Cu legea de partea lor, sucevenii au început să-şi ceară drepturile şi au solicitat să li se deconteze banii din care şi-au cumpărat medicamente în intervalul petrecut în spital.
Primele cazuri au fost înregistrate la Spitalul Judeţean de Urgenţă, unde trei proaspete mămici au cerut conducerii unităţii să le fie achitată contravaloarea terapiei cu imunoglobulină anti D, pe care au urmat-o după naştere.
Ieri, responsabilii unităţii au anunţat că în cursul acestei săptămâni femeile îşi vor primi înapoi fiecare leu cheltuit din propriul buzunar în perioada în care au fost internate.
Potrivit directorului financiar contabil al spitalului, Paraschiva Maruseac, fiecare mămică în parte va încasa câte 523 lei, suma reprezentând contravaloarea imunoglobulinei anti D pe care şi-au achiziţionat-o singure.
Rambursările vor fi făcute în această săptămână
„Acest produs farmaceutic este administrat în termen de 48 de ore de la naştere femeilor cu RH negativ. Pentru terapia cu imunoglobulină anti D spitalul a avut de la începutul anului o sumă de 29.000 lei, care s-a epuizat la jumătatea lui septembrie. În data de 18 a lunii, Ministerul Sănătăţii Publice a alocat o suplimentare de 23.000 lei, dar de la data terminării banilor şi până au venit noile fonduri şi s-au făcut licitaţiile pentru achiziţii, şase mămici au avut nevoie de tratament şi au fost nevoite să şi-l cumpere singure. Dintre acestea, doar trei au cerut să li se deconteze contravaloarea sumelor cheltuite”, a explicat Maruseac, dând asigurări că în cursul acestei săptămâni se vor face şi rambursările solicitate.
Potrivit unui Ordin comun al Ministerului Sănătăţii Publice şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, din septembrie, spitalele sunt obligate să suporte din venituri proprii banii plătiţi de asiguraţi pentru medicamente, materiale sanitare sau diverse investigaţii paraclinice, care ar fi trebuit furnizate gratuit de unităţile sanitare.
Cum îşi pot recupera bolnavii banii cheltuiţi
La Suceava, conducerea Spitalului Judeţean de Urgenţă a anunţat imediat după intrarea în vigoare a noilor reglementări că nu are bani pentru a suporta astfel de cheltuieli, motiv pentru care a luat o serie de măsuri menite să prevină realizarea lor.
Directorul Doina Ganea Motan a declarat că banii plătiţi de asiguraţi pe perioada internării vor fi decontaţi numai în baza unor documente justificative, arătând că, printr-o notă internă, s-a stabilit ca orice recomandare a medicului curant către un pacient de a-şi achita contravaloarea unor medicamente, materiale sanitare sau investigaţii paraclinice să se facă în baza unui referat „de necesitate şi oportunitate aprobat de şeful secţiei sau compartimentului”.
În cazul în care astfel de solicitări apar în afara programului de lucru al şefului de secţie, cererea este analizată şi aprobată în următoarea zi lucrătoare, dacă se justifică. Săptămânal, toate cazurile de acest gen sunt analizate de managerul unităţii, şeful de secţie, farmacistul diriginte, directorul financiar contabil şi directorul de îngrijiri, în vederea aprobării lor.
Odată cu eliberarea prescripţiei, pacientul trebuie informat asupra documentelor pe care trebuie să le ataşeze la cererea prin care solicită rambursarea cheltuielilor, respectiv reţetă semnată de medicul curant, chitanţă şi factură fiscală. În cazul în care se constată că solicitarea este întemeiată, cheltuielile se recuperează de la persoanele care au recomandat prescripţiile respective.
(25 nov 2008, 11:20:13