Manualele alternative, afacere bună pentru edituri şi o mână de profesori care le elaborează, dau bătaie de cap cadrelor didactice din şcoli, elevilor şi părinţilor.
Sistemul de procurare a manualelor pare anume conceput ca să fie nefuncţional.
În aceste zile, toate şcolile trebuie să-şi stabilească necesarul de cărţi pentru anul şcolar 2008-2009 şi să-l transmită la Inspectoratul Şcolar. Baza de calcul este planul de şcolarizare, care însă poate suferi modificări până la începerea cursurilor, în septembrie.
La nivelul fiecărei şcoli în parte, profesorii discută şi stabilesc pentru ce manual optează, la fiecare disciplină în parte.
În unele şcoli, fiecare clasă învaţă după un alt tip de manual, ales de învăţător sau profesorul care are cursurile la clasa respectivă, în altele opţiunile sunt mai „grupate”.
La Colegiul de Artă Ciprian Porumbescu din Suceava, profesorii au căzut de acord ca la o disciplină să se folosească un singur manual, din 4-6 variante, câte sunt în ofertă.
Doi, trei elevi la un manual
Directoarea Colegiului „Ciprian Porumbescu”, Sabina Roman, afirmă că problema şcolilor nu este numărul mare de manuale, ci decalajul dintre momentul transmiterii necesarului şi licitaţie.
De exemplu, profesorii de limbă română dintr-o şcoală decid acum, în februarie, ca la anul elevii de clasa a IX-a să înveţe de pe manualul editat de Humanitas. Transmit pe canalele legale că au nevoie de 30 de manuale. Editura înştiinţează şcoala că nu onorează decât 5 la sută din comandă. La sfârşitul verii, Ministerul Educaţiei organizează licitaţia pentru manuale alternative şi Humanitas pierde. Asta înseamnă că toate şcolile care au comandat manualele editate de Humanitas nu vor avea cărţi pentru elevi. Şi atunci încep problemele. Elevii de clasa a IX-a trebuie să înveţe limba română după un manual editat de o editură care a câştigat licitaţia, dar şcoala nu îl are. Dacă le recomandă elevilor să-l cumpere din librării, unde se găseşte la liber, părinţii fac scandal, că până în clasa a X-a manualele sunt gratuite. Dacă la bibliotecă există manuale vechi, de la seriile precedente, acestea oricum nu acoperă necesarul pentru că din 1999 încoace, de când s-au introdus manualele alternative, niciodată nu s-a satisfăcut decât 10-30 la sută din necesar. Aşa se ajunge în situaţia ca de pe un manual uzat să înveţe doi, trei elevi.
Colegiul de Artă s-a confruntat cu o asemenea situaţie în urmă cu 2 ani, când în februarie a făcut comanda fermă pentru manualele editurii Corint şi Corint a pierdut, în toamnă, licitaţia.
Manualele alternative, mai curând teze ale profesorilor decât cursuri pentru elevi
„Problema este că ei nu dau decât circa 5 la sută din necesar şi nici aceste 5 la sută din manuale nu vin la timp sau nu vin deloc. Acum, la începutul semestrului al doilea, sunt discipline la care nu au venit deloc manuale. Comanda nu se suprapune cu oferta”, a spus prof. Roman.
Totodată, arată ea, deşi la introducerea manualelor alternative s-a vorbit despre „aerisirea” acestora faţă de cele tradiţionale, în realitate acest lucru nu se întâmplă.
„Unele manuale, mai ales cele de limba română de la clasa a XI-a şi a XII-a sunt mai curând teze ale profesorilor care le editează, sunt foarte dense şi complicate. Acelaşi lucru se poate spune şi despre manualele de istorie, geografie şi filozofie”, a afirmat Sabina Roman.
Ea a mai scos în evidenţă un aspect al acestei probleme, cazul unui profesor autor de cinci manuale de filozofie, pentru aceeaşi clasă, fiecare lansat de o altă editură. Deci, indiferent care editură câştigă licitaţia, profesorul respectiv şi-a asigurat drepturile de autor şi, probabil, cota parte din valoarea manualelor comandate de şcoli la nivel naţional.
Practic, câteva „echipaje” de profesori alcătuiesc câteva variante de manuale, trec de comisia de evaluare şi n-au decât să găsească o editură cu şanse de a câştiga licitaţia organizată de MEC şi s-o convingă să le editeze cărţile care vor ajunge pe băncile elevilor. Şi având în vedere că nu prea sunt manuale care să coste sub 100.000 de lei vechi, putem aprecia dimensiunea afacerii cu manuale alternative la nivel naţional.
(19 feb 2008, 11:32:54
Dintr-un birou, este foarte usor sa crezi ca ceea ce tu ai gandit este cea mai buna "alternativa" pentru elevi.
In fata elevilor .... e putin mai dificil....
Niciodata nu ve-ti fi "mai destepti decat un elev de clasa a V-a".....