Rezolvarea problemei parcării pentru cele circa 30.000 de maşini, câte există în municipiul Suceava, este una dintre cele mai spinoase probleme ale municipalităţii. Dacă administraţia ar desfiinţa cele peste 1600 de garaje ridicate pe terenurile sale şi ar construi în loc parcări supraetajate, ar câştiga de şase ori mai multe locuri de parcare. Investiţia este de câteva milioane de euro, dar parcarea s-ar face pe bani.
Locuitorii din municipiul Suceava au aproximativ 30.000 de autovehicule, adică unul din trei suceveni are maşină.
În trafic, dimineaţa, între orele 7.30-8.30, într-o zi de lucru, numai prin punctul de monitorizare din faţa Primăriei Suceava trec aproximativ 3.500 de autovehicule, cele mai multe, peste 3.000, fiind autoturisme.
În zilele de sărbătoare sau cu prilejul diverselor manifestări, numărul autovehiculelor în tranzit prin oraş este dublu sau chiar triplu.
În acest context, una dintre cele mai acute probleme cu care se confruntă municipiul este cea a locurilor de parcare, atât pentru localnici, cât şi pentru vizitatori.
Soluţia clasică, a garajelor, nu mai este de actualitate, ba chiar a devenit o povară. În Suceava, mai bine de două hectare din terenurile primăriei sunt ocupate de garaje – autorizate, neautorizate sau cu drept de superficie, pentru care municipalitatea încasează o chirie modică.
O parte dintre garaje au fost transformate de cei care le deţin în locuinţe de weekend, loc pentru grătare, spaţiu de depozitare, în coteţe sau, cei mai orientaţi, în crâşme sau tot felul de ateliere. Cu plata unei chirii de câteva sute de mii de lei vechi la primărie, întreprinzătorii îşi pun pe picioare o afacere de cartier extrem de profitabilă.
Parcările supraetajate ar creşte numărul locurilor de parcare de şase ori
Conform viceprimarului Viorel Seredenciuc, în Suceava sunt 782 de garaje autorizate, pentru care deţinătorii plătesc o chirie de 0,09 lei mp/ lună, 28 de garaje neautorizate, cu o chirie de 3,6 lei mp/lună şi 853 de garaje cu drept de superficie, la 4,5 lei mp/an. Cu o medie de 24 de metri pătraţi la un garaj, asta înseamnă că 39.912 mp din terenurile aflate în proprietatea primăriei sunt ocupate de 1.663 de garaje.
Cele mai mari aglomerări de garaje, care de sus se văd ca adevărate cartiere, sunt în zona Cartodrom din cartierul George Enescu, Tătăraşi şi Burdujeni. Locul lor ar putea fi luat de parcări supraetajate, care ar rezolva problema pentru un număr de şase ori mai mare de maşini, numai că nici administraţia locală, nici firmele private nu se înghesuie să facă o astfel de investiţie.
Responsabilii în domeniu de la primărie ne-au spus că pentru municipalitate ar fi o investiţie mare, care s-ar derula pe o perioadă de circa trei ani - doi ani proiectarea şi studiile, încă un an licitaţia şi execuţia, asta în eventualitatea că ar exista banii.
De cealaltă parte, firmele nu o consideră o investiţie rentabilă pentru Suceava pentru că sucevenii nu sunt obişnuiţi să plătească acest serviciu.
O parcare pe şapte niveluri, cu 125 de locuri, costă 1,1 milioane de euro
Directorul agenţiei imobiliare AMW, Mihai Ursan, ne-a declarat că pentru parcările supraterane din start ar exista o limitare la regimul de înălţime la maxim 5 niveluri, în toate cele trei zone ocupate compact cu garaje.
Dacă s-ar construi parcări cu un nivel subteran, parter şi încă 5 niveluri, o parcare pe şapte niveluri ar costa, cu tot cu TVA, 1,150 milioane euro şi ar avea 125 de locuri de parcare. În cinci luni jumătate - şase luni, construcţia ar fi gata de a fi dată în folosinţă.
Pentru ca un parking să fie rentabil, locul de parcare ar trebui fie vândut cu 9.000 până la 11.000 de euro, fie închiriat la un preţ care nu poate fi mai mic de 1,5 euro pe oră.
„În 10-15 ani s-ar amortiza investiţia şi ar fi şi un foarte mic profit, cu condiţia ca un loc să fie ocupat măcar 6-8 ore din 24. Or, asta nu se poate face când legislaţia nu se aplică, fiecare parchează pe trotuare, pe spaţiile verzi, pe unde apucă, numai să nu dea bani”, a arătat Mihai Ursan.
Dacă legea s-ar aplica şi şoferii ar fi constrânşi, măcar în zona centrală, să-şi parcheze maşinile doar în parcările amenajate, traficul s-ar descongestiona şi pentru că foarte mulţi ar pleca cu autoturismul de acasă doar dacă ar fi strict necesar.
Şi asta deoarece la costurile combustibilului s-ar adăuga şi costul orelor în care maşina ar sta în parking, acesta din urmă putându-se ridica, la orele de vârf, în zona centrală şi la mai mult de 3 euro pe oră.
Un garaj de tablă - 7000 de euro, un loc în parcare - 10.000 de euro
La un calcul brut, reiese că cei 39.912 mp de teren ocupaţi cu garaje înseamnă 6.984 de locuri de parcare în parking-uri pe 7 nivele, la 40 mp construiţi aferent unui loc.
„Toate firmele de construcţii din Suceava se gândesc la asta, dar se dezumflă când fac studiul de fezabilitate. Cine dă în Suceava 1,5-2 euro pe oră în parcare? În România nu se face încă afacere din parcaj”, spune Mihai Ursan.
În ciuda scepticismului său, în Suceava un garaj de tablă sau din BCA se vinde, conform anunţurilor de la Mica publicitate, cu 6.000-7.000 de euro, iar unul mai mare şi amenajat şi pentru alte utilizări decât cea de adăpostire a unui autoturism ajunge şi la 20.000 de euro.
Deci bani pe piaţă şi disponibilitate de cheltuire există, mai trebuie doar ca şi administraţia locală, poliţia şi poliţia comunitară să aplice legea, la fel ca în toate celelalte ţări ale Uniunii Europene.
Posesorii de autoturisme care călătoresc în UE plătesc fără să crâcnească parcarea în locurile special amenajate pentru că ştiu foarte bine că în caz contrar amenda îi va ustura la buzunare. Acasă, însă, acest principiu nu se mai aplică.
Un autoturism din cinci are loc de parcare
În municipiul Suceava, la ora actuală în evidenţele Primăriei Suceava sunt aproape 6.000 (5.729)de locuri de parcare, adică un loc la cinci maşini. Dintre acestea, locurile în parcări amenajate sunt mai puţin de 200: circa 60 la hotelul Bucovina, 60 la Piaţa Centrală, 20 la magazinul Bucovina şi 30 la Curcubeu. Mai sunt folosite în acelaşi scop trotuarele străzilor cu sens unic, trotuarele din cartierele intens populate şi aleile dintre blocuri. Primăria mai introduce în statistici şi cele aproximativ 1500 de locuri de parcare de la supermarket-uri, numai că doar cea de la Kaufland este în zonă de locuinţe şi poate fi utilizată non-stop.
( 4 aug 2008, 11:17:35