Jumătate din primăriile din judeţ nu şi-au îndeplinit de luni bune obligaţiile şi nu au mai depus la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Suceava tabelul cu beneficiarii de ajutor social din localitate. În consecinţă, sute de persoane, majoritatea din mediul rural, nu mai figurează pe listele de asiguraţi şi urmează a fi scoase din evidenţa medicilor de familie.
Conform legii, primăriile au calitatea de angajator pentru persoanele beneficiare de ajutor social şi trebuie să achite contribuţia pentru aceştia din bugetele locale. Totodată, au obligaţia să depună lunar la CAS declaraţiile cu anexele pentru contribuţia la fondul asigurărilor sociale de sănătate, împreună cu dovada plăţii contribuţiilor.
În Suceava, din cele 114 de primării care trebuiau să depună aceste documente, doar 60 au predat evidenţele la CAS, celelalte privând oamenii de dreptul de a beneficia de pachetul de bază de servicii medicale gratuite.
Cel mai grav este însă că, de foarte multe ori, motivul pentru care oamenii sunt nevoiţi să scoată bani din buzunar atunci când se îmbolnăvesc şi ajung la doctor este doar comoditatea funcţionarilor care lucrează în aceste instituţii.
Primăriile care lipsesc oamenii de asistenţă sanitară gratuită
Potrivit datelor transmise de Casa de Asigurări de Sănătate Suceava, primăriile care nu şi-au făcut datoria faţă de beneficiarii de ajutor social şi nu au înaintat declaraţiile sunt Hânţeşti, Adâncata, Bălăceana, Bălcăuţi, Bilca, Bogdăneşti, Brodina, Cacica, Calafindeşti, Capu Câmpului, Cârlibaba, Ciprian Porumbescu, Dorneşti, Drăgoieşti, Dumbrăveni, Fântânele, Forăşti, Fălticeni, Frătăuţii Noi, Frătăuţii Vechi, Fundu Moldovei, Gălăneşti, Grămeşti, Horodnic de Jos, Horodniceni, Iaslovăţ, Izvoarele Sucevei, Liteni, Mănăstirea Humorului, Mitocu Dragomirnei, Muşeniţa, Păltinoasa, Pojorâta, Pârteştii de Jos, Poiana Stampei, Preuteşti, Râşca, Salcea, Şaru Dornei, Satu Mare, Şerbăuţi, Siret, Slatina, Straja, Suceviţa, Şcheia, Todireşti, Ulma, Vadu Moldovei, Valea Moldovei, Vicovu de Jos, Vultureşti, Zamostea şi Zvorîştea.
Anda Sălăgean, purtătorul de cuvânt al instituţiei, a arătat că asigurările sociale de sănătate sunt obligatorii şi se realizează prin participarea obligatorie la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate a persoanelor fizice şi juridice (art.208, pct.3, lit.”e” – Legea 95/2006).
„Persoanelor juridice şi fizice la care îşi desfăşoară activitatea asiguraţii au obligativitatea depunerii lunare a declaraţiilor nominale privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către FNUASS semnate şi ştampilate, pe suport de hârtie şi în format electronic, împreună cu dovada plăţii contribuţiei. În conformitate cu Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul Sănătăţii, sunt asigurate, cu plata contribuţiei din alte surse, de la bugetele locale în acest caz, persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr.416/2001, cu modificările şi completările ulterioare. Declaraţiile nominale se depun la Casa de Asigurări de Sănătate lunar, de către primării pentru familiile şi persoanele care beneficiază de ajutor social în baza Legii nr.416/2001, cu modificările şi completările ulterioare”, a explicat Anda Sălăgean.
Nevoiaşii, lipsiţi de drepturi de către funcţionari comozi
Responsabilul de relaţiile cu presa al CAS Suceava a precizat că, în cazul în care aceste declaraţii nu sunt depuse lunar, persoanele care îşi achită contribuţia la sănătate sau cele care sunt asigurate fără plata contribuţiei, nu se vor regăsi în baza de date cu asiguraţi, vor fi scoase de pe listele medicilor de familie şi nu vor mai putea beneficia de pachetul de servicii medicale de bază.
“Declaraţiile se pot depune prin poştă la adresa CAS Suceava, str. Prof. Morariu Leca nr.17 C, sau prin e-mail la adresa info @ cassv.ro, urmată de trimiterea datelor pe suport hârtie semnat şi ştampilat, ce determină validarea datelor transmise electronic, programul informatic pentru generarea declaraţiilor fiind pe site-ul instituţiei – www.cassv.ro”, a punctat Anda Sălăgean.
Comoditate şi scuze
De menţionat că, în cazul celor mai multe primării menţionate, de vină pentru această situaţie este comoditatea angajaţilor, care nu îşi fac timp, invocând diverse scuze, să întocmească listele aşa cum trebuie şi să le predea la CAS, în vederea luării lor în evidenţe ca şi asiguraţi.
În schimb, aceiaşi angajaţi nu omit să transmită din vreme listele cu salariaţii primăriei care, astfel, spre deosebire de persoanele nevoiaşe, sunt asigurate şi au dreptul la asistenţă sanitară gratuită.
În alte cazuri, motivul pentru care numele beneficiarilor de ajutor social nu ajunge în evidenţa CAS o reprezintă lipsa fondurilor, primăriile neavând bani să facă plăţile pentru aceşti oameni necăjiţi.
(30 iun 2008, 13:37:29