Avocaţi fără onorariu. În asta s-au transformat controlorii Curţii de Conturi Suceava trimişi să verifice activitatea Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Suceava. În loc să militeze pentru strângerea unor sume mai mari la bugetul de stat, controlorii au acţionat exact invers, stabilind fără să aibă competenţe în domeniu rambursări de TVA. Toate aceste aspecte au fost sesizate Curţii de Conturi a României, obiecţiunile la procesul verbal de constatare întocmit de controlorii financiari suceveni fiind semnate de 22 de persoane, majoritatea cu funcţii de conducere la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Suceava.
Obiecţiunile ridicate de finanţiştii suceveni vizează mai multe aspecte. Cel mai important se referă la acordarea dreptului de rambursare a sumei de 24.363.374 de lei (243 de miliarde de lei vechi) către SC Bucovina Ecotermgaz SA Suceava.
„Controlorii financiari au săvârşit abateri extrem de grave, intervenind în favoarea agentului economic. Şi asta în condiţiile în care între DGFP Suceava şi SC Bucovina Ecotermgaz SA Suceava există un litigiu având ca obiect respingerea TVA solicitat la rambursare, iar actul Curţii de Conturi reprezintă un mijloc de probă în favoarea agentului economic”, se arată în obiecţiunile formulate de angajaţii Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Suceava.
O altă abatere este stabilirea de dobânzi în sarcina personalului implicat în soluţionarea deconturilor de TVA pentru nerambursarea în termenul prevăzut de lege, şi asta deoarece aceste sume se calculează la cererea agentului economic, conform OG 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală. Numai din dobânzi, SC Bucovina Ecotermgaz SA Suceava ar avea de încasat 15.713.280 de lei (157 de miliarde de lei vechi), o sumă colosală pentru bugetul de stat.
„Inspectorii fiscali au stopat o pagubă la bugetul de stat, iar controlorii fiscali, în loc să aprecieze acest lucru, au acţionat în calitate de avocat al agentului economic, fără să ţină cont de punctele de vedere exprimate în acest caz de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Ministerul Finanţelor. În aceste condiţii, controlorii financiari, prin actul întocmit, realizează o imixtiune în actul de justiţie, antepronunţându-se asupra unor chestiuni care se află pe cursul firesc prevăzut de Codul de Procedură Fiscală, aprobat prin OG 92/2003”, au spus angajaţii DGFP Suceava.
Acuzaţii formulate fără a ţine cont de părerile specialiştilor
Şi în cazul SC Perla Rădăuţilor SRL Rădăuţi, finanţiştii suceveni au formulat mai multe obiecţiuni.
„Controlorii financiari s-au substituit organelor şi direcţiilor specializate din cadrul MF şi ANAF, prezentând interpretări proprii ale prevederilor legale, contrare celor formulate de specialiştii în interpretarea legislaţiei în domeniul accizelor. Mai mult, aceşti controlori financiari ignoră soluţiile de neîncepere a urmăririi penale date de organele în drept şi omit cu bună ştiinţă toate prevederile legale”, au arătat angajaţii DGFP Suceava în sesizarea trimisă Curţii de Conturi a României.
Cei 22 de finanţişti consideră că acuzaţiile prinse în procesul verbal întocmit de controlorii financiari care au verificat activitatea DGFP Suceava sunt tendenţioase şi lipsite de fundament legal.
Calculul privind stimulentele a respectat prevederile OG 92/2003
În fine, a treia nemulţumire a angajaţilor DGFP Suceava la adresa controlorilor financiari se referă la calculul privind stimulentele pentru sumele încasate din executare silită de la instituţiile publice.
Potrivit articolului 227, aliniat 4 din OG 92/2003, sumele încasate după începerea procedurii de executare silită reprezintă baza de calcul pentru constituirea fondului de stimulente.
„Pentru că sumele declarate au fost achitate cu întârziere, organele fiscale au procedat, conform Codului de Procedură Fiscală, la calcularea accesoriilor aferente până la data stingerii creanţelor fiscale. Având în vedere cele prezentate, cât şi prevederile legale în materie, considerăm că organele fiscale au procedat legal la constituirea fondului de stimulente pe seama sumelor încasate prin executare silită de la instituţiile publice. Totodată, menţionăm că sumele constituite nu au fost utilizate şi nici repartizate personalului drept fond de stimulente, regăsindu-se în sold la sfârşitul fiecărei perioade pentru care s-au constituit”, au arătat cei 22 de angajaţi ai DGFP Suceava în adresa trimisă Curţii de Conturi a României.
Ropotă: „Curtea de Conturi Suceava, folosită în interesul personal al unor şefi locali”
Petrică Ropotă, directorul executiv al DGFP Suceava, a precizat că sesizarea Curţii de Conturi a României este doar un prim pas pe care el şi angajaţii instituţiei l-au făcut împotriva controlorilor financiari.
„Este inadmisibil ca o instituţie precum Curtea de Conturi să fie folosită pentru rezolvarea intereselor personale ale unor şefi locali. Nici dacă ar fi căutat, cei de la SC Bucovina Ecotermgaz SA Suceava nu ar fi găsit un avocat la fel de bun precum Curtea de Conturi. Întreg controlul care s-a derulat la DGFP Suceava a avut de la început o tentă clară, dovadă că obiectivele cu care veniseră iniţial au fost abandonate rapid”, a spus Ropotă.
Directorul executiv al DGFP Suceava a adăugat că zilele următoare va face plângeri penale împotriva controlorilor financiari şi va sesiza toate instituţiile abilitate pentru a verifica activitatea Curţii de Conturi Suceava, inclusiv Parlamentul României.
(19 mai 2008, 15:33:22