Aducerea mocăniţei în urbe şi punerea ei în funcţiune cu scop de divertisment se circumscrie atât programului de manifestări dedicate împlinirii a 90 de ani de la Unirea Bucovinei cu România, cât şi celui mult mai amplu, menit să stimuleze turismul în zonă, intitulat „Crăciun în Bucovina”.
De la Căpitănia Districtuală până în preajma Hotelului Langer
Traseul pe care circulă trenul cu vagoane deschise, în lungime de 560 m (de la Magazinul Bucovina până în faţa Casei de Cultură), marchează simbolic legătura feroviară de la Cernăuţi la Suceava, dar subliniază totodată axa urbană pe care s-au păstrat câteva din edificiile publice reprezentative construite în perioada stăpânirii austriece.
Locomotiva pufăie prin dreptul fostului sediu al Căpităniei Districtuale (ulterior sediu al Prefecturii, în prezent Muzeul de Istorie din cadrul Complexului Muzeal Bucovina), construit între anii 1902-1903, trece printre cele două edificii cu turnuri cu ceas (Biserica Sf. Nepomuk, construită între anii 1832-1838, şi fosta Primărie a urbei, ridicată între anii 1903-1904, pe faţada căreia se păstrează în altorelief stema Ducatului Bucovinei) şi se opreşte la capătul platoului din faţa Casei de Cultură, la câţiva metri de locul pe care s-a aflat cândva faimosul „Hotel Langer” şi renumitele pivniţe care adăposteau crama „Craiul Negru”.
Traseu urban aproape paralel cu cel al liniei ferate Iţcani-Suceava
Pufăitul micii locomotive se aude din nou în urbe după 92 de ani de la dezafectarea (1916) liniei ferate care lega Iţcaniul de Suceava, linie cu o lungime de 7 km (inaugurată la data de 1 iulie 1898), care străbătea oraşul pe un traseu aproape paralel (pe actuala stradă Mihai Viteazul).
Linia ferată cu ecartament normal, construită, prin aplicarea prevederilor unui protocol încheiat în anul 1895 între Primăria Suceava şi societatea “Neue Bukowiner Lokalbahnen”, pornea de la Gara Iţcani (Itzkany), traversa râul Suceava pe un pod de lemn şi, aşa cum indica un „Mers al trenurilor” din epocă, avea staţiile Itzkany Bad, Alt-Itzkany, Kreuzgasse şi se oprea la marginea oborului de vite al oraşului, care se întindea în zona Arenilor.
*
De data aceasta, în locul celor două locomotive austriece cu abur (tip „Tender III”, cu o greutate de 32,5 tone) care trăgeau 4 până la 6 vagoane, parte dintre ele pentru călători, parte pentru transportul de mărfuri, Suceava este străbătută în zona centrală, până la sfârşitul primei decade a lunii ianuarie 2009, de mocăniţa care a devenit principala atracţie a copiilor.