Persoanele în starea cea mai gravă vor avea întotdeauna prioritate la consultaţie în Unităţile de Primire Urgenţe (UPU), potrivit unui Protocol naţional de triaj al pacienţilor, aprobat zilele trecute de ministrul Sănătăţii, Ion Bazac.
Potrivit documentului, la triaj, bolnavii vor fi clasificaţi în cinci categorii, după un algoritm folosit în mai multe ţări ale lumii cu sisteme similare de urgenţă,eprezentat de cinci culori diferite, respectiv roşu, galben, verde, albastru şi alb. r
Culorile stabilesc timpul maxim de la sosirea pacientului şi până la consultarea de către primul medic, urmând ca după examinare cazul să reia procedura normală de la UPU referitoare la investigare, tratare şi, la nevoie, consult efectuat de către alţi specialişti din spital, în vederea luării deciziei de internare, externare sau transfer.
Ce reprezintă fiecare culoare
Astfel, codul roşu reprezintă o situaţie de gravitate maximă, care impune consultarea imediată a pacientului, codul galben prevede ca bolnavul să fie consultat în cel mult 10 minute, în timp ce codul verde stabileşte consultarea în maximum 30 de minute.
În baza codului albastru, persoana care ajunge la spital trebuie să fie consultată în decurs de cel mult 60 minute, iar în conformitate cu codul alb ea va fi consultată în maximum 120 de minute.
Ieri, purtătorul de cuvânt al Spitalului Suceava, dr. Tiberiu Brădăţan, a arătat că această unitate sanitară îndeplineşte deja condiţiile necesare pentru punerea în aplicare a protocolului, existând atât documentaţia, structura, aparatura, cât şi modul de gardă, organizare şi circulaţie.
“În afară de faptul că acum vorbim de culori, noi lucram şi înainte după acest protocol, după o lege nescrisă a UPU”, a explicat dr. Brădăţan.
Protocolul, aplicat cu uşurinţă la Spitalul Suceava
El a subliniat că, pentru a nu exista situaţii ca aceea de la Spitalul Slatina, când un bolnav a murit după ce a fost plimbat patru ore între secţiile a două spitale, este foarte important ca triajul cazurilor în funcţie de urgenţă să fie realizat de către o persoană cu vechime în muncă şi intuiţie.
“Noi am pregătit pe fiecare tură o asistentă care are abilitatea de a face triaj. E vorba de oameni cu experienţă mai mare, cu fler clinic deosebit şi cu eficienţă în desfăşurarea actului medical. Cam 50 la sută dintre pacienţi vor încerca să-şi dramatizeze şi să-şi agraveze boala, iar aici intervine flerul asistentei, care trebuie să-şi dea seama de adevăr”, a punctat doctorul.