Pasiune fatală. Eric Rossmann, în vârstă de 38 de ani, directorul general adjunct al SC AMBRO SA Suceava, a murit ieri la amiază după ce avionul pe care-l pilota s-a prăbuşit pe o arătură din apropiere satului Siminicea.
Rossmann era un împătimit al motoarelor şi, în afara avionului, mai deţinea şi motociclete puternice.
Eric Rossmann era nepotul patronului grupului de firme Rossmann, unul dintre cei mai mari producători de carton şi hârtie din Europa.
Accidentul aviatic de ieri rămâne, deocamdată, o enigmă. Cauzele care au determinat tragedia nu sunt clare. Ipotezele de lucru sunt dintre cele mai diverse, plecând de la o eroare de pilotaj şi terminând cu o defecţiune tehnică, inclusiv o explozie a motorului.
Se ştiu cu certitudine o serie de amănunte dinaintea tragediei.
Eric Rossmann a depus la ora 9.00 planul de zbor. Acesta a fost aprobat o oră mai târziu, iar la 10.52, avionul, tip FK 14 Polaris, a decolat de pe pista Aeroclubului Suceava.
Zborul nu a durat prea mult, pentru că în jurul orei 11.30 s-a prăbuşit pe un câmp din comuna Siminicea.
Ultimele secunde ale zborului avionului de mici dimensiuni pilotat de Eric Rossmann au fost surprinse de Viorel Boicu, un sătean din Siminicea.
„Am auzit la un moment dat o bubuitură puternică, parcă ar fi fost o explozie. Atunci am întors capul în direcţia de unde venea zgomotul şi am văzut avionul cum se îndrepta cu viteză, cu botul în jos, după care s-a oprit în pământ, cu coada în sus. M-am urcat în maşină şi am plecat în viteză spre locul unde se afla avionul. M-am gândit că poate reuşesc să salvez pe cineva. Când am ajuns era doar o singură persoană, care, din păcate, murise. Am sunat apoi şi la Poliţie şi am anunţat evenimentul”, a povestit Viorel Boicu.
Această variantă nu este susţinută şi de specialiştii în aviaţie. Haralambie Pentelescu, comandantul Aeroclubului Suceava, a spus că explozia despre care vorbesc martorii ar putea fi cartuşul pirotehnic de la paraşuta avionului.
„Aceste avioane sunt dotate cu paraşute, care pot aduce la sol aparatul de zbor în condiţii de siguranţă. Acţionează exact la fel ca o paraşută folosită de o persoană”, a spus Haralambie Pentelescu.
Condiţii de zbor normale
Chiar dacă în zona unde avionul s-a prăbuşit vântul sufla destul de serios, reprezentanţii Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava spun că nu existau motive pentru ca lui Eric Rossmann să-i fi fost interzis să decoleze.
„Era un zbor de agrement. Vizibilitatea era optimă, vântul avea sub 10 m/s, aşa încât se putea zbura. Oricum, pilotul avea obligaţia să menţină legătura cu turnul de control al Aeroportului. Vom verifica pe benzile existente în turnul de control dacă au fost discuţii şi ce anume s-a întâmplat”, a declarat comandorul Dan Asmarandei, directorul Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava.
Acesta a evitat să-şi exprime un punct de vedere vizavi de cauza accidentului şi a precizat că avionul va fi desfăcut bucată cu bucată şi concluziile vor fi trase la finalul anchetei.
Mai trebuie spus că acest tip de avioane nu are cutie neagră, astfel încât cei care conduc ancheta vor fi nevoiţi să folosească celelalte probe pe care le vor aduna atât de la faţa locului, cât şi din celelalte surse.
A murit instantaneu
La scurt timp după producerea accidentului, la faţa locului au sosit reprezentanţi ai tuturor instituţiilor care au legătură cu cazul.
După ce corpul lui Eric Rossmann a fost scos din avion, medicii de la Ambulanţă au examinat cadavrul. Unul dintre medici a mărturisit că bărbatul nu a avut nici o şansă de supravieţuire.
„Avea traumatisme cranio-cerebrale şi rupturi ale organelor interne. Decesul s-a produs în momentul impactului avionului cu solul”, a precizat medicul care l-a examinat pe Eric Rossmann.
