Zona Metropolitană Suceava s-ar putea înfiinţa, în viitorul apropiat, dacă primarul de Suceava, Ion Lungu, va reuşi să convingă primarii din şapte comune învecinate municipiului reşedinţă de judeţ despre avantajele acestui proiect.
Primarul Ion Lungu a anunţat, într-o conferinţă de presă, că intenţionează să încheie un „parteneriat tip zonă metropolitană”, după modelul asociaţiilor, cu administraţiile locale din Salcea, Şcheia, Adîncata, Ipoteşti, Mitocu Dragomirnei, Moara şi Pătrăuţi. Această asociaţie ar trebui să reprezinte interesele a 147.429 de locuitori şi să administreze un teritoriu de 33.597 ha.
Lungu a declarat că, prin această asociere, toate localităţile membre ar avea de câştigat în ceea ce priveşte dezvoltarea economică, urbanistică şi infrastructura, fără a-şi pierde autonomia administrativă.
„Acum lucrăm la statut, după modelul asociaţiilor, deoarece Suceava este municipiu de rang 1, care nu permite zonă metropolitană. Va fi o adunare generală a acţionarilor, un consiliu director format din primarii localităţilor componente şi fiecare îşi păstrează autonomia”, a afirmat Ion Lungu.
Avantajele zonei metropolitane
Zona metropolitană presupune modernizarea infrastructurii în toate localităţile componente, extinderea utilităţilor şi o disciplină urbanistică, ce va împiedica construirea în mod haotic. Costurile de achiziţie a terenurilor în localităţile limitrofe sunt sensibil mai reduse faţă de cele din Suceava, ceea ce va duce la dezvoltarea zonelor rezidenţiale, concomitent cu decongestionarea oraşului.
Mediul local de afaceri şi infrastructura se dezvoltă, se diversifică mijloacele de transport, ceea ce atrage locuitorii din oraş către zone mai aerisite şi mai puţin aglomerate. Acest lucru este, de altfel, deja vizibil prin ansamblurile rezidenţiale care s-au dezvoltat în Moara, Ipoteşti şi Şcheia şi prin numărul mare de investitori care şi-au orientat fondurile către iniţierea de proiecte de amploare în zonele care permit acest lucru - la periferia localităţilor menţionate, pe marginea drumurilor naţionale, comunale şi judeţene, precum şi spre construirea de centre comerciale şi de agrement.
Asocierea aduce şi dezavantaje
Zona metropolitană aduce o expansiune în suprafaţă unitară, după un plan arhitectural bine conceput care, ulterior, să nu mai necesite demolări costisitoare sau schimbări de trasee. Dezvoltarea infrastructurii şi a construcţiei de case permite satisfacerea cererii de locuinţe a populaţiei deoarece la condiţii de trai similare locuitorii oraşului nu mai au rezerve în a locui la Pătrăuţi sau Adîncata, de exemplu.
Includerea localităţilor într-o zonă metropolitană oferă posibilitatea colaborării în proiecte care implică finanţări ample şi pe termen lung, proiecte care sunt menite să rezolve problemele localităţilor în cauză şi dezvoltarea în ansamblu, mărind astfel accesibilitatea zonelor respective. Accesul la fonduri europene este mai uşor, creşte economia şi nivelul de trai al populaţiei, iar localităţile cu venituri mici primesc fonduri bugetare mai mari. Dezvoltarea este durabilă şi pe termen lung
Ca dezavantaje ar fi creşterea preţurilor la terenuri şi favorizarea speculaţiilor imobiliare în comunele satelit, blocajele în trafic prin creşterea numărului de autovehicule, dificultăţi de administrare, creşterea taxelor locale pentru locuitorii din Salcea, Şcheia, Adâncata, Ipoteşti, Mitocu Dragomirnei, Moara şi Pătrăuţi, degradarea mediului, prin aglomerarea de locuinţe şi trafic rutier mai intens, restrângerea autonomiei locale, centralizarea fondurilor şi riscul distribuirii preferenţiale a acestora.
(17 nov 2008, 12:11:50