Una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă asociaţiile de proprietari din municipiul Suceava sunt diferenţele semnificative dintre consumul de apă înregistrat de apometrele de la scara blocurilor şi cel declarat de locatari. În unele cazuri, diferenţele sunt enorme, consumul de apă declarat de locatari fiind chiar de trei ori mai mic decât cel măsurat la intrarea în bloc.
Lunar, astfel de probleme sunt prezentate la şedinţele pe care le are Primăria cu reprezentanţii asociaţiilor de proprietari, supărarea administratorilor fiind justificată, în condiţiile în care la plată le sunt facturate pentru un bloc, de exemplu, cantităţi de 1.000 de metri cubi de apă rece, iar locatarii spun că ei au de plătit numai 300 de metri cubi.
Tocmai de aceea, în manualul administratorilor de asociaţie, care a fost realizat de Primărie şi distribuit asociaţiilor de proprietari, un capitol aparte este dedicat metodelor de depistare a cauzelor diferenţei de consum.
Păcălirea apometrelor
Una dintre cele mai eficiente metode de corectare a situaţiilor aberante, în care asociaţiile se confruntă cu diferenţe mari de consum, este cea de depistare a „consumurilor frauduloase”, cum apar trecute în ghidul realizat de Primăria Suceava.
Printre modalităţile de păcălire a apometrelor sunt enumerate cele de realizare a unor racorduri la apă, înainte de apometru, astfel încât consumul nu apare deloc la persoana respectivă, dar se înregistrează la nivel de scară de bloc.
Astfel de racorduri se întâlnesc adesea pentru maşinile de spălat şi pentru vasul WC-ului, mai ales că se pot face în aşa fel încât nu fie vizibile.
O metodă utilizată de mulţi dintre cei care refuză să plătească ceea ce consumă, încărcând în schimb facturile vecinilor lor, este cea de desfacere a apometrelor şi de modificare mecanică a indexului apometrului, lucru realizabil prin mai multe metode.
Desigur, în cazul unor controale, aceste modificări sunt vizibile imediat, pentru că acestea nu pot fi făcute decât după ruperea sigiliului apometrului.
Inventivitatea oamenilor în a se sustrage de la plata utilităţilor a mers mai departe, fiind o mulţime de metode, mai mult sau mai puţin eficiente, de păcălire a consumului real.
Una dintre acestea, care teoretic nu lasă urme, este cea de utilizare a magneţilor, pentru a influenţa sistemul de măsurare al apometrului.
O parte dintre administratorii cu experienţă din oraş spun că au găsit „ac şi de cojocul ăstora”, pentru că îi pot depista pe cei ce fac aşa cu ajutorul unui ac sau al unei simple agrafe de birou.
„Metodele astea nu mai sunt o noutate pentru noi, ne-am tot lovit de ele de-a lungul timpului”, spun unii administratori, care fac controale în apartamente imediat ce diferenţele de consum devin „bătătoare la ochi”.
Apometre neverificate metrologic
O altă cauză a diferenţelor dintre consumul declarat de locatari şi consumul înregistrat la apometrul de scară ţine de starea tehnică a aparatelor de măsură şi control din apartamente.
În cele mai multe cazuri, apometrele din apartamente sunt expirate din punct de vedere metrologic, iar eventualele defecţiuni ale acestora nu sunt ştiute.
Tocmai de aceea au şi fost constatate multe cazuri în care apometrele erau blocate de luni de zile, iar locatarii apartamentelor respective declarau doar nişte consumuri infime, diferenţa de consum fiind împărţită la ceilalţi locatari din scară.
Modul în care au fost montate repartitoarele are, de asemenea, o mare importanţă, pentru că acolo unde nu au fost respectate condiţiile tehnice, apar erori la măsurare (exemplu - apometre montate înclinat).
Diferenţe la consum apar şi din perioadele în care acestea sunt duse la verificat, pentru că nimeni nu constată când au fost scoase, cu ce index, şi când au fost montate din nou.
Principalele cauze ale diferenţelor de consum înregistrat
Fiecare locatar care a declarat corect consumul înregistrate de apometrul din apartamentul său se simte frustrat atunci când vede că la plată este încărcat cu încă câţiva metri cubi de apă, rezultaţi din diferenţele înregistrate pe scara blocului.
Problema e că diferenţele care apar sunt influenţate de mai multe aspecte.
Pe de o parte, sunt locatarii care nu îşi declară consumurile reale, făcând economie pe banii vecinilor. Aceste cazuri sunt chiar mai frecvente decât cele în care locatarii apelează la diverse trucuri de păcălire a apometrelor.
„Am găsit uneori diferenţe de peste 300 de metri cubi la apartamente, faţă de consumul declarat de locatari”, povesteşte Cristi Reuţ, vicepreşedinte ale Asociaţiei de locatari 44, din Burdujeni.
De asemenea, mai sunt încă scări de bloc unde nu toate apartamentele sunt contorizate, iar apa este adeseori lăsată să curgă fără rost sau folosită în exces.
O problemă o reprezintă şi faptul că citirea apometrelor nu se face în acelaşi timp la toate apartamentele dintr-o scară de bloc. Citirile sunt depuse de proprietari pe o perioadă de o săptămână, timp în care la unii apare un consum suplimentar, ce nu este declarat.
De asemenea, la apometrele de apartament, citirea se face la numărul întreg, fără zecimale, care sunt de ordinul sutelor de litri, încât, la un calcul simplu, numai din aceste citiri pot rezulta diferenţe de peste 10 metri cubi, la o scară de bloc.
Pierderi neînregistrate în apartamente, vizibile la scara blocului
O altă cauză a diferenţelor dintre apometrele de pe scară şi cele din apartamente este cea a pierderilor neînregistrate. Apometrele din apartamente fac parte dintr-o clasă inferioară de precizie (B), în vreme ce apometrele generale, de la scara blocului, au o precizie mult mai mare, fiind din clasa C.
Tocmai de aceea, apometrele de apartament au debitul minim de înregistrare de 20 de litri pe oră, încât un flux de apă mai mic nici nu este contorizat.
În manualul făcut de Primărie pentru administratori se precizează că asemenea pierderi apar constant la umplerea vaselor de WC, unde, în partea de final, robinetul flotor micşorează debitul sub cel minim, cantitatea de apă respectivă nefiind înregistrată de apometre.
Conform calculelor făcute, dacă într-o scară de bloc sunt mai multe surse de pierderi neînregistrate, diferenţele de consum dintr-o lună pot ajunge şi la 200 de metri cubi.
Acestora li se adaugă şi pierderile pe branşamentele interioare sau pe coloane, diferenţele care apar fiind semnificative. Tocmai de aceea, municipalitatea recomandă fiecărei asociaţii să verifice cazurile diferenţe de consum, ţinând cont de posibilele problemele expuse în manual.
(11 aug 2008, 11:07:14