Triplarea taxei auto, din data de 15 decembrie, face valuri pe piaţa autoturismelor second hand. Sâmbătă dimineaţa, târgul de maşini de la Cumpărătura era supraagolerat, circa 3000 de autoturisme fiind expuse în parcare, pe câmp şi de o parte şi de alta a şoselei, pe o lungime de aproape 1,5 km. Ofertă bogată, de la maşini cu 10-15 ani vechime până la cele cu an de fabricaţie 2008, cu 50.000-100.000 km la bord, cu preţuri pentru toate buzunarele.
Vânzători mulţi, cumpărători aproape deloc, deşi preţurile au scăzut cu 40-50 la sută, odată cu adoptarea ordonanţei de urgenţă care triplează taxa auto, după cum ne-a spus Cezar, un tânăr din Botoşani, care a venit la târg cu 6 maşini. El, la fel ca şi alţi botoşăneni cu maşini aduse spre vânzare la Suceava, are o explicaţie pentru actul normativ adoptat săptămâna trecută.
„Politicienii noştri, în frunte cu Tăriceanu, care sigur este acţionar la Dacia, s-au speriat că nu au de unde să ne dea înapoi banii pe care i-am dat pe taxă până s-a schimbat legea şi acum umblă la buzunarele noastre. Au trecut alegerile şi au venit cu taxa. De marţi n-am mai vândut nimic. Am scăzut preţul cu aproape 1000 de euro, să-mi recuperez măcar banii pe maşină. Degeaba”, ne-a declarat Cezar.
El s-a profilat pe autoturisme VW, aduse din Germania şi Olanda, ţări în care maşinile sunt mai bine întreţinute de proprietari. Ne spune că cel mai bine a vândut VW Golf 3, la preţuri între 1800 şi 2500 de euro, în funcţie de opţiuni.
Avarierea intenţionată a maşinilor şi incendierea „tigăilor”, în semn de protest
Majoritatea celor care vând maşini la Cumpărătura, adică vreo 80 la sută dintre vânzători, sunt din Botoşani. Cezar explică şi de ce: „la Botoşani nu avem fabrici şi uzine, din vânzarea maşinilor trăim. Unii au făcut credite la bănci, au linii de credit, ce se întâmplă acum? Un prieten de-al nostru a venit aseară din Germania cu un trailer cu 30 de maşini. 60.000 de euro l-a costat. Când a plecat după ele era o lege, când s-a întors e altă lege”.
O soluţie la care s-au gândit traficanţii de maşini ne-o spune Paul, susţinut de colegii săi. „Înmatriculăm maşinile cu numere roşii, le băgăm în trafic şi cum nu e unul atent îl las să intre în mine. Iau banii de la asigurări, vând piesele şi-mi scot măcar banii pe care i-am dat. Să vedeţi cu cât vor creşte accidentele, dar trebuie să ne recuperăm banii, nu ne interesează altceva”, spune el.
Un alt vânzător, Ionuţ Bălan, este mai vehement. „Aducem nişte tigăi de maşini şi le dăm foc la primărie, la prefectură, că altceva ce este de făcut? N-am de lucru, am 12 clase, banii i-am băgat în maşini, am lăsat la preţ 50 la sută şi n-am vândut nimic. Să ajungem ca ăştia cu brazii în seara de Ajun, care dau gratis ce n-au vândut?”, întreabă el.
Cumpărătorii se calcă în picioare la înmatricularea autoturismelor
În sectorul în care se fac actele de vânzare-cumpărare, inginerul Romeo Hostiuc confirmă şi el scăderea tranzacţiilor. Afirmă că, de obicei, într-o zi de târg încheia cam 15 acte de vânzare-cumpărare, dar sâmbătă nu a avut decât şase, din care doar unul pentru o maşină adusă acum, celelalte având deja carte de identitate.
„S-a vândut un Golf din 1995, cu 2000 de euro. Nu se mişcă nimic. Domnul Tăriceanu vrea să-şi vândă el Citroen-ul şi-i omoară pe ăştia amărâţi”, crede inginerul Hostiuc.
