este prea mare şi poate ajunge chiar cât preţul de achiziţie al autovehiculului, mai sunt şi alte motive pentru care vânzările s-au redus dramatic. Băncile nu mai dau credite, leasing-ul nu mai e la fel de accesibil, iar toate acestea înseamnă mai puţini bani. Dacă în decembrie vindeam patru-cinci maşini, acum, de la începutul anului, nu am reuşit să dau nimic”, a mărturisit Gabi Iacob, unul dintre posesorii de maşini aflaţi sâmbătă în târgul de la Cumpărătura.
Maşinile second, piese de muzeu în faţa blocului
În aşteptarea modificării tarifelor taxei de poluare, sucevenii care şi-au adus maşini din străinătate au ajuns să le ţină în faţa blocului, ca pe adevărate piese de muzeu.
„Eu am un Golf 3 din 1994 cu numere roşii expirate. Pe maşină am dat 1.800 de euro, iar taxa ar fi de 1.050 de euro. La RAR sunt programat pe 24 februarie, dar ca să ajung acolo trebuie să duc maşina cu o platformă. Sper să se găsească o soluţie şi să plătesc o taxă mai mică, pentru că, dacă o achit în condiţiile actuale şi mai adaug şi celelalte cheltuieli, maşina mă ajunge peste 3.000 de euro, iar la vânzare, dacă obţin 3.200 de euro, e mare lucru. Aşa că ar trebui să muncesc de pomană, fără să mai pun în calcul munca mea”, a precizat Cristi.
Preţuri mai mici la maşini cu câteva sute de euro
Dacă în privinţa maşinilor second hand aduse din străinătate preţurile au crescut ca urmare a triplării taxei de poluare, maşinile autohtone au preţuri mai mici. Chiar şi aşa, cumpărătorii nu se înghesuie.
„Un Logan din 2005 cu aer condiţionat se vindea în decembrie cu 4.500-4.700 de euro, dar acum nu reuşesc să-l dau nici cu 4.000. Asta arată că nu sunt bani”, a spus Gabi Iacob.
În schimb, maşinile second hand aduse din străinătate sunt cu 600-700 de euro mai scumpe decât în urmă cu aproape două luni.
Un VW Golf 3, cu Euro 2, capacitate cilindrică de 1.400 cmc şi fabricat în 1995 se vinde acum cu 3.400 de euro. Pentru acelaşi tip de autovehicul, la începutul lui decembrie 2008 se cereau 2.700-2.800 de euro.
„Diferenţa de bani rezultă din creşterea taxei de poluare. Cine are nevoie neapărat de o maşină o cumpără şi aşa, dar numărul doritorilor este mai mic”, a mărturisit un bărbat care avea scoase la vânzare patru maşini second hand aduse din Germania, toate înmatriculate în România.
Mai puţine înmatriculări
Lipsa de tranzacţii pe piaţa auto se reflectă şi în activitatea Serviciului Permise şi Înmatriculări Suceava.
Potrivit datelor statistice, în ianuarie s-au înregistrat 314 înmatriculări, în timp ce în decembrie au fost 2.540, adică de opt ori mai mult.
Şi la numerele provizorii eliberate se constată scăderi, de la 3.957 de cazuri în decembrie 2008, la doar 2.594 în ianuarie 2009.
( 9 feb 2009, 11:06:30
Mai prin sud se vand Loganuri din 2006 - 2007 cu 3000, maxim 3500 de euro. Se vand de catre firme / banci / companii de leasing. Particularii vand si cu 2500.