Modernizarea drumului european 576, care leagă municipiul Suceava de Poiana Stampei şi merge mai departe în Ardeal, spre Bistriţa, s-a dovedit locul perfect pentru furat. De la motorină şi balast până la alte detalii mai puţin sesizabile, în special de ordin tehnic, firmele constructoare au jecmănit fără scrupule statul român. Mai grav este că nici instituţiile puse să aibă grijă de banul public nu şi-au făcut datoria şi, astfel, milioane de euro s-au scurs în buzunarele celor implicaţi în această afacere.
Chiar dacă lucrările de modernizare pe E 576 nu s-au finalizat încă, specialiştii în construcţii ştiu exact cum s-a furat şi se fură în continuare. Iar acest lucru se vede deja în calitate.
Găurile din asfaltul turnat de un an-doi au apărut în mai multe porţiuni, zidurile de protecţie a drumului ridicate în zona montană se înclină, iar la poduri nu s-au realizat apărări suficient de solide pentru a rezista la inundaţii.
Toate aceste aspecte, minore la prima vedere, se vor vedea în perioada următoare, când statul român va băga din nou mâna în buzunarul contribuabililor pentru a cârpi lucrurile de proastă calitate.
Economie de bani, în detrimentul siguranţei traficului rutier
Modul superficial în care s-a lucrat este cel mai vizibil la ieşirea din Câmpulung Moldovenesc spre Pojorâta. Licitaţia pentru acea porţiune de drum a fost câştigată de firma grecească Mochlos, care are şi cele mai mari întârzieri de execuţie.
Proiectele iniţiale prevedeau că în zona montană trebuiau ridicate ziduri de protecţie din beton, prinse în versanţi cu ancore de oţel galvanizat, fixate prin injectarea betonului în sol. Era o soluţie mai costisitoare, dar care avea avantajul că elimina în mare măsură riscul ca versantul să alunece peste carosabil.
Pentru că nu aveau utilajele necesare unor lucrări de asemenea anvergură, grecii de la Mochlos au întârziat nepermis de mult să se apuce de treabă. Aşa se face că pentru a recupera din întârziere, conducerea Mochlos a solicitat proiectantului să modifice soluţia tehnică.
S-a ajuns la soluţia bazată pe prefabricate din beton aşezate unele peste altele şi umplute cu pământ.
Compromisul începe deja să-şi arate consecinţele. La ieşirea din Câmpulung Moldovenesc, zidul din prefabricate de beton se înclină spre şosea, iar pericolul de prăbuşire creşte cu orice ploaie care cade.
Chiar şi în aceste condiţii, Romeo Hrom, şeful de şantier al firmei Mochlos pentru lucrările de pe segmentul Sadova – Iacobeni, spune că nu există nici un pericol. „Zidurile vor rezista la orice viitură. Formele din beton sunt umplute cu pământ, iar în spatele zidurilor avem drenuri de scurgere a apelor, aşa încât soluţia tehnică este foarte bună”, a declarat Romeo Hrom.
Prin schimbarea soluţiei tehnice, firma Mochlos a economisit o sumă importantă de bani, estimată de specialişti la peste 1 milion de euro.
Asfalt turnat fără realizarea fundaţiei
Lucrările de mântuială nu se opresc numai la zidurile de protecţie. Pe importante porţiuni de drum noul strat de asfalt s-a turnat fără a se mai ridica o nouă fundaţie.
Peste vechiul drum s-a aşezat piatră concasată sau chiar pământ în unele cazuri, iar stratul de asfalt a fost turnat doar după câteva compactări ale stratului de piatră.
Soluţia este acceptată, dar pentru a putea fi aplicată se impun studii serioase, ceea ce nu prea s-a întâmplat în cazul unor firme care se ocupă cu modernizarea drumului european 576.
Pentru a fura din motorină, numărul de compactări la stratul de piatră concasată nu s-a făcut conform normativelor, ci de mult mai puţine ori.
În acest fel, valoarea surplusului de motorină s-a dus în buzunarele reprezentanţilor firmelor constructoare, iar primele consecinţe sunt tasarea în anumite zone a stratului de asfalt. Efectele se vor vedea mult mai bine după trecerea iernii, când în golurile respective va sta apa şi sarea aruncată pentru a îndepărta zăpada, iar acest amestec va influenţa negativ calitatea lucrărilor.
Şi prin această metodă, firmele constructoare au economisit sume importante. Bani vor fi însă decontaţi de Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, ca şi cum lucrările s-au executat integral şi la cei mai înalţi parametri.
Şpagă de 7 milioane de euro, vehiculată pentru obţinerea lucrărilor
Un mare semn de întrebare este cel al tăcerii de care dă dovadă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, dar şi Inspectoratul de Stat în Construcţii, instituţii care puteau controla calitatea lucrărilor.
Până acum, nimeni nu a semnalat vreo neregulă, deşi aceste aspecte sunt cunoscute la cel mai înalt nivel.
O posibilă explicaţie a acestei complicităţi tacite a instituţiilor statului ar fi modul în care s-au obţinut contractele de execuţie a lucrărilor.
Potrivit unor surse, şpaga care s-a dat, pentru întregul traseu de aproape 140 de km de la Poiana Stampei şi până la Suceava, ar fi de 7 milioane de euro. Bani care trebuie recuperaţi într-un fel de cei care au dat aceste sume şi, cum altfel, decât făcând rabat la calitatea lucrărilor.
Poate că aceasta este şi explicaţia pentru faptul că termenele de finalizare a lucrărilor s-au depăşit cu ani de zile, dar şi pentru secretomania din jurul contractelor încheiate de statul român cu firmele constructoare şi la care nu are nimeni acces.
În numerele următoare ale cotidianului nostru vom dezvălui şi alte nereguli ale modernizării drumului european 576, relaţiile dintre firme şi modul în care siguranţa circulaţiei rutiere şi a oamenilor este periclitată cu bună ştiinţă.
(11 aug 2008, 11:27:38
Ti-ai rupt si tu masina ? Condoleante !
-HABAR nu au ,o caruta de POLITICIENI,(de la NOI !),ce s-a pierdut din cauza soselelor din judet prin: turism,vizite la angajati sau rude:"ACASA LA MINE !".Pun pariu ca multi suceveni si-ar fi dorit sa invite "ACASA ":patronul,prietenul,vecinul. Afara;se fac de rusine.Acceptam starea de fapt.