Cei care şi-au cumpărat maşini, dar nu au apucat să le înmatriculeze, aglomerează acum ghişeele serviciului de profil.
Şeful Serviciului Înmatriculări Auto şi Permise Suceava, comisarul şef Florin Cheaptanaru, ne-a declarat, ieri, că numărul solicitanţilor a crescut cu 25 la sută, numai vineri înregistrându-se 190 de cereri. Estimarea comisarului şef Cheaptanaru este că săptămâna viitoare vor fi peste 200 de solicitări pe zi.
„Stăm peste program şi încercăm să-i rezolvăm pe toţi, cât va fi posibil până pe 15 decembrie”, a precizat Florin Cheaptanaru. El nu exclude ca cei care trăiesc din comerţul cu autoturisme second hand să recurgă, într-adevăr, la practica distrugerii maşinilor pentru a scoate banii de la societăţile de asigurări.
O nouă „calificare” pe piaţă: „distrugătorii profesionişti de maşini”
Directorul general al societăţii de asigurări Omniasig Suceava, Gheorghe Cosmulese, ne-a confirmat că astfel de cazuri nu numai că se întâmplă, dar a şi crescut incidenţa lor, la nivel naţional. Explicaţia este simplă: în ţările deja afectate de criză, autoturismele se vând mult mai ieftin decât valoarea lor reală, iar în poliţa de asigurare CASCO sau RCA se trece valoarea reală a maşinii. De exemplu, un autoturism care valorează 40.000 de euro se vinde cu 20.000 de euro. În asigurare se trece valoarea reală, de 40.000 de euro, nu cea de pe factură, de 20.000 de euro.
„Este deja un sport pe piaţa asigurărilor. Şmecherii aduc maşinile în România şi le distrug, le dau foc sau le izbesc şi-şi încasează dauna totală. Valoarea daunei este peste 75 la sută, deci la o maşină de 40.000 de euro, cumpărată cu 20.000, profitul net este de 20.000 de euro”, a arătat directorul Cosmulese.
El a afirmat că astfel de evenimente au început să apară cu circa 2 ani în urmă, puse la cale de grupuri de „şmecheri specializaţi” în avarierea „profesionistă” a autoturismelor, din Iaşi şi Bacău, dar în ultima perioadă incidenţa a crescut cu peste 25 la sută.
Avarierea premeditată este greu de probat, iar societăţile de asigurări pierd lupta în instanţă. În Suceava astfel de cazuri nu au fost semnalate până acum, dar este foarte probabil să apară în perioada următoare. Gheorghe Cosmulese a mai spus că şi din acest motiv, Comisia de supraveghere a asigurărilor ar putea modifica legislaţia, în sensul achitării daunelor la valoarea din factură a autoturismului şi nu la valoarea reală a acestuia.
Preferatele sucevenilor, VW şi Opel, au printre cele mai mari taxe
Modificarea taxei auto, din 15 decembrie a.c., va duce la valori ale acesteia cuprinse între 750 - 4.800 de euro pentru maşinile de 1,4 şi de 1,6 litri. După motoarele Euro 1, cea mai mică taxă o vor avea maşinile cu Euro 3, produse între anii 2000 şi 2004, şi maşinile Non Euro, fabricate înainte de 1992. Taxa de poluare cea mai mare va fi plătită, ca şi în prezent, de cei care cumpără vehicule Euro 2, produse între anii 1996 şi 2000. Un motor de 1.400 centimetri cubi Euro 2 va fi taxat cu aproape 2.800 de euro, cea mai mare valoare dintre toate comparativ cu sumele pentru celelalte norme Euro ale motoarelor de 1,4 litri. Maşini cu astfel de propulsoare sunt Opel Astra F şi Volkswagen Golf 3. Cumpărătorii de vehicule second-hand de import echipate cu propulsoare de 2 litri vor plăti o taxă de 2.100 de euro pentru maşini Euro 1 (cum ar fi Opel Vectra A şi BMW Seria 3) sau de circa 7.700 de euro în cazul motoarelor Euro 2.
( 9 dec 2008, 03:10:44