Drumul impracticabil dintre Ardeal, Bucovina şi Moldova determină întreprinzătorii din Bazinul Dornelor să caute alte căi decât cele rutiere şi feroviare pentru a aduce în zonă turişti şi oameni de afaceri. Marian Borgovan, din Coşna, are o firmă de închiriat autoturisme. Principalii săi clienţi sunt turiştii, dar şi oameni de afaceri care au treburi în zonă şi care, ca să nu-şi distrugă propriul autoturism, preferă să închirieze unul.
“Toţi turiştii cu care am stat de vorbă în ultimii ani mi-au spus acelaşi lucru: zona este superbă, dar nu mai vin din cauza drumurilor, care sunt sub orice critică. În ceea ce priveşte segmentul de afaceri, principala presiune este timpul. Cu maşina, din Vatra Dornei până în Germania faci două zile, iar cu avionul două ore. Oamenii de afaceri n-au timp de irosit”, ne-a spus Marian Borgovan.
Conform acestuia, maşinile pe care le închiriază pentru a fi rulate pe DN 17 au nevoie de service aproape săptămânal: bucşele, amortizoarele, rulmenţii, pivoţii suportă greu contactul cu craterele din drumul european care nu se mai termină odată de reabilitat.
În aceste condiţii, când Consiliul Local din Dorna Candreni a scos la licitaţie pentru concesiune aeroportul Floreni, omul de afaceri n-a mai stat pe gânduri şi s-a înscris în competiţie.
Intenţia lui a fost ca, în cazul în care va câştiga, să redeschidă aeroportul, accesibil pentru avioane mici şi medii. În incintă ar urma să fie amenajate o sală de aşteptare şi un restaurant şi, în perspectivă, un hangar pentru avioanele pe care proprietarii lor ar dori să le ţină “parcate” la Floreni.
Peste 10 ha ca-n palmă au trecut de la Apărare la Consiliul Local Dorna Candreni
Aeroportul Floreni a trecut din proprietatea şi administrarea Ministerului Apărării Naţionale în cea a CL Dorna Candreni în baza unei hotărâri de guvern, în mai 2005.
La mijlocul lunii iulie 2005, între cele două instituţii s-a făcut predarea-primirea efectivă a terenului, în suprafaţă totală de 102.552 metri pătraţi, inclusiv construcţiile, cu o valoare contabilă de 13,577 miliarde de lei vechi.
Construcţiile înseamnă două pavilioane din cărămidă, cu fundaţie de beton şi pista de aterizare betonată, cu suprafaţă de 21.494,64 mp. Imobilul este împrejmuit, este dotat cu o reţea de canalizare cu o lungime de 150 ml, există drumuri şi alei betonate cu o suprafaţă de 21.496 mp şi platforme betonate asfaltate cu o suprafaţă de 2229 mp. Activul predat era liber de orice sarcini şi obligaţii.
Doi ani mai târziu, în 31 octombrie 2007, Consiliul Local din Dorna Candreni a scos aeroportul la închiriere. Intenţia iniţială a consilierilor a fost să concesioneze aeroportul pe 7-8 ani, cu o redevenţă de 60.000 de euro pe an, cu obligaţia de a-l face funcţional în 2 ani şi a păstra destinaţia.
Primarul din Dorna Candreni, Mihai Carp, ne-a declarat că, după ce s-a consultat cu specialişti din domeniul administrării aerogărilor, a aflat că o redevenţă optimă ar fi de 10.000 de euro pe an, cu o concesiune pe 49 de ani. Redeschiderea în maxim 2 ani şi păstrarea obiectului de activitate au fost menţinute. În acest sens a fost redactat şi caietul de sarcini.
Licitaţie cu cântec
La licitaţie s-au înscris cinci firme. Trei nu au avut dosare complete, aşa că licitaţia s-a anulat pentru că numărul minim de participanţi acceptat era trei.
La a doua licitaţie, oferte de participare au depus patru firme: una din Gherla, una din Dej şi două din Coşna. După deschiderea plicurilor exterioare, membrii comisiei de licitaţie au declarat neeligibilă oferta firmei din Gherla, SC OROS& OROS SRL, din cauza absenţei documentului care atestă capacitatea tehnică şi profesională. Reprezentantul firmei a solicitat permisiunea de a completa documentaţia, dar nici membrii comisiei, nici firma BORGOMAR SRL Coşna nu au fost de acord.
OROS a contestat depunerea în termen a ofertelor celorlalte două firme, deşi procesul verbal, semnat cu obiecţiuni, arată că toate ofertele au fost depuse la timp.
Consiliul Local a declarat câştigătoare oferta firmei BORGOMAR SRL Coşna, dar contractul nu a fost încheiat nici până acum pentru că OROS s-a adresat instanţei de contencios administrativ, la Tribunalul Suceava, şi a cerut anularea procesului verbal care a declarat neeligibilă oferta sa.
De asemenea, firma din Gherla acuză şi încheierea documentelor în numele Primăriei Dorna Candreni şi nu a CL Dorna Candreni. Primarul din Dorna Candreni se apără, spunând că licitaţia s-a desfăşurat cu respectarea legii şi că aşteaptă pronunţarea instanţei în acest caz, pentru a se vedea de partea cui este dreptatea.
Până la avioane, la aeroportul Floreni se ridică o biserică
Până atunci, aeroportul rămâne în continuare în paragină, singura construcţie nouă care se înalţă fiind o biserică.
Ridicată în jurul bisericii vechi, ulterior dărâmate, noua biserică a ajuns cu zidurile până la centură.
Autorizaţia de construcţie a fost eliberată de Primăria Dorna Candreni în 2007. Lăcaşul de cult este ridicat la 150-200 de metri de turnul de control şi de pistă, pe terenul parohiei Floreni, de o familie care a investit până acum acolo 1,5 miliarde de lei vechi, conform primarului Mihai Carp.
Primăria a ajutat şi ea cu 250 mc de lemn şi toată lumea aşteaptă încălzirea vremii pentru continuarea lucrărilor.
Atât primarul Mihai Carp, cât şi Marian Borgovan, proprietarul firmei declarată de primărie câştigătoare a licitaţiei pentru concesionare, spun că ridicarea bisericii lângă aeroport nu va împiedica activitatea aeroportuară.
Cei doi susţin că s-au consultat cu specialişti în domeniu, care le-au spus că, indiferent de cât de înaltă va fi biserica, aterizarea şi decolarea avioanelor nu vor fi influenţate.
( 1 mar 2008, 12:11:56
Iar unde-i o bucatica mai buna de drum sta radarul!
Bataie de joc in tara asta de ****.