Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 2 sep 2008 - Anul XIII, nr. 206 (3887)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9766 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7317 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Impasibilitate curioasă

Statul, complice la jaful de pe drumul european dintre Suceava şi Vatra Dornei

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Lucrări de proastă calitate, întârzieri de ani de zile şi o imensă bătaie de joc pe banul public. De asta avem parte la patru ani de la semnarea contractului încheiat de statul român, prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, şi firmele desemnate să se ocupe cu modernizarea Drumului European 576. Mai grav este că totul se face sub privirile nepăsătoare ale celor care ar trebui să ia măsuri şi să intervină pentru a stopa acest jaf la drumul mare.

 

Primele semne de întrebare cu privire la profesionalismul celor care urmau să se ocupe de modernizarea Drumului European 576, Suceava - Vatra Dornei, au apărut încă de la depunerea ofertelor pentru atribuirea lucrărilor.

Firma grecească Mochlos, cea care se ocupă de lucrări pe o porţiune de 28 de km, între Sadova şi Iacobeni, a depus iniţial o ofertă de aproximativ 180 de milioane de lei (aproximativ 48 de milioane de euro). Cu această sumă, grecii se aflau pe locul 9 al unui clasament întocmit de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN) din România, la mare distanţă de primul loc, ocupat de consorţiul de firme J.V. Garboli Conicos - Tirena Scavi, care a depus o ofertă de 120 de milioane de lei (circa 33 de milioane de euro), sumă pentru care exista şi posibilitatea acordării unui discount de până la 20%.

În final, grecii de la Mochlos şi-au modificat oferta, până la 140 de milioane de lei (circa 38 de milioane de euro) şi au fost desemnaţi câştigători, deşi chiar şi a doua ofertă se clasa sub cea a consorţiului J.V. Garboli Conicos - Tirena Scavi.

Pentru a „ajusta” oferta, reprezentanţii firmei din Grecia ar fi avut suportul nemijlocit al unor funcţionari din CNADN, care au scăzut diverse sume la mai multe capitole şi le-au trecut, întâmplător sau nu, la capitolul „Lucrări de poduri şi pasaje superioare”.

Tot la capitolul licitaţie mai trebuie amintit că pentru a desemna câştigătoare firma Mochlos, conducerea CNADN din România a eliminat alte trei firme, care se clasau înaintea grecilor.

 

Zidurile de protecţie, „ajustate” de la 16 km la numai 6 km

În mod normal, pentru astfel de facilităţi comisiile de licitaţie sunt răsplătite regeşte. Aşa se pare că s-a întâmplat şi în acest caz, iar banii trebuiau recuperaţi de undeva. Şi cel mai la îndemână mijloc de a recupera paguba şi de a ieşi în câştig nu putea fi decât în privinţa calităţii lucrărilor.

Cele mai vizibile sunt zidurile de sprijin, protecţie şi susţinere ridicate în zona Mestecăniş. Pe lângă faptul că zidurile se înclină deja şi ameninţă siguranţa circulaţiei, se pare că şi lungimea acestora a fost „ajustată” din mers.

În loc de 16 km, atât cât era în proiectul iniţial, acum se mai pot vedea astfel de ziduri doar pe o lungime de 6 km. Evident, diferenţa de bani urmează să intre în conturile firmei greceşti.

Curios este că, deşi toate aceste aspecte se ştiu la Bucureşti, nici un responsabil de la CNADN din România sau de la Ministerul Transporturilor nu a catadicsit să-i supere cu ceva pe cei de la Mochlos.

 

Micşorarea pantelor şi mărirea razelor de curbură, „uitate” de constructor

O altă cerinţă impusă de CNADN din România în momentul semnării contractului cu firma Mochlos s-a referit la refacerea fundaţiei drumului şi îmbunătăţirea caracteristicilor geometrice, ceea ce înseamnă micşorarea pantelor şi mărirea razelor curbelor. Toate acestea aveau ca obiectiv aducerea drumului la caracteristici care să corespundă condiţiilor de trafic îndeplinite de arterele de circulaţie din ţările Uniunii Europene.

Ori, acest lucru a fost ignorat cu bună ştiinţă de grecii de la Mochlos, care nu au schimbat nimic în geometria porţiunii de drum pe care o modernizează, aşa încât costurile au fost minime, iar economiile maxime.  

