Supăraţi că după ce au investit mii de euro, pentru fiecare chioşc, acum sunt puşi în situaţia de a renunţa la o parte din ele, peste 100 de comercianţi din Bazar au protestat public ieri, printre chioşcurile închise din cauza incendiului.
Un singur chioşc de familie şi prioritate pentru suceveni
Protestul acestora a fost declanşat în momentul în care administraţia Bazarului a refuzat să le mai înnoiască contractele pentru 2009 celor care au mai mult de un chioşc sau care nu sunt din municipiul Suceava. Această măsură a fost luată ca urmare a deciziei primarului Sucevei de a face tot ce este nevoie pentru ca Bazarul să fie autorizat de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi pentru a fi luate măsurile necesare stingerii în cel mai scurt timp ale unor potenţiale incendii.
“Cei de la ISU întocmesc zilele acestea planul de intervenţie din Bazar şi noi îl vom respecta la milimetru. Nu mai putem face compromisuri dacă vrem să primim autorizaţia de funcţionare. Este posibil ca asta să ducă la scoaterea a 10% din chioşcurile din Bazar, adică aproximativ 200 de chioşcuri, dar oamenii trebuie să înţeleagă că facem acest lucru pentru a salva restul de 1800. Nu mai merge cu jumătăţi de măsură”, a spus primarul Sucevei, Ion Lungu.
Practic, prima măsură luată în Bazar este cea de a nu încheia acum contracte de închiriere a spaţiilor decât pentru cei care au un singur chioşc şi sunt din municipiul Suceava.
“Nu e corect ca unii să rămână cu zece chioşcuri, iar alţii cu nici unul. Pentru început va rămâne doar câte un chioşc de familie şi au prioritate cei din municipiul Suceava, care plătesc aici taxe şi impozite. Bazarul este un mijloc de protecţie socială, iar măsura e luată tocmai în această idee. În funcţie de numărul de chioşcuri care vor trebui scoase, vom rejudeca situaţia de la caz la caz”, a precizat şeful municipalităţii sucevene.
Val de nemulţumiri din partea comercianţilor
Nemulţumiţi de faptul că nu vor rămâne cu toate chioşcurile pe care le au în Bazar, reprezentanţii comercianţilor au fost ieri dimineaţă în audienţă la primar, dar răspunsurile primite nu i-au mulţumit deloc.
“Am muncit din greu să avem aceste chioşcuri. Cu ce drept îmi scot mie aceste chioşcuri afară, dacă nu e bunul lor? Suntem de acord că trebuie făcute intervale care să permită trecerea pompierilor, dar de ce nu s-a făcut acest lucru atunci când au făcut proiectul de modernizare?”
Am înţeles că rămâne un singur chioşc de familie şi doar cei din Suceava. Dar cei din Şcheia, Salcea, Dumbrăveni, ăştia au înfiinţat Bazarul, cum să-i scoată acum, după 18 ani de muncă aici? Mai bine să mai tăiem din chioşcuri, numai să rămână toate”, declară Ionel Văcariu, un comerciant care are două chioşcuri şi care ar trebui să renunţe acum la unul.
“Nu m-am dus niciodată la Primărie să cer bani de ajutor, nici să mă pensionez pe caz de boală, cum a făcut jumătate din ţara asta, ci am muncit toţi aicea şi suntem bolnavi – stăm în frig, mizerie şi noroi. Nu încape maşina de pompieri, dar nu încape nici de gunoaie”, spune o femeie, nemulţumită că nu îşi va putea păstra decât un singur chioşc.
“Dacă spuneau de la început că trebuie făcut aşa, să facem loc pentru Salvare, pentru maşina de pompieri şi ce mai trebuie, era mai simplu. Să ni se fi spus de atunci că din 1000 de chioşcuri vor veni înapoi doar 500 de chioşcuri şi se rezolva. Nu să zică asta acum, după un an de zile, după ce noi am investit aici”, spun alţi comercianţi, care acuză Administraţia Bazarului că a băgat în zona modernizată mult mai multe chioşcuri decât cele care ocupau vechiul amplasament, acesta fiind unul din motivele pentru care distanţele dintre chioşcuri sunt mai mici decât cele necesare pentru a permite intervenţia pompierilor.
Deşi aici au cele mai mici chirii din orice spaţiu comercial din Suceava, de aproximativ 180 de lei pentru un chioşc, lunar, bazariştii spun că nu li se oferă suficiente condiţii şi că dacă unii din ei s-au îmbogăţit pe seama Bazarului, restul, majoritatea, abia dacă au cu ce trăi din câştigurile pe care le au din comerţ.
(28 ian 2009, 11:24:39