Bordurile de separare a sensurilor de mers, amplasate de câteva luni de zile pe mai multe sectoare de pe principala arteră de drum care traversează municipiul Suceava, au stârnit multe nemulţumiri printre şoferi, care nu le văd utilitatea, considerând că acestea îngreunează şi mai mult traficul.
O altă categorie de conducători auto le consideră utile, însă nu sunt mulţumiţi de faptul că acestea sunt prea late şi nu au fost semnalizate suficient de bine, în mai multe cazuri şoferii văzându-le prea târziu şi încălecându-le.
Conducerea Poliţiei Rutiere spune însă că separarea benzilor de mers prezintă două avantaje foarte importante: evită producerea accidentelor şi asigură fluiditatea traficului, prin imposibilitatea efectuării virajelor la stânga.
Argumentele şoferilor
În general, şoferii nemulţumiţi de apariţia acestor scuaruri se plâng că benzile au devenit prea înguste. Apoi, din cauza bordurilor de pe axul drumului, aceştia au tendinţa să tragă de volan spre banda I, astfel că spaţiul de deplasare devine şi mai mic. De neglijat nu este nici faptul că o ambulanţă care merge la o urgenţă nu poate intra pe sensul opus de mers, pentru a-şi face loc printre maşini.
„De când cu aceste borduri mă simt înghesuit în trafic. Acestea, plus sensurile giratorii, îngreunează circulaţia, mai ales că mulţi dintre şoferi nu s-au obişnuit cu ele şi nu se încadrează bine”, spune Marius Vătu, un şofer din municipiul Suceava.
Reprezentantul unei şcoli de şoferi, care are mai multe maşini care fac zilnic ore prin municipiul reşedinţă de judeţ, s-a convins şi el că scuarurile de pe mijlocul drumului nu sunt bune.
„În primul rând este sunt făcute prea late, condiţii în care benzile devin înguste, iar două maşini mari nu încap una lângă alta. Semnalizările nu sunt realizate cum trebuie, astfel că un şofer care nu cunoaşte zona se poate urca pe ele uşor. Părerea mea este că argumentele celor care le-au pus nu stau în picioare”, spune acesta.
Probleme cu semnalizarea bordurilor
Mai toţi şoferii se plâng de modul în care au fost semnalizate aceste scuaruri. „Ca şofer începător pe mine mă avantajează, însă, pentru a fi bune, acestea trebuie semnalizate corespunzător. Acestea trebuie să fie vizibile pe toată lungimea lor, cu ajutorul elemente reflectorizante”, spune Ionuţ Ciubotaru.
De altfel, în ultima perioadă, şoferii s-au „cocoţat” în mai multe rânduri pe borduri. În urmă cu o săptămână, şoferul unui autocar a încălecat scuarul şi a trecut pe sensul opus de mers, unde a izbit violent un autoturism. Acesta a acuzat că nu a văzut bordura, din cauză că nu exista o semnalizare corespunzătoare.
Referitor la acest aspect, primarul Sucevei, Ion Lungu, a anunţat că toate scuarurile vor fi semnalizate cu elemente reflectorizante suplimentare, care să le facă mult mai vizibile.
O altă deficienţă reclamată de şoferi este că pe anumite porţiuni de şosea, banda a II-a are mai puţin de trei metri lăţime. În aceste condiţii, ei se întreabă cum se vor descurca în trafic când va ninge, iar benzile se vor îngusta şi mai mult.
Nu toţi şoferii sunt însă împotriva acestor scuaruri. „Am văzut borduri de acestea peste tot în marile oraşe, te protejează de accidente grave, sunt bune”, ne-a spus Romeo Ghilan, un şofer din Neamţ, aflat pe străzile Sucevei.
„Acest sistem asigură continuitate şi siguranţă în trafic”
Comisarul şef Laurenţiu Hermeniuc, şeful Biroului pentru Siguranţa Circulaţiei în Mediul Urban din cadrul Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava, ne-a explicat care sunt argumentele care au dus la apariţia acestor separatoare de sens.
„În primul rând, acest sistem nu mai permite virajele la stânga. Prin interzicerea acestor manevre deranjăm cei 10% dintre şoferi care au de făcut un viraj, însă restul de 90% sunt mulţumiţi, pentru că nu sunt deranjaţi în trafic. Mai important decât acest aspect, circulaţia în linia dreaptă, fără virajele la stânga, elimină pericolul de producere a accidentelor pe fondul neacordării de prioritate ”, a explicat comisarul şef.
Conform statisticilor poliţiei rutiere, anul trecut, din cauza neacordării de prioritate, în municipiul reşedinţă de judeţ s-au produs 14 accidente, soldate cu 22 de răniţi, plus 244 de tamponări, care au dus la avarierea a 500 de maşini.
Sistemul gândit acum de autorităţi blochează accesul spre străzile secundare de pe sensul opus, dând apoi posibilitatea şoferilor să schimbe direcţia de deplasare în mod regulamentar, în sensurile giratorii.
„Acest sistem asigură continuitate şi siguranţă în trafic”, dă asigurări Hermeniuc, subliniind că „spaţiul limitat controlează viteza”.
Mai multe sensuri giratorii
Comisarul şef Hermeniuc spune că un alt mare avantaj al acestui sistem este că „o eventuală pierdere a controlului volanului nu permite intrarea pe contrasens, fapt care înlătură posibilitatea apariţiei unor accidente grave”.
Acesta confirmă că în trafic există aşa numitul efect de bordură (şoferul are tendinţa de a se îndepărta tot mai mult de aceasta), însă susţine că acest efect devine nesemnificativ dacă se circulă cu viteză regulamentară.
Despre blocarea în trafic a salvărilor, el crede că problema nu este foarte gravă, sectoarele pe care sunt amplasate bordurile nefiind atât de lungi încât să ţină foarte mult în loc o maşină care merge la o urgenţă.
„Această întârziere este compensată de fluidizarea traficului, prin interzicerea virajelor şi apariţia sensurilor giratorii”, crede comisarul şef. El a declarat că mărirea numărului de sensuri giratorii din municipiul reşedinţă de judeţ ar creşte fluiditatea traficului, amenajarea acestora fiind propusă într-un studiu de trafic, încă din anul 2004.
Sensuri giratorii ar mai putea fi făcute pe Bulevardul 1 Decembrie, la intersecţia cu Calea Obcinilor, şi pe strada Traian Vuia, la intersecţia cu strada Mihai Şeptilici (care vine dinspre serpentine). Un alt sens giratoriu, de pe Calea Unirii, în apropiere de Shopping City, este deja în faza de amenajare.
Şi primarul Lungu a încălecat un scuar
Într-o recentă conferinţă de presă, primarul Ion Lungu a povestit că şi el a avut probleme cu aceste borduri, la scurt timp după apariţia lor.
În timp ce venea spre centrul oraşului, în zona Carrefour, acesta a încălecat scuarul, avariindu-şi maşina.
( 6 dec 2008, 12:28:59