Toate dosarele asistenţilor maternali şi ale însoţitorilor persoanelor cu handicap sunt verificate, până la sfârşitul acestei săptămâni, pentru a se descoperi dacă printre aceştia se află pensionari. Direcţia de Asistenţă Socială de sub autoritatea Consiliului Judeţean va avea astfel o situaţie în baza căreia cei în cauză vor fi puşi să aleagă între a-şi păstra pensia sau salariul de asistent maternal, respectiv de însoţitor pentru o persoană cu handicap.
„Vom avea o situaţie care ne va permite să facem o analiză a modului în care sunt influenţate structurile de sub autoritatea CJ de ultimele ordonanţe de urgenţă”, a declarat, ieri, vicepreşedintele CJ, Vasile Ilie.
În judeţul Suceava, la Direcţia de Asistenţă Socială sunt încadraţi 495 de asistenţi maternali, care primesc lunar sume cuprinse între 800 şi 1.000 de lei. Asistenţi personali pentru persoane cu handicap erau, la 30 iunie 2008, 2.751, dar inventarul acestora este mai dificil de făcut deoarece ei se află înregistraţi la primării.
Odată cu dosarele acestor categorii de angajaţi, Direcţia de Asistenţă Socială îşi verifică şi personalul propriu, deoarece există posibilitatea ca, mai ales la nivelul centrelor de asistenţă, să mai fie pensionari încadraţi.
Guvernul Boc nu mai permite cumulul pensiei cu salariul în sistemul public, începând din acest an. Pensionarii pentru limita de vârstă mai pot lucra doar în sistemul privat, ordonanţa de urgenţă promovată de cabinetul Boc în ultima zi a anului trecut stipulând în mod clar că pensia nu se poate cumula cu veniturile obţinute „din exercitarea unor funcţii remunerate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi în cadrul regiilor autonome, societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat sau de o unitate administrativ-teritorială”.
Dacă un pensionar se încadrează la stat, plata pensiei pentru limita de vârstă se suspendă.
Militarii şi poliţiştii în rezervă trebuie să restituie şi salariile compensatorii
Acelaşi lucru este valabil şi pentru pensiile militare de stat şi pentru pensiile de serviciu pentru poliţişti. Mai mult, dacă este vorba despre foşti militari sau poliţişti disponibilizaţi cu plata unui ajutor sau plăţi compensatorii, dacă se încadrează, aceştia trebuie să restituie instituţiei publice din cadrul căreia s-au pensionat, în termen de până la 30 de zile de la data încadrării, ajutorul primit după legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţa naţională, sau plata compensatorie.
Evident, pe durata încadrării se suspendă şi plata pensiei stabilite în temeiul actelor normative cu caracter special, indiferent de categoria acesteia.
Persoanele care, la data intrării în vigoare a „ordonanţei Boc”, cumulează pensia cu venituri obţinute dintr-un serviciu plătit de la buget sau în cadrul regiilor autonome, societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat sau de o unitate administrativ-teritorială, au obligaţia de a opta între suspendarea plăţii pensiei şi încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţe de urgenţă, adică din 5 ianuarie.
În termen de 30 de zile de la data suspendării plăţii pensiei, persoanele care cumulează pensia cu venituri obţinute din exercitarea unor funcţii remunerate în serviciul public sunt obligate să restituie ajutoarele, plăţile compensatorii sau alte drepturi primite la data pensionării.
Este vorba în special de persoanele care au lucrat în domeniul apărării, internelor, justiţiei – persoane care, cu ocazia pensionării, au primit sume foarte consistente, uneori de ordinul miliardelor de lei vechi.