Ignoranţă vecină cu nesimţirea. De asta au parte şoferii care tranzitează drumul european 576 de ani buni. Pe lângă faptul că lucrările de modernizare a acestei artere de circulaţie trenează de ani buni, o parte din podurile care traversează diferite cursuri de apă au perioada de viaţă expirată. Şi nu de o lună-două, ci de mai mulţi ani, fapt care prezintă pericol în exploatare şi un risc suplimentar pentru şoferii care le traversează.
Cel mai elocvent exemplu este podul de peste râul Moldova, dintre localităţile Gura Humorului şi Frasin. Dat în exploatare în 1955, podul este tranzitat zilnic de mii de autovehicule, o bună parte dintre acestea fiind de tonaj greu.
Expus şi viiturilor care au lovit tot mai des judeţul Suceava în ultimii ani, podul a ieşit din garanţia de exploatare în urmă cu trei ani. Aspectul nu pare să-i preocupe câtuşi de puţin pe reprezentanţii locali ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), care s-au spălat pe mâini şi spun că de administrarea podului se ocupă acum firma care reabilitează drumul european 576 pe tronsonul Suceava – Câmpulung Moldovenesc, respectiv SCCF Group Colas Suceava.
Podul „expirat”, aruncat de la Drumuri Naţionale la SCCF
Conştienţi că reabilitarea podului ar necesita investiţii enorme pentru a garanta siguranţa traficului auto, cei de la CNADNR au aşteptat ca obiectivul să fie preluat de constructor pentru a scăpa de o grijă în plus.
„Podul a fost preluat de constructor în vederea consolidării. În acest moment, podul se află în grija firmei care se ocupă de aceste lucrări”, a explicat Liliana Dranca, şefa Secţiei Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc.
Ce se uită însă este faptul că până a fi predat către SCCF Group Colas, podul s-a aflat în administrarea Secţiei de Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc încă un an din momentul expirării duratei de viaţă.
Cele două contracte încheiate de CNADN din România şi SCCF Group Colas Suceava datează din 21 aprilie 2006, adică la un an după ce podul nu mai prezenta siguranţă pentru traficul rutier.
Trambulinele de la poduri şi podeţe
Podurile şi podeţele s-au dovedit o adevărată piatră de încercare pentru aproape toate firmele care au efectuat lucrări de modernizare pe drumul european 576.
În cele mai multe cazuri, soluţiile tehnice oferite de proiectanţi au fost fanteziste, fără a ţine cont de anumiţi parametri. Nici constructorii nu au excelat în a face treabă de calitate, iar acest lucru este simţit de fiecare şofer care circulă pe acest drum.
De exemplu, stratul de asfalt turnat pe porţiunile de drum drept se termină brusc înainte sau după fiecare pod reabilitate. Practic, fără nici un avertisment, şoferii sar trambuline care puteau fi „îndulcite” fără costuri prea mari.
Un alt proiect deficitar, care a avut repercusiuni directe şi vizibile asupra conducătorilor auto, a fost cel al podului din comuna Vama, care traversează râul Moldoviţa.
Din cauza viiturilor din august 2008, podul a cedat, unul dintre piloni înclinându-se după ce apa a săpat la baza acestuia. Rezultatul a fost întreruperea circulaţiei rutiere pe acest pod şi devierea pe rute ocolitoare pentru o perioadă de câteva săptămâni, neglijenţă care i-a costat pe cei care aveau drum prin zonă timp şi bani pierduţi.
(12 aug 2008, 12:38:24