Primele semne de întrebare cu privire la profesionalismul celor care urmau să se ocupe de modernizarea Drumului European 576, Suceava - Vatra Dornei, au apărut încă de la depunerea ofertelor pentru atribuirea lucrărilor.
Firma grecească Mochlos, cea care se ocupă de lucrări pe o porţiune de 28 de km, între Sadova şi Iacobeni, a depus iniţial o ofertă de aproximativ 180 de milioane de lei (aproximativ 48 de milioane de euro). Cu această sumă, grecii se aflau pe locul 9 al unui clasament întocmit de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN) din România, la mare distanţă de primul loc, ocupat de consorţiul de firme J.V. Garboli Conicos - Tirena Scavi, care a depus o ofertă de 120 de milioane de lei (circa 33 de milioane de euro), sumă pentru care exista şi posibilitatea acordării unui discount de până la 20%.
În final, grecii de la Mochlos şi-au modificat oferta, până la 140 de milioane de lei (circa 38 de milioane de euro) şi au fost desemnaţi câştigători, deşi chiar şi a doua ofertă se clasa sub cea a consorţiului J.V. Garboli Conicos - Tirena Scavi.
Pentru a „ajusta” oferta, reprezentanţii firmei din Grecia ar fi avut suportul nemijlocit al unor funcţionari din CNADN, care au scăzut diverse sume la mai multe capitole şi le-au trecut, întâmplător sau nu, la capitolul „Lucrări de poduri şi pasaje superioare”.
Tot la capitolul licitaţie mai trebuie amintit că pentru a desemna câştigătoare firma Mochlos, conducerea CNADN din România a eliminat alte trei firme, care se clasau înaintea grecilor.
Zidurile de protecţie, „ajustate” de la 16 km la numai 6 km
În mod normal, pentru astfel de facilităţi comisiile de licitaţie sunt răsplătite regeşte. Aşa se pare că s-a întâmplat şi în acest caz, iar banii trebuiau recuperaţi de undeva. Şi cel mai la îndemână mijloc de a recupera paguba şi de a ieşi în câştig nu putea fi decât în privinţa calităţii lucrărilor.
Cele mai vizibile sunt zidurile de sprijin, protecţie şi susţinere ridicate în zona Mestecăniş. Pe lângă faptul că zidurile se înclină deja şi ameninţă siguranţa circulaţiei, se pare că şi lungimea acestora a fost „ajustată” din mers.
În loc de 16 km, atât cât era în proiectul iniţial, acum se mai pot vedea astfel de ziduri doar pe o lungime de 6 km. Evident, diferenţa de bani urmează să intre în conturile firmei greceşti.
Curios este că, deşi toate aceste aspecte se ştiu la Bucureşti, nici un responsabil de la CNADN din România sau de la Ministerul Transporturilor nu a catadicsit să-i supere cu ceva pe cei de la Mochlos.
Micşorarea pantelor şi mărirea razelor de curbură, „uitate” de constructor
O altă cerinţă impusă de CNADN din România în momentul semnării contractului cu firma Mochlos s-a referit la refacerea fundaţiei drumului şi îmbunătăţirea caracteristicilor geometrice, ceea ce înseamnă micşorarea pantelor şi mărirea razelor curbelor. Toate acestea aveau ca obiectiv aducerea drumului la caracteristici care să corespundă condiţiilor de trafic îndeplinite de arterele de circulaţie din ţările Uniunii Europene.
Ori, acest lucru a fost ignorat cu bună ştiinţă de grecii de la Mochlos, care nu au schimbat nimic în geometria porţiunii de drum pe care o modernizează, aşa încât costurile au fost minime, iar economiile maxime.
Deconturile se vor face, în final, pe banii noştri, ai contribuabililor. Şi nu o dată, ci de două ori. Pe lângă costurile suplimentare pe care firmele care modernizează Drumului European 576 intenţionează să le solicite statului român, tot noi vom plăti şi reparaţiile drumului, dar şi a maşinilor care vor suferi avarii din cauza lucrărilor de proastă calitate.
( 2 sep 2008, 11:04:01