Ancheta a fost preluată de un procuror de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Suceava, iar aseară au ajuns la Suceava şi reprezentanţi ai Autorităţii Aeronautice Civile din România.
Zona unde s-a prăbuşit avionul a fost asigurată cu poliţişti şi jandarmi, iar pe direcţia de zbor s-au efectuat căutări ale eventualelor obiecte care s-ar fi desprins în timpul tragediei şi care ar putea constitui probe în anchetă.
Pentru că ieri nu s-a reuşit adunarea tuturor probelor, mai mulţi poliţişti şi jandarmi au rămas peste noapte lângă epava avionului pentru a nu permite accesul altor persoane străine.
Eric Rossmann avea brevet de pilot din 2007
O posibilă explicaţie pentru tragedia de la Siminicea ar putea fi lipsa de experienţă a pilotului. Acesta a urmat cursurile de pilotaj pentru aparate de zbor uşoare în cursul anului trecut. Practica a făcut-o la Aeroclubul Suceava, iar brevetul de pilot l-a obţinut în august 2007. Eric Rossmann îşi cumpărase avionul tip FK 14 Polaris, cu două locuri, din Belgia, tot anul trecut, şi, potrivit unor apropiaţi, a plătit ceva mai mult de 60.000 de euro.
Un mister rămâne şi faptul că Eric Rossmann nu a reuşit să sară cu paraşuta pe care o avea asupra sa. O variantă ar fi că incidentul s-a petrecut prea aproape de sol şi paraşuta nu ar fi avut timp să se deschidă, în timp ce altă ipoteză indică faptul că Eric Rossmann nu avea suficientă experienţă pentru a ieşi dintr-o astfel de situaţie de criză.
Totuşi, apropiaţii lui Rossmann spun că acesta era foarte încântat de aparatul de zbor pe care-l pilota.
„Mi-a spus de mai multe ori că are un avion foarte performant. A povestit că a făcut aterizări cu motorul oprit. Nici nu ştiu ce să mai spun. Oricum, e un moment tragic”, a mărturisit finul lui Eric Rossmann.
Cine este Eric Rossmann?
Eric Rossmann a venit în România în 1996, când familia sa negocia preluarea unor societăţi comerciale care au ca profil de activitate prelucrarea celulozei şi hârtiei. La Suceava a ajuns în 2001, iar până în 2002 a lucrat la SC AMBRO SA Suceava, iar apoi a plecat la o altă fabrică din străinătate din portofoliul grupului de firme Rossmann. S-a întors la Suceava în 2005, şi a fost numit director general al SC AMBRO SA Suceava. Începând de anul trecut ocupă funcţia de director general adjunct al acestei societăţi.
În plan personal, Eric Rossmann, care în decembrie 2007 a împlinit 38 de ani, s-a căsătorit cu o suceveancă împreună cu care locuia într-un apartament din Zamca.
Cei doi soţi aveau o fetiţă, care a împlinit un an.
Autopsia în cazul Eric Rossmann va avea loc astăzi. Deocamdată nu se ştie unde va fi îngropat Eric Rossmann, dar este posibil ca familia lui să dorească să repatrieze în Franţa trupul neînsufleţit în vederea ceremoniei de înhumare.
Eric Rossmann provine dintr-o familie extrem de înstărită. El este nepotul patronul grupului de firme Rossmann, unul dintre cei mai mari producători de carton şi hârtie, care deţine 25 fabrici atât în Europa, cât şi în Africa şi care are o avere estimată la jumătate de miliard de euro.
Obţinerea unui brevet de zbor costă 4.000 de euro
Brevetul de zbor poate fi obţinut de orice persoană care dispune de aproximativ 4.000 de euro şi urmează cursurile organizate fie de Aeroclubul Suceava, fie de un instructor autorizat.
Comandantul Aeroclubului Tehnic Suceava, Haralambie Pentelescu, ne-a declarat că pentru obţinerea acestui brevet persoanele care se înscriu la curs trebuie să treacă mai întâi un examen medical, după care încep instruirea teoretică şi practică. Dobândirea brevetului se face după 100 de ore de cursuri teoretice şi 40 de ore de zbor, efectuate cu un instructor specializat. La finalul cursurilor teoretice şi practice, persoana în cauză trebuie să susţină un examen, care se dă la Aeroclubul Român.
