Sala de şedinţe a Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava a găzduit ieri o conferinţă de presă care a marcat demararea unui protocol comun pentru stârpirea piraţilor din transportul auto.
Reprezentanţii celor şapte instituţii care au semnat protocolul (Inspectoratul de Poliţie Judeţean Suceava, Agenţia Rutieră, Garda Financiară, Direcţia Finanţelor Publice, Registrul Auto Român, Inspectoratul Teritorial de Muncă şi Primăria Municipiului Suceava) au anunţat demararea unor controale fulger, care vor fi organizate unul după altul până la finele anului, scopul final fiind descurajarea celor care fac ilegal transport de persoane.
Mesajul poliţiştilor a fost că de acum încolo piraţii vor avea foarte multe amenzi de plătit, acţiunile intense de control urmând a fi menţinute atâta timp cât va fi nevoie.
Iulian Angheluş, directorul Agenţiei Rutiere Suceava, iniţiatorul acestui protocol comun de colaborare, a vorbit despre multiplele aspecte negative ale pirateriei.
În afara laturii economice (piraţii nu dau nici un leu la stat şi le fură clienţii celor funcţionează legal), acesta a amintit despre riscurile mari la care se expun clienţii acestora, adesea starea tehnică a maşinilor folosite de piraţi fiind precară, în timp ce nici unul dintre şoferi nu are control psihologic la zi sau asigurare pentru călători.
„Pentru un leu în plus ori pentru zece minute câştigate, sucevenii riscă enorm urcându-se în maşinile piraţilor. Sperăm ca acest protocol şi demararea acţiunilor fulger să aibă ca efect măcar diminuarea fenomenului pirateriei”, a declarat Iulian Angheluş.
Piraţii, foarte greu de probat
Rămâne de văzut dacă semnarea acestui protocol va reuşi să-şi atingă scopul, toţi reprezentanţii instituţiilor semnatare fiind conştienţi că lupta cu piraţii este deosebit de dificilă. Paradoxal, toate probleme pleacă de la cadrul legislativ. Sugestiv în acest sens este faptul că toţi piraţii ale căror dosare penale au fost finalizate anul trecut au fost scoşi de sub urmărire penală, pirateria fiind extrem de greu de dovedit. Mari probleme sunt şi cu călătorii care refuză unanim să fie martori într-un astfel de dosar, dându-se mai de fiecare dată rude sau prieteni cu şoferii, nicidecum clienţi ai acestora.
Prin aceste acţiuni repetate, care au rolul de a-i scoate măcar pe anumite perioade pe piraţi de pe trasee, se speră ca aceştia să nu mai obţină un profit atât de mare de pe urma curselor pe care le fac, şi să fie nevoiţi astfel să-şi caute o altă sursă de venit.
( 8 feb 2008, 11:21:07