Dezbaterea publică pe marginea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru zona centrală a municipiului Suceava, desfăşurată ieri, în sediul Primăriei, a iscat polemici, dar, culmea, între consilierii locali prezenţi la discuţii şi arhitecţii care au întocmit proiectul.
Unii dintre aleşii locali ai sucevenilor au dat dovadă că au venit nepregătiţi la această dezbatere şi, în loc să pună întrebări constructive, care să îi ajute să înţeleagă schimbările ce trebuie făcute pentru reconfigurarea zonei centrale, i-au luat la rost pe autorii PUZ-ului.
Motivul, care a reieşit din atitudinea unor consilieri, a fost neîncrederea în modificările propuse şi în posibilităţile de realizare a acestora.
Cel mai vehement a fost consilierul independent Vasile Andronache, care a ţinut să îi întrebe, pe un ton apăsat, pe membrii echipei ce a întocmit PUZ-ul „dacă le place aglomeraţia din zona Consiliului Judeţean”.
La fel de ciudată a fost şi atitudinea consilierului PD-L Mona Săndulescu, în opinia căreia reglementările din PUZ ar îngrădi dreptul la proprietate al celor ce deţin suprafeţe de teren în zona centrală a Sucevei.
Răspunsul coordonatorului echipei, arhitectul Constantin Gorcea, care a refuzat să intre în polemică, a fost că „zona centrală este deosebită prin încărcătura istorică, dar şi prin configuraţie”, deci o serie de norme se impun, chiar dacă este vorba despre proprietăţi private.
O intervenţie pertinentă a avut consilierul PSD Virginel Iordache, care a solicitat explicaţii cu privire la modul în care va fi afectată imaginea Primăriei Suceava, odată cu construirea unui pasaj rutier suprateran în intersecţia bulevardului 1 Mai cu strada Universităţii.
Pasaje supraterane şi peste 1.900 de noi locuri de parcare
Din prezentarea arhitectului Constantin Gorcea a reieşit că PUZ-ul supus dezbaterii publice a fost conceput pe schiţarea unei zone centrale bipolare, conturate în jurul celor două centre administrative: clădirea Consiliului Judeţean şi a Prefecturii şi sediul Primăriei Suceava, lângă care, pe amplasamentul actual al Stadionului Areni, se va construi un Centru de afaceri.
Părerea specialiştilor este că centrul Sucevei trebuie deschis mai mult pietonalului, în această zonă fiind absolut necesară crearea unor locuri de parcare în subteran, astfel încât să se creeze impresia de spaţiu aerisit, prin decongestionarea traficului.
În opinia arhitectului Gorcea, Suceava are câteva probleme ce se vor rezolva numai în timp. Este vorba despre lipsa unei artere de ocolire a oraşului, despre fondul inestetic creat de blocurile cu faţade sumbre, nerenovate, dar şi despre faptul că sediul Primăriei nu se află în centrul municipiului.
Dacă problema traversării oraşului se va putea rezolva prin construirea unui pasaj rutier suprateran, în care se pot amenaja şi spaţii comerciale, problema clădirilor inestetice se poate rezolva numai prin demolarea acestora.
Au fost luate în discuţie şi o serie de erori urbanistice, aparent fără rezolvare, precum extinderea clădirii în care funcţionează E.ON Moldova, care a ştrangulat traficul pe strada Vasile Bumbac.
În PUZ-ul dezbătut ieri este prevăzută şi realizarea a opt parcări subterane şi trei supraterane, care ar totaliza peste 1.900 de noi locuri de parcare.
În acelaşi timp, sunt oferite şi soluţii de fluidizare a traficului, prin crearea de sensuri unice şi chiar a unor străzi noi.
PUZ zonă centrală va fi supus aprobării Consiliului Local, iar odată cu aprobarea sa nu mai poate fi modificat timp de un an.
(15 feb 2008, 12:25:09