„Drumurile nu le vor repara primăriile, ci firmele de asigurare”. Acesta este un citat pe care multă lume l-a luat în derâdere, dar care începe să prindă contur încet, dar sigur. După primele procese încheiate cu hotărâri prin care primăriile au fost obligate să plătească despăgubiri celor care şi-au rupt maşinile prin gropile patriei, numărul dosarelor a crescut constant, iar juriştii firmelor de asigurări cred că acesta este doar începutul.
„Administratorul drumului public sau, după caz, antreprenorul ori executantul lucrărilor este obligat să semnalizeze corespunzător, cât mai repede posibil, orice obstacol aflat pe partea carosabilă, care stânjeneşte sau pune în pericol siguranţa circulaţiei, şi să ia toate măsurile de înlăturare a acestuia”.
Articolul 5, aliniatul 2 din OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice este încălcat deseori de reprezentanţii instituţiilor sau firmelor care ar trebui să-l pună în aplicare. Aşa se face că drumurile din judeţ sunt pline de gropi nesemnalizate, adevărate capcane mai ales pe timp de noapte.
Dacă cei mai mulţi dintre şoferii care şi-au proptit maşinile în astfel de obstacole au preferat să tragă un ropot lung de înjurături, după care s-au resemnat cu situaţia şi au scos bani din buzunar pentru a-şi repara autovehiculele, alţii au mers mai departe şi au atacat în instanţă.
Este şi cazul lui Adrian George Oniga, care după ce şi-a spart baia de ulei într-o groapă nesemnalizată de pe Calea Obcinilor, din municipiul Suceava, a dat Primăria în judecată şi a câştigat prima fază a procesului.
Şi-a distrus maşina în treapta 1 de viteză
Evenimentul rutier în urma căruia Adrian George Oniga şi-a distrus parţial maşina s-a petrecut în seara zilei de 12 octombrie 2007. „Circulam dinspre Calea Obcinilor spre Bulevardul George Enescu, iar cu 20-30 de metri înainte de a ajunge la un semafor am lovit o denivelare, care nu era semnalizată în nici un fel. Deşi eram în treapta 1 de viteză, baia de ulei s-a spart, iar indicatoarele de la bordul autoturismului marca Seat Leon s-au aprins”, a povestit Adrian George Oniga.
Nemulţumit că a fost nevoit să cheltuiască peste 300 de lei pentru remedierea avariei, bărbatul a dat în judecată Primăria Suceava. În luna februarie a acestui an, Judecătoria Suceava i-a dat câştig de cauză şi a obligat Primăria să plătească 175 de lei.
„Nu este o sumă foarte mare, dar fac un apel către toţi şoferii care-şi avariază maşinile din cauza gropilor să dea în judecată administratorii de drumuri. Doar aşa vom reuşi să-i determinăm să semnalizeze gropile sau să refacă partea carosabilă”, a declarat Adrian George Oniga.
Firmele de asigurări, zeci de procese cu administratorii de drumuri
Dacă în cazul persoanelor fizice numărul acţiunilor formulate în instanţă pentru recuperarea prejudiciilor cauzate prin repararea maşinilor distruse prin gropi este destul de mic, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre firmele de asigurare. În aceste cazuri şi valoarea despăgubirilor este mult mai mare, firmele de asigurare îndreptându-se împotriva administratorilor de drumuri pentru sume care, de obicei, depăşesc 500 de lei.
Iulian Semaca, juristul firmei BCR Asigurări Suceava, a amintit de un caz concret, în care proprietarul unui VW Passat şi-a distrus autovehiculul după ce a intrat într-o groapă nesemnalizată aflată pe drumul naţional care străbate localitatea Arbore. În urma avariilor suferite la maşină, firma de asigurări a plătit peste 3.000 de lei, sumă recuperată ulterior prin intermediul instanţelor de judecată.
„Dacă Poliţia Rutieră şi-ar face treaba în mod corespunzător şi toate gropile sau lucrările care se efectuează pe drumuri ar fi semnalizate aşa cum scrie legea nu s-ar mai înregistra aceste evenimente. Deocamdată aşa ceva nu se prea întâmplă, iar dosarele cu daune sunt în creştere”, a spus Iulian Semaca.
Şi juristul firmei Omniasig, Constantin Lupaşcu, este de părere că numărul dosarelor de acest tip va creşte.
„Primăriile trebuie să înţeleagă că au obligaţia să respecte legea. În momentul în care daunele ce trebuie plătite vor fi substanţiale, administratorii vor ajunge la concluzia că este mai avantajos să asfalteze drumurile şi să semnalizeze corespunzător gropile. Sper ca acest lucru să se întâmple cât mai rapid”, a concluzionat Constantin Lupaşcu.
(18 apr 2008, 12:02:52