Cristi Ignat are 12 ari de teren la Sfântul Ilie. În septembrie 2006 a mers la Consiliul Judeţean Suceava şi a scos autorizaţie de construcţie pentru o tipografie şi pentru casă. Deşi discuţiile despre o şosea de centură prin Şcheia erau deja şi proiectul este făcut de mult, lui Cristi Ignat nu i-a spus nimeni că ar fi vreo restricţie de construcţie. Până au început lucrările la drum, omul a finalizat clădirea pentru tipografie şi a turnat fundaţia la casă.
Ruta ocolitoare i-a tăiat lui Cristi Ignat, la propriu şi la figurat, o investiţie de aproape un milion de euro
Întâmplător, a văzut la constructorul rutei ocolitoare planurile şi a constatat cu surprindere că drumul trece exact prin curtea lui, pe lângă fundaţia casei şi continuă prin curţile vecinilor. „Iniţial era alt traseu, trecea pe la vecina mea prin sufragerie. Acum l-au corectat, trece doar prin curţi”, ne-a spus cu umor amar Cristi Ignat.
Valoarea totală a investiţiei pe care tânărul ar fi făcut-o pe terenul lui- tipografie şi casă- s-ar fi ridicat la aproximativ un milion de euro, dar, realist, este convins că nimeni nu-i va da niciodată despăgubiri la această valoare şi speră să obţină măcar câteva sute de mii de euro pentru ceea ce a făcut deja. A sistat lucrările la casă şi aşteaptă să vadă ce ofertă va primi din partea Ministerului Transporturilor, titularul investiţiei la ruta ocolitoare.Un alt proprietar, Ionică Corduş, are 75 de ari în zona Vişnii. Fără să-l anunţe nimeni nimic, s-a trezit cu o bornă pe terenul lui.
„Şoseaua îmi taie terenul în două, nu mai pot face nimic cu el. Să-mi dea despăgubiri la preţul pieţei, la 2500-3000 de euro/ ar şi pot să facă ce vor. Nu înţeleg cum s-a ajuns aici, nimeni nu ne-a spus nimic, cică ar fi pus Cadastrul un avocat să discute cu păgubiţii, o să mă duc să-l caut eu. Ei nu m-au căutat pe mine”, a spus omul.
Primul loc în care merg cei care au nelămuriri în legătură cu traseul rutei ocolitoare este Primăria Şcheia.
Din proiectare, şoseaua trece peste trei case din Dealul Crucii
Viceprimarul Ioan Scotniţchi ne-a declarat, ieri, că administraţia locală din Şcheia nu a fost deloc consultată pe tema acestui proiect, deşi 80 la sută din traseu trece prin această comună.
„Dacă ne întrebau cei de la Primăria Suceava, de la Consiliul Judeţean, de la Ministerul Transporturilor, poate găseam o soluţie mai bună. Pe Dealul Crucii sunt 13 km de drum, care din proiectare trece peste trei case. La final s-ar putea să fie mai multe, pentru că nu ne-a cerut nimeni să restricţionăm eliberarea autorizaţiilor de construcţie în anumite zone”, ne-a spus viceprimarul.
În opinia sa, ruta ocolitoare ar fi trebuit să vină pe marginea drumului judeţean spre Moara şi să nu treacă prin zona rezidenţială. În acest fel, spune Ioan Scotniţchi, şoseaua s-ar fi făcut la sol, „nu ar mai fi fost nevoie de viaducte la înălţimi de 50 de metri, cât un bloc de 28 de etaje” şi „ar fi avut bani s-o facă de patru benzi, nu de două”.
„La traficul de acum sunt necesare patru benzi, nu mai vorbim ce o să fie peste câţiva ani. Astea sunt proiecte din birou, făcute fără să vină proiectantul pe teren. Dacă o proiectau oameni de rând din Şcheia sau Moara, făceau un traseu mai bun decât cel făcut de specialiştii din Bucureşti. Să vedem de unde vor despăgubi oamenii, că am înţeles că investiţia nu cuprinde şi banii pentru despăgubiri”, a mai spus viceprimarul din Şcheia.
Şoseaua de centură are un buget de 67 de milioane de euro
Deocamdată, până la sfârşitul anului este prevăzut să fie realizat pasajul de legătură de 21 de metri dintre DN 2 şi DJ 17. Acesta va funcţiona ca o variantă de deviere traficului din punctul de la staţia de transformare a energiei electrice de 110 kW.
Varianta de ocolire a Sucevei are o lungime de 13,2 km şi va prelua traficul de pe DE 85 pe traseul Moara–Mihoveni– Pătrăuţi–Siret, precum şi cel de pe DN 576, dinspre Vatra Dornei înspre frontiera cu Ucraina.
Valoarea proiectului este de 67 de milioane de euro, suma fiind suportată în întregime din bugetul Ministerului Transporturilor. Ruta ocolitoare va avea două benzi cu o lăţime de 7 metri şi va permite o viteză de circulaţie de 80 km pe oră.
Conform proiectului, vor fi construite 3 viaducte, de 384,5 metri, 295,5 metri şi 249,5 metri.
De asemenea, vor fi amenajate 6 poduri, dintre care unul pe râul Suceava, în zona Mihoveni, în lungime de 17,7 metri.
Termenul de execuţie a rutei ocolitoare a Sucevei este de 36 de luni, dar constructorul, SC Construcţii Feroviare Iaşi – Grup Colas, prognozează că anul viitor va fi realizată aproximativ jumătate din lucrare.
Primăria Suceava are în plan o a doua centură ocolitoare, pe varianta Bosanci – Ipoteşti – Salcea, care ar prelua traficul greu dinspre Fălticeni şi-l va dirija înspre Botoşani şi Dorohoi. Valoarea lucrărilor este estimată la aproximativ 10 milioane euro, pentru finanţare fiind depus un proiect de finanţare la Agenţia de Dezvoltare Regională Nord‑Est.
(18 dec 2008, 11:03:41