Duşul de dimineaţă a devenit un factor de stres pentru majoritatea locatarilor din cele 26.600 de locuinţe racordate la sistemul centralizat de termoficare, şi asta deoarece sunt nevoiţi să aştepte de la 10 minute până la jumătate de oră până când apa care curge de la robinetul de apă caldă se încălzeşte.
Practic, nu au motive de nemulţumire doar cei puţini care locuiesc în arealul celor 13 puncte termice modernizate, cei care nu simt nevoia să facă un duş după ce se trezesc şi, paradoxal, locatarii din zona reţelelor ciur, pentru că prin spărturi curge apă caldă non stop.
„De ceva vreme, stau câte jumătate de oră în fiecare dimineaţă ca apa caldă să fie într-adevăr caldă. Dau drumul la robinetul de apă caldă şi e rece. Aştept... şi aştept.... Uneori, întârzii şi la serviciu din cauza asta. Apa aia care se pierde cine o plăteşte? Tot eu. Nervii ai cui sunt? Tot ai mei! Cui îi pasă?”, ne-a reclamat un locatar de la etajul 1 din blocul T38 de pe Bulevardul George Enescu.
Un alt locatar din cartierul Zamca, de pe strada Grigore Ureche, spune că, din cei 5 metri cubi de apă caldă pe care îi declară lunar la asociaţie, un sfert din cantitate este de fapt apă rece.
„Asta nu se întâmplă doar dimineaţa. Şi seara, trebuie să aştept 10-30 de minute până se încălzeşte apa. Pe lângă disconfort şi timpul pierdut, e vorba şi de bani. Plătesc un serviciu de care nu beneficiez”, a arătat tânărul.
Criterii de satisfacţii ale Termica –lenea şi conductele sparte
Directorul SC Termica SA, Constantin Plăcintă, recunoaşte situaţia şi dă o explicaţie halucinantă: acest fenomen se întâmplă doar în zona punctelor termice în care reţelele vechi sunt în stare bună şi în cazul locatarilor... harnici!
„Acolo unde reţelele sunt ciur sau dacă sunt conducte cu pori, apa caldă curge toată noaptea şi nu apare această problemă. Cu cât reparăm mai bine, cu atât apa caldă ajunge mai greu, în ţevi stagnează apa rece. Cât despre plângeri, se plâng cei mai harnici, care se scoală devreme să plece la muncă. Dacă s-ar trezi mai târziu, n-ar mai avea probleme, că le-ar aduce altcineva apa caldă pe nivel”, a declarat Constantin Plăcintă.
În ceea ce priveşte costurile, el spune că actualele contoare „integrează debitul” şi oamenii plătesc apa pe care sunt obligaţi s-o lase să curgă aiurea, „dar la preţ de apă rece, nu caldă” şi că oricum o pot folosi, „chiar la gătit, că e apă bună, potabilă”.
Nu avem informaţii asupra numărului sucevenilor care fac mâncare sau beau apă din cada de baie, dar cu siguranţă nu pot fi foarte mulţi, chiar dacă apa neutilizată se duce la canal pe banii lor.
„Nu pot să nu plătească această apă, pentru că o consumă şi ce se consumă se plăteşte. Modernizarea punctelor termice este un pas în bine şi ceea ce se întâmplă arată că trebuie să găsim bani pentru a continua modernizarea”, a fost concluzia lui Constantin Plăcintă.
Până atunci, sucevenii au două soluţii: fie renunţă la serviciile societăţii Termica, fie se înarmează cu răbdare şi strâng din dinţi de fiecare dată când dau drumul la robinet şi la sfârşitul lunii, când plătesc factura la întreţinere.
(17 mai 2008, 11:36:32