Dorinţa comună a sucevenilor şi a autorităţilor judeţene ca lucrările de modernizare a Drumului Naţional 17 pe tronsonul Suceava – Poiana Stampei să se finalizeze cât mai urgent este departe de a deveni realitate.
Aceasta este concluzia la care s-a ajuns în urma unei şedinţe care a avut loc la Prefectura Suceava, la care au participat preşedintele Consiliului Judeţean, Gheorghe Flutur, prefectul Alexandru Băişanu, şefi de instituţii publice şi reprezentanţii celor trei firme care realizează lucrările de modernizare.
Dacă scopul iniţial al întâlnirii a fost găsirea soluţiilor pentru finalizarea investiţiei în cursul acestui an, în cele din urmă, concluzia a fost că sucevenii vor avea un drum modernizat complet abia în luna august a anului 2009.
Întârzieri de peste un an pe tronsonul Gura Humorului - Câmpulung Moldovenesc
Dacă pe tronsoanele Suceava – Păltinoasa, Sadova – Iacobeni şi Iacobeni – Poiana Stampei, constructorii au anunţat că lucrările se vor finaliza în proporţie de aproape 100% până la sfârşitul acestui an, cele mai mari întârzieri se înregistrează pe porţiunea de drum Câmpulung Moldovenesc – Gura Humorului.
Potrivit unui raport prezentat de reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Drumuri, lucrările de modernizare pe acest tronson sunt finalizate în proporţie de doar 35%, în condiţiile în care termenul iniţial de realizare a fost 30 aprilie 2008.
Cu toate acestea, constructorul, SC CF Iaşi – Grup Colas, a obţinut o prelungire a termenului până în luna octombrie 2008, însă se pare că nici această dată nu va fi respectată.
În cadrul întâlnirii de la Prefectură, reprezentantul constructorului a anunţat că SC CF Iaşi a solicitat o nouă prelungire a termenului, până în luna august 2009. Motivele invocate au fost lipsa detaliilor de execuţie şi a proiectelor pentru lucrările de modernizare sau nerealizarea relocărilor reţelelor de utilităţi.
Anunţul reprezentantului firmei din Iaşi a stârnit nemulţumiri în rândul autorităţilor judeţene, prefectul Alexandru Băişanu aducând numeroase acuze la adresa constructorului şi firmei de consultanţă, „care în loc să facă ceva aruncă tot timpul vina de pe unul pe altul”.
La rândul său, Gheorghe Flutur a sesizat faptul că deşi acest tronson este mai „uşor” decât cel dintre Sadova şi Poiana Stampei, se înregistrează cele mai mari întârzieri.
Reprezentantul Companiei Naţionale de Drumuri recunoaşte că proiectul a fost incomplet
Prezentă la întâlnirea de ieri, reprezentanta Companiei Naţionale de Drumuri, Doina Tiron, a recunoscut că întârzierile sunt cauzate şi de modul în care a fost întocmit proiectul iniţial pentru modernizarea întregului tronson Suceava – Câmpulung Moldovenesc.
Tiron a precizat că „Drumurile Naţionale” au decis să organizeze licitaţia pentru modernizarea acestui tronson după ce s-a renunţat la investiţia pentru reabilitarea DN 2 între Roman şi Siret.
„Am organizat licitaţiile pentru tronsonul Câmpulung Moldovenesc Suceava tocmai pentru a nu lăsa acest drum nemodernizat complet. Asta în condiţiile în care erau deja în execuţie lucrările de modernizare de la Poiana Stampei la Sadova. Cu toate acestea se pare că proiectul pentru lucrările de la Câmpulung la Suceava nu a fost făcut cu o programare bună, nefiind terminate toate detaliile de execuţie. Iar atâta timp cât nu pregăteşti un proiect corespunzător, apar şi unele probleme care trebuie să fie rezolvate din mers”, a declarat Tiron.
Probleme pe Mestecăniş
Potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale a Drumurilor, lucrările pe tronsoanele Suceava – Păltinoasa, Sadova – Iacobeni şi Iacobeni – Poiana Stampei sunt finalizate în proporţie de peste 75%, cu şanse de a se finaliza până la sfârşitul acestui an. Astfel, reprezentanţii firmelor greceşti Aktor şi Mochlos, care realizează lucrări pe porţiunile de drum Poiana Stampei – Iacobeni, respectiv Iacobeni – Sadova, au dat asigurări că vor termina investiţiile până în toamna acestui an. Singura problemă semnalată de reprezentantul Mochlos este pe pasul Mestecăniş, unde o porţiune de drum de aproximativ 2 kilometri nu va putea fi reabilitată decât la începutul anului 2009. Reprezentantul Mochlos a precizat că înainte de reabilitarea drumului sunt necesare lucrări de consolidare a versantului, care vor fi gata abia la sfârşitul anului acesta.
În aceste condiţii, preşedintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, a atras atenţia asupra pericolului pe care l-ar putea reprezenta această poţiune de drum pe perioada iernii, solicitând măsuri suplimentare de siguranţă pentru autoturisme.
Nemulţumiri din partea autorităţilor judeţene
Cel mai aprig critic al firmelor care realizează modernizarea drumului a fost prefectul Alexandru Băişanu, cel care a şi anunţat că dacă acestea nu vor fi urgentate există posibilitatea rezilierii contractelor de execuţie.
Băişanu a spus că deşi termenele iniţiale de finalizare a investiţiilor au fost cu mult depăşite, atât constructorii, cât şi firmele de consultanţă şi proiectare continuă să dea vina unii pe alţii pentru întârzierile apărute.
„Parcă suntem la grădiniţă, când un copil nu recunoaşte că a făcut ceva rău. Cea mai mare problemă este lipsa de comunicare între cei care ar putea să rezolve anumite blocaje care apar în derularea proiectelor. Cu tristeţe, dar neresemnat, aduc la cunoştinţa opiniei publice că noile termene, pentru care am primit garanţii, sunt în continuare nerealiste, ducând undeva la jumătatea anului 2009”, a spus Băişanu, care a precizat că în perioada imediat următoare instituţiile statului vor verifica dacă firmele care realizează lucrările de modernizare respectă toate normele legale în vigoare.
De asemenea, el a solicitat ca în cel mai scurt timp să se găsească şi soluţiile pentru rezolvarea problemelor ce ţin de exproprieri, relocări de reţele de utilităţi şi scoaterea unor suprafeţe de pădure din circuitul forestier.
La rândul său, Gheorghe Flutur a precizat că problemele semnalate în cadrul şedinţei de ieri trebuie rezolvate de urgenţă, în condiţiile în care lipsa unui drum modernizat care să asigure legătura cu Ardealul are repercursiuni negative pentru tot judeţului Suceava.
„Din păcate, nu poţi să-i convingi pe investitori să vină în judeţ dacă ai un astfel de drum. Iar atât constructorii, cât şi firmele de proiectare care se ocupă de acest drum nu ne dau voie să intrăm în Uniunea Europeană. Şi spun din nou, judeţul Suceava a avut destul de pierdut din cauza întârzierilor apărute în modernizarea acestui drum, atât din punct de vedere economic, social, cât şi al siguranţei celor care circulă pe acest traseu”, a spus Flutur.
(28 iun 2008, 12:33:29
Simt ca dupa terminare, politia, draga de ea, va fi pitita prin boscheti pe linaga rahati la cistig si ne va obliga sa mergem cu 60,70km la ora! Ce meserie urita cind nu este fler!....