Odată cu încălzirea vremii, şoselele din judeţ au devenit brusc animate de motoscutere. Deşi se aşteptau ca cei ce se deplasează pe două roţi să fie implicaţi în accidente rutiere, poliţiştii nu se gândeau totuşi că vor contabiliza aproape zilnic cel puţin câte un accident în care să fie implicaţi motoscuterişti.
Din statisticile Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava rezultă că, în acest an, aceştia au fost implicaţi în 13 accidente rutiere grave, soldate cu un mort, nouă răniţi grav şi şapte răniţi uşor. În toate cazurile, victime au fost conducătorii sau pasagerii de pe mopede. La acestea se mai adaugă alte câteva zeci de accidente uşoare, fără victime sau cu răniţi cu leziuni uşoare.
Oficial, avem puţine vehicule pe două roţi
În evidenţele Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Suceava se găsesc mai puţin de 700 de motociclete, mopede şi ATV-uri înregistrate. În martie 2007, în statistici se găseau nu mai puţin de 3.500 de astfel de vehicule înregistrate. Atunci vechile numere de înmatriculare au fost radiate, iar proprietarii ar fi trebuit să-şi înscrie vehiculele în circulaţie din nou.
„Este adevărat că mulţi au renunţat de mult la vechile motorete sau motociclete şi de aceea nu au mai venit să le înmatriculeze din nou. Totuşi, diferenţa e mult prea mare, mulţi suceveni, mai ales din zona de munte, continuând să circule fără a se înmatricula conform noilor prevederi legale”, a explicat comisarul Florin Chiaptanaru, şeful Serviciului de Înmatriculări.
Nici în privinţa motoscuterelor cu capacitate cilindrică de sub 50 de centimetri cubi, în cazul cărora este nevoie doar de înscrierea la primărie, situaţia nu stă mai bine. La nivelul Primăriei Suceava, în urmă cu o lună erau înscrise numai 91 de motoscutere, deşi numărul acestora este cu siguranţă mult mai mare. Înscrierea unui astfel de vehicul costă 78 de lei.
Greşesc în trafic
În cazul majorităţii accidentelor, motoscuteriştii sunt cei vinovaţi de producerea evenimentului rutier. Cel mai adesea nu se asigură la schimbarea direcţiei de mers, însă au fost şi cazuri, nu puţine, în care cel aflat pe vehiculul pe două roţi a intrat pur şi simplu într-o maşină sau a căzut pe carosabil.
Nici din punct de vedere al obligaţiilor legale, mulţi motoscuterişti nu sunt în regulă. Unii nu au permis de conducere ori atestat că au urmat un curs de legislaţie rutieră, în timp ce alţii ies în trafic băuţi ori fără căşti de protecţie.
O altă problemă pleacă de la modul în care se poate obţine un atestat de absolvire al unui curs de legislaţie rutieră. Aşa cum am arătat într-un articol publicat în paginile cotidianului nostru, există şcoli de şoferi dispuse să elibereze un astfel de atestat cu banii jos, fără ca elevul, care poate fi şi un minor de 16 sau 17 ani, să facă măcar o oră de legislaţie rutieră.
Două accidente la sfârşit de săptămână
Vineri şi sâmbătă în judeţ, s-au mai înregistrat două accidente în care au fost implicaţi motoscuterişti. Mai întâi vineri seară, pe drumul comunal din Moara, localnicul Petru D., în vârstă de 28 de ani, aflat pe un vehicul pe două roţi, s-a izbit într-o Dacie parcată regulamentar pe un podeţ. Tânărul a pierdut controlul asupra vehiculului din cauza vitezei şi a lipsei de experienţă în conducere. El nu posedă permis de conducere sau atestat de absolvire al unui curs de legislaţie rutieră.
Sâmbătă seară, un alt accident s-a produs pe o stradă din Siret. Un localnic aflat la volanul unui Mercedes a schimbat direcţia de mers fără a se asigura, intrând în motoscuterul condus de Ion G., de 20 de ani, din Bălcăuţi, alături de care se mai afla Marian T., de 19 ani, din Siret. Ambii au ajuns la spital, ultimul alegându-se cu o fractură.
(31 mar 2008, 12:52:27