Deconturile se vor face, în final, pe banii noştri, ai contribuabililor. Şi nu o dată, ci de două ori. Pe lângă costurile suplimentare pe care firmele care modernizează Drumului European 576 intenţionează să le solicite statului român, tot noi vom plăti şi reparaţiile drumului, dar şi a maşinilor care vor suferi avarii din cauza lucrărilor de proastă calitate.

 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Statul, complice la jaful de pe drumul european dintre Suceava şi Vatra Dornei.
 Vizualizări articol: 3281 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 7 voturi
Statul, complice la jaful de pe drumul european dintre Suceava şi Vatra Dornei5.057

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   RUSINE trimis de
( 2 sep 2008, 11:04:01
RUSINE, RUSINE
2.   La capatul rabdarii trimis de
( 2 sep 2008, 11:19:15
Am mai scris si ieri, asa nu se mai poate! Isi fac escrocii avere pe spinarea noastra de 20 de ani si noi stam pasivi, fara pic de spirit si simt de raspundere civica. De asta isi permit nesimtitii sa ne indoaie spinarea, pentru ca s-au obisnuit sa nu ripostam deloc, sa nu ii tragem la raspundere. Si cu ce ne alegem? In loc ca, dupa atatia ani de asteptare, sa avem si noi o sosea facuta cum trebuie, daca nu o autostrada, cum am fi meritat (apropo, de ce zona noastra nu este prinsa in niciun proiect de autostrada pana in 2013?!? - noi nu platim bani la stat??), o sa ne trezim tot cu vechea ulita pe care faci 7 ceasuri pana la Cluj.

Daca stau bine si ma gandesc, ne meritam soarta. Offf...
3.   Poveste fara sfarsit trimis de
( 2 sep 2008, 11:35:05
Atat timp cat capul nimanui nu a cazut inca in Romania (decat al micilor fraieri care fac gainarii ), nu se va face nimic, decat bataie de joc.

Ce se va intampla cand va pica un perete din ala de sustinere, care am inteles ca deja rivalizeaza cu turnul din Pisa la inclinatie? Daca va muri cineva?

Raspunsul este...NU SE VA INTAMPLA NIMIC, vantul bate, cainii latra. si cam atat. Nu o sa fie nimeni tras la raspundere, nu o sa dea nimeni statul in judecata, cei cu banii din afacerea asta isi fac concedii in Tenerife, iar fraierii isi rup gatul pe drumul mamii lor...

Ce ma incalzeste e faptul ca tot intre 4 scanduri o sa ajunga si imbuibatii astia, si nu o sa ia nimic cu ei. **** mamii lor de hulpavi...
4.   Drumuri trimis de
( 2 sep 2008, 11:39:48
Asta se intimpla cand banii, se dirjeaza de la Capitala, nu se vrea descentralizare....
4.1  RE: Drumuri trimis de
( 2 sep 2008, 11:48:42
Exact. Ia sa ne gestionam banii aici, la judet, oare nu am socoti ca primordial proiectul unui drum sanatos, pe 2 benzi, macar pana la Draguseni si la Poiana Stampei? Veti zice ca pe portiune de munte nu se poate, bla, bla. Vax, se poate, ca austriecii au munte in aproape toata tara si au autostrazi peste tot. Noi nu ne permitem deocamdata autostrazi cu tuneluri, dar o sosea buna, pe 2 benzi, asta nici n-ar mai trebui sa intre in discutie. Bine, pentru asa ceva nu ne-ar ajunge banii numai de la judet, dar macar am face un proiect, l-am inainta la Minister.