În ceea ce-l priveşte pe Eric Rossmann, acesta a obţinut brevetul de zbor în vara anului 2007, având până în momentul de faţă peste 120 de ore de zbor, dintre care peste 60 de ore cu avionul cu care s-a prăbuşit în cursul zilei de ieri.
Comandantul Aeroclubului Suceava a mai precizat că numai în cursul anului trecut, cinci persoane din judeţul Suceava au obţinut brevete de zbor. Haralambrie Pentelescu a spus că, în prezent, la Aeroclubul Suceava sunt păstrate în hangare şapte avioane uşoare, ce aparţin unor persoane fizice sau unor firme.
Un alt director al Ambro, implicat într-un accident pe Aeroportul Suceava
Un alt fost director al SC AMBRO SA Suceava, Vladimir Cohn, a fost implicat într-un accident aviatic pe Aeroportul „Ştefan cel Mare” Suceava, avionul în care acesta se afla aterizând cu câteva sute de metri înainte de pistă. Incidentul s-a produs în urmă cu şapte ani, Cohn aflându-se într-un avion cu cinci locuri, „Cessna Jet 525”, fabricat în SUA, şi care aparţinea companiei „Ion Ţiriac Air”.
La bord se afla echipajul format din doi membri şi Vladimir Cohn, director general al AMBRO SA Suceava, însoţit de directorul general de la ROMCARTON SA şi de trei oameni de afaceri turci. În urma impactului cu solul, trenul de aterizare s-a rupt, iar avionul a rulat aproximativ 100 de metri pe „burtă”. Din fericire în urma accidentului nu au fost înregistrate victime în rândul celor care se aflau în avion.
Eric Rossman nu avea nevoie de culoar de zbor
Cu un avion de tip Polaris FK 14, Eric Rossmann nu avea nevoie de un culoar de zbor prestabilit, conform reglementărilor în domeniul aeronauticii. Potrivit spuselor comandantului Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava, Dan Asmarandei, pentru a putea zbura cu un astfel de aparat, proprietarul acestuia trebuie să transmită la Aeroclubul Român un plan de zbor, care conţine ora la care decolează, perioada estimată a zborului. La toate acestea se adaugă şi zona în care intenţionează să o survoleze cu avionul.
La rândul său, comandantul Aeroclubului Suceava, Haralambrie Pentelescu, a declarat că Eric Rossmann avea îndeplinite toate aceste condiţii, el decolând în jurul orei 10:00.
„El avea acest plan de zbor, cerinţă obligatorie pentru a putea decola. Oricum, astfel de avioane zboară în spaţiul aerian necontrolat, unde nu interacţionează cu alte avioane de mari dimensiuni”, a explicat Pentelescu.
Liderul de sindicat Costel Buta: „A fost un tip excepţional”
Vestea morţii directorului general adjunct al SC AMBRO SA Suceava, Eric Rossmann, a căzut ca un trăsnet peste angajaţii acestei fabrici.
Imediat după apariţia primelor informaţii despre tragedia aviatică de la Siminicea, la Ambro toată lumea vorbea despre moartea celui care le-a fost director general timp de aproape şase ani. În ceea ce-l priveşte pe liderul sindicatului „Arborii Bucovinei” din cadrul SC Ambro, Costel Buta, acesta ne-a declarat că moartea lui Eric Rossmann reprezintă o pierdere considerabilă pentru fabrică. Buta l-a caracterizat pe Eric Rossman ca fiind un „tip excepţional”, subliniind că în perioada în care acesta a fost director al SC AMBRO Suceava nici unul dintre angajaţii fabrici nu a fost disponibilizat. „A fost o persoană deosebită, respectuoasă cu toată lumea. Avea toate calităţile necesare unui director. Dar cel mai important este că pe perioada cât a fost directorul fabricii noastre nu s-a făcut nici o disponibilizare şi, în consecinţă, nimeni nu şi-a pierdut locul de muncă”, ne-a declarat Costel Buta.
(30 ian 2008, 11:19:06