Mai mulţi cetăţeni din municipiul Suceve ne-au semnalat faptul că nu şi-au primit facturile la energia electrică, emise de E.ON Moldova, deşi acestea ar fi trebuit să le ajungă în luna decembrie, după noul sistem de facturare.
Alţi abonaţi se plâng de faptul că le-au ajuns facturile cu întârziere. În momentul în care s-au dus să îşi achite aceste facturi au plătit penalităţi.
Facturile la energia electrică ajung la consumator prin intermediul Poştei Române, între E.ON Moldova şi Poşta Română fiind încheiat un contract. Printre nemulţumiţii care nu şi-au primit încă facturile la energia electrică se numără şi locatarii unui bloc de pe strada Mărăşti, care aparţin de Oficiul Poştal Nr. 6. Suceava.
Facturi emise şi „blocate”
Ne-am adresat Centrului de Relaţii cu Publicul – E.ON Suceava, de unde am aflat că data facturării (pe calculator) pentru abonaţii din blocul 24 s-a realizat pe data de 30.11.2007, data scadenţei fiind 15.12 2007.
Pentru a afla când au plecat aceste facturi de la E.ON Moldova spre Oficiul Poştal Central Suceava, am fost trimişi la un alt birou.
Doina Lazarovici, inginer în cadrul Unităţii Regionale Clienţi Casnici Suceava ne-a spus că pe data de 10.12. 2007 au plecat, pe baza unui borderou, facturile emise de E.ON către Oficiul Poştal Nr. 1 Suceava, de aici fiind redistribuite către celelalte oficii poştale din municipiul Suceava, respectiv Oficiul Poştal nr. 6 (cazul locatarilor de pe Str. Mărăşti).
De aici, poştaşul care are acest sector ar fi trebuit să ducă corespondenţa (şi facturile de energie electrică) către locatarii blocului respectiv.
Penalităţi
Unii dintre abonaţii care nu au primit facturile în luna decembrie s-au dus personal la Centrul de Relaţii cu