Mii de maşini la mâna a doua au fost aduse în Suceava după eliminarea taxei de primă înmatriculare şi introducerea unei noi taxe, de poluare. Târgurile auto sunt pline de autovehicule cu o vechime considerabilă, dar în ciuda acestui impediment clienţii nu întârzie să apară, atraşi de preţurile derizorii.
La Cumpărătura, zilele de sâmbătă aduc mii de persoane. În cel mai mare târg din zonă, sunt aduse pentru vânzare sute de maşini. De două luni, ponderea cea mai mare o au autovehiculele trecute de „prima tinereţe”. Abandonate de occidentali ca depăşite fizic şi moral, aceste maşini sunt o adevărată mană cerească pentru suceveni. Cu numai 2.500 de euro, incluzând aici toate taxele, poţi deveni proprietarul unei rable pe patru roţi, o maşină ieşită pe porţile uzinei producătoare acum 16-17 ani şi care are la bord un număr deloc de neglijat de kilometri.
Vechimea şi uzura nu par să-i sperie pe suceveni, care preferă să se pricopsească cu astfel de „bunicuţe”, în locul unui Logan de unu-doi ani, spre exemplu, pe care-l consideră prea scump şi nu la fel de fiabil.
VW Golf 3, maşina cea mai căutată
Printre maşinile scoase la vânzare în târgul de la Cumpărătura se găsesc mărci dintre cele mai diferite. De departe cele mai întrebate sunt maşinile produse de firma Volkswagen. Aşa se face că maşinile acestei mărci auto se găsesc aproape la tot pasul. Preţurile diferă în funcţie de anul de fabricaţie, de tipul de motorizare şi dotări.
Dacă un VW Golf 3 Variant din 1997, cu motor de 1.900 cmc şi motor diesel, dotat cu sistem euro 2 costă 3.200 de euro, fără taxa de poluare, care se ridică la alte câteva sute de euro, pentru un VW Golf 3 fabricat în 1992 sau 1993 preţul scade sensibil.
De exemplu, pentru un Golf 3 din 1993, în două portiere, preţul afişat era de 1.850 de euro, la care se adaugă 400 de euro taxa de poluare. Dacă mai adăugăm aici şi celelalte tarife ce trebuie achitate pentru a putea circula cu acte în regulă pe şoselele din România, rezultă un preţ de aproximativ 2.500 de euro.
Taxe diferite, în funcţie de motorizare
Şi în cazul autovehiculelor VW Golf 3 cu acelaşi an de fabricaţie preţurile diferă dacă motorul funcţionează pe benzină sau motorină, la fel ca şi în cazul taxei ce trebuie plătită.
Astfel, pentru un Golf 3 din 1992, cu motor pe injecţie de 1.400 cmc, cu euro 2, taxa de poluare este de aproximativ 600 de lei, în timp ce pentru aceeaşi maşină, dar care se alimentează cu motorină şi capacitatea cilindrică este de 1.900 cmc, taxa care trebuie achitată se ridică la 1.050 de lei.
Cabriolete pentru fete
O altă categorie de maşini care pare să aibă mare căutare este cea a decapotabilelor. Un Opel Astra Bertone Cabrio, pe benzină, cu motor de 1.600 cmc, euro 2, an de fabricaţie 1992, cu două airbaguri, geamuri electrice, jante aliaj şi halogene, era scos la vânzare pentru suma de 2.500 de euro. Proprietarul a afişat şi taxa de poluare pe care cumpărătorul trebuie să o achite, şi anume 150 de euro.
Ceva mai încolo, un alt Opel Astra Cabriolet îşi căuta un stăpân nou. Proprietarul temporar, mai bine zis geambaşul de maşini, îl evaluase la 3.000 de euro. Un preţ din care se poate rupe, asta în funcţie de capacităţile de negociator ale celui interesat de o astfel de maşină.
„Cine ştie să conducă, aduce maşini la vânzare”
Dan Anton este unul dintre sucevenii care se ocupă frecvent cu tranzacţii cu maşini second-hand. Bărbatul spune că afacerea a fost înfloritoare în perioada martie/sfârşitul lunii iulie - începutul lui august. „Din cauza aglomeraţiei de la Registrul Auto Român şi a programărilor, lucrurile nu mai merg aşa de bine ca la început. Cine ştie să conducă, merge în Germania şi aduce maşini la vânzare”, a spus Dan Anton.
Daniel Bortilă avea la vânzare două maşini. Tânărul a mărturisit că preferă să aducă maşini din 1992-1993 pentru că taxele sunt mici şi preţul final este accesibil pentru toate buzunarele.
„La o maşină din 1992 taxa de poluare este de circa 150 de euro, în timp ce pentru o maşină din 1995 taxa creşte deja până spre 400 de euro”, a explicat Daniel Bortilă.
„Invazia” maşinilor generează aglomeraţie la Înmatriculări
Numărul mare de maşini aduse din străinătate pentru a fi vândute pe piaţa suceveană a făcut ca la Serviciul de Permise şi Înmatriculări să crească cozile. Pentru obţinerea numerelor provizorii de circulaţie se înghesuie zilnic peste 200 de oameni, iar conducerea instituţiei crede că cifra va depăşi 300 în perioada următoare.
Asta, în special după introducerea unei noi reglementări prin care pentru un autovehicul neînmatriculat se pot elibera succesiv mai multe autorizaţii de circulaţie, fără achitarea taxelor şi tarifelor aferente înmatriculării, cu condiţia să nu depăşească termenul de 90 de zile.
( 1 sep 2008, 12:29:36