Cursă cu obstacole pe trotuarele Sucevei. Toate zonele în care există un număr mare de spaţii comerciale, la parterul blocurilor, dar mai ales zona centrală, sunt împânzite de panouri publicitare puse pe trotuar în cele mai nepotrivite locuri (pentru trecător), în aşa fel încât, vrând-nevrând, să ai de ocolit acel obstacol şi să citeşti ce scrie pe el.
Moda reclamelor pe panourile publicitare de tip sandwich a prins cu atât mai mult, cu cât aproape nici unul dintre comercianţi nu plăteşte vreun ban la Primărie pentru reclama care şi-o face astfel, nici măcar pentru disconfortul creat trecătorilor, care trebuie să se strecoare printre panourile puse în puncte strategice, să treacă în şir indian pe trotuar, pentru că restul e ocupat cu panouri, ori să şteargă cu geaca vreun perete, ca să nu deranjeze cumva pancartele trântite cu neruşinare în mijlocul drumului.
Capcanele de pe trotuare
De departe, cea mai aglomerată zonă cu panouri publicitare e cea din centrul Sucevei, unde trotuarul situat vizavi de Casa de Cultură e înţesat de pancartele de lemn de la un cap la altul.
Coşmarul trecătorilor care fac slalom zilnic printre panouri publicitare începe chiar din staţia de autobuz, unde, „inspirat”, un agent comercial şi-a pus panoul aproape de trotuarul pe care coboară zeci de oameni, răzbătând din aglomeraţie. Inevitabil, în fiecare dimineaţă, cel puţin unul dintre ei ia panoul în braţe, se împiedică de el sau se opreşte stingher în spatele acestuia, până când ceilalţi din jurul său pleacă, încât să poată ocoli obstacolul.
Cursa cu obstacole se înteţeşte chiar de cum pietonii virează la dreapta, pe după colţul clădirii.
Din când în când, câte un comerciant mai ingenios se gândeşte să amplaseze panoul publicitar chiar în curbă, ca oamenii să dea neapărat cu nasul în el. De nu, parcă vorbiţi între ei, comercianţii amplasează panourile în rând, de-a latul străzii, lăsând doar mici culoare de trecere pentru pietoni, cum lesne se poate vedea în zona farmaciilor (foto).
De acolo şi până la capătul străzii, traseul pietonilor e marcat şi impus de zecile de pancarte care ocupă spaţiul public – trotuarul, pe care comercianţii l-au ocupat fără nici cea mai mică urmă de ruşine şi fără a solicita vreun aviz de la Primărie.
Mai mult, unii din ei nu s-au sfiit să pună pe trotuare chiar şi reclame sub forma unui gărduţ metalic, pus pe latul drumului şi legat cu lanţul de un sofronel, iar dacă modelul va fi urmat, curând, trecătorii vor da prin Centru probe sportive la săritul gardurilor şi ocolirea obstacolelor.
( 3 apr 2008, 11:43:49