Eu sunt Pro descentralizare de mult, sper sa apuc sa traiesc vremea aia...
5.   Votul=ciolanul trimis de
( 2 sep 2008, 11:58:53
pacat ca au murit atatia oameni,pentru un drept constitutional,-dreptul la vot.pentru ca niciunul dintre grasii si umflatii din capitala ,nu merita voturile noastre.nici nu ma duc la vot anul asta.parerea mea ca in Romania de azi,nu ai pe cine vota.
6.   Foarte frumos trimis de
( 2 sep 2008, 12:01:35
Sigur ca nu putem face drumul pe 2 benzi pt ca mai trebuie de lasat un pic de ciolan si la alta conducere care vrea si ea modernizarea de drumuri! Pai aia ce mai castiga! Mergeti panala Vatra Dornei si vedeti cum se lucreaza, numai vb de calitate ci de faptul ca muncitorii o tin numai din pauza in pauza, ca la noi "pauzele lungi si dese cheia marilor succese"! Sa mearga dirigintii de santiere macar o data pe saptamana sa vada daca se respecta proiectul, sa vada cum se vinde cimentul si multe alte materiale, sa vada cum zidurile alea de sustinere sunt umplute cu pamant nu cu ciment, cum ar fi trebuit! Sunt cateva podete care stau de luni de zile si nu sunt finalizate, de asta sunt atatea accidente cu victime, sa vada nu in ultimul rand proasta materializare in teren a lucrarilor ce se executa, de iti vine sa te dai jos din masina si sa ii iei la bataie! Dar nimeni nu vede! Pana cand ne credeti asa de prosti!
7.   Statul hotilor trimis de
( 2 sep 2008, 12:12:37
Am trecut si pe la mestecanis ,jale mare,la iacobeni gratarele de pe marginea drumului au betonul mancat deja,iar calitatea lucrarilor e deplorabila. grecii au cotizat si rad de noi acum. Tara de mafioti!
8.   Cel mai bun trimis de
( 2 sep 2008, 13:47:23
Care-i cel mai bun drum pana la Oradea?Trebuie sa plec si nu vreau sa=mi rup masina...
8.1  RE: Cel mai bun trimis de
( 2 sep 2008, 15:46:06
CEL MAI BUN DRUM P�NA LA ORADEA ESTE CU AVIONUL. RAPID SI IEFTIN SI FARA ALTE CHELTUIELI CONEXE(BUCSE, PIVOTI, ETC.). MAMA LOR DE BANDITI SI EI DAR MAI ALES AI NOSTRI.
9.   Vai de noi trimis de
( 2 sep 2008, 13:49:19
pai, asa este si nici mari sperante sa fie altfel nu vad. cica flutur ar face niste controale, dar la ce bani se invart acolo cred ca o sa fie doar mici amenzi, atat.cine merge sa-i controleze cand afecerea e facuta, banii dati si cheltuiti? si aoi, se vede din cer furtul, dar noi suntem condusi de orbi sau mai rau de mituiti. mama masii!

10.   Mai degraba i-l lasa asa! trimis de
( 2 sep 2008, 14:17:30
Avem conducatori fara pic de onoare si demnitate si-i rusinos! Pacat ca lasam pe altii sa ne rezolve treburile judetului nostru ! Ce oameni fara omenie!?
11.   Drept de veto trimis de
( 2 sep 2008, 14:40:13
Nu mai mergeti la vot in 30 noiembrie 2008 , pentru ca ne iau de fraieri !

Imbuibatii astia cu functii locale sau la Bucale ... ar trebui sa primeasca un sut in fund , in loc de votul nostru !

Sa dea Dumnezeu sa se inregistreze prezenta la vot de maxim 10 la suta !

Frumoasa tzara , pacat ca este locuita de lichele politice si de fraierii care-i voteaza ca orbii !
12.   Doi trimis de
( 2 sep 2008, 15:44:38
GRESEALA DOMNULE REDACTOR. Statul insemnam noi cei care il formam. Vinovati pt cele intimplate sunt cretinii de la conducere nu noi fraierii care plaim impozite si taxe. succes la taxe si impozite
13.   Stati linistiti trimis de
( 2 sep 2008, 15:55:51
ajunge sorin avram deputat si o sa le arate el ! o sa ii bata pe greci ,de o sa cada toti sub masa ....de la bautura
14.   Multi dar porci trimis de
( 2 sep 2008, 17:37:27
Un contract are clauze.Clauzele nerealizate inseamna penalizari.Dar cine sa-i penalizeze pe greci? Nimeni pt ca sintem in tara nimanui plina de porci.
15.   Da... trimis de
( 2 sep 2008, 17:49:49
Nu trebuie invinovatite firmele constructoare oameni buni. Ele nu au nici o vina. Interesul lor este sa isi maximalizeze profiturile, ca in orice afacere. De vina sunt autoritatile pentru ca nu iau nici o masura ca sa se respecte proiectele.

Reporterii scriu si ei ce pot ca sa umple paginile. de ce nu merg sa ia un interviu destept la corpurile de control, la CNADNR, de exemplu. De ei ar trebui sa scrie, si nu de constructori, care fac totul cu acordul organelor abilitate pentru a-i controla.

Eu daca as avea oameni la lucru, la mine acasa, pe banii mei ar face ce l-as spune eu, nu ce vor ei...

Adevarul este ca avem guvernanti si politicieni de ****... Rade lumea de noi...
16.   Romania,mia paese trimis de
( 2 sep 2008, 17:51:20
Oare cu ce se mai ocupa acest "derbedeu" de la transporturi,respectiv Ludovic Orban de la PNL?Canta,danseaza,interpreteaza" slagare" de sprit si de pahar?Oare cat de capabil este?Cum dreaku a fost numit in functia de ministru la transporturi acest individ?Pai colegii lui de la Brasov,spuneau ca inainte de revolutie,era un tehnolog ce nu facea absolut nimic in fabrica,era responsabil cu plimbatul si cu minciuna.Astazi,"gratie" lui Tariceanu,acest individ este VIP la PNL,acuza,ignora,jigneste pe toti ptr a aduna voturi de la naivi.
17.   Multi dar porci trimis de
( 2 sep 2008, 17:51:35
Un contract are clauze.Clauzele nerealizate inseamna penalizari.Dar cine sa-i penalizeze pe greci? Nimeni pt ca sintem in tara nimanui plina de porci.
18.   Din vechime trimis de
( 2 sep 2008, 18:24:40
"SA NU-I CREZI PE GRECI NICI CAND ITI FAC DARURI"

(HOMER)
19.   Lasati-ne!!! trimis de
( 2 sep 2008, 19:00:29
e primul articol pe aceasta tema pe care il vad desi suport de atatia ani mizeria de pe drumul vatra dornei - suceava. Sper sa se miste ceva si macar de rusine sa faca ceva, ce-or face numai sa termine naibii o data. sa se duca in.... si sa ne lase in pace!lua-i-ar naiba de astfel de constructori!!!
20.   Ce faceti fratilor de la putere trimis de
( 2 sep 2008, 20:01:03
Ce faci d-nule flutor ,ce fac cei de la guvern(putere),D N A v-au cumparat pe toti.Atentie conducatori auto cu cine votati........................
20.1  RE: Ce faceti fratilor de la putere trimis de
( 2 sep 2008, 21:24:47
Nu mai votam....NU MAI VOTAM!!!!
21.   Greseala de la inceput trimis de
( 2 sep 2008, 23:35:01
Pentru inceput vreau sa precizez ca mi-am rupt si eu masina pe ruta asta. Nu mai locuiesc in Romania de mult dar vreau sa fac precizare la unele lucruri care ar trebui respectate: 1. Durata lucrarilor care daca nu se respecta firma respectiva urmind sa plateasca penalizari 2. Receptia lucrari consta si in unele controale care trebuie facute pentru respectarea normelor si parametrilor tehnici, drumul in cauza fiind un drum european 3. Garantia lucrari care consta in o suma de bani aproximativ 40% din valoarea lucrari care firma respectiva are dreptul sa o primeasca dupa perioada de garantie, bani pe care in cazul deteriorari, beneficiarul putind sa angajeze alte pentru reparatii
22.   Cine? trimis de
( 3 sep 2008, 10:06:12
Cine a fost ministru al transporturilor si al cui era seful CNADR, pe vremea cand s-au facut licitatiile? E bine de stiut fiindca fiecare ministru a avut oamenii sai cu care a jefuit banii alocati modernizarii drumurilor, firmele doar au dat uiumul conform intelegerilor avute; bineinteles ca pentru a plati cotizatia au trebuit sa "sara" niste operatiuni, de aceea totul este asa cum este. Nu stiu daca, atunci cand se va termina lucrarea, nu se va constata ca e depasita si ca ar fi fost nevoie peste tot, de drum cu cate 2 benzi pe sens. Din pacate, numai presa este activa in a semnala jaful de amploare de la constructia de drumuri, restul, adica tocmai cei indreptatiti, stau foarte pasivi fiindca "nu au suficiente elemente"!
23.   Responsabilii! trimis de
( 3 sep 2008, 12:42:47
Ministru era Mitrea in 2004, iar director Basulescu, ambii sunt cercetati de DNA dar pt. alte magarii! Responsabilii de acum ii gasiti pe pagina de net a CNADNR, ca nu au trecut pe la Suceava de 2 ani! Cit despre costuri, in 2004 (conform paginii de internet a MOCHLOS GRECIA) trebuiau sa primeasca vreo 35 milioane EURO iar acum in 2008 vreo 50 milioane EURO.

Asta da afacere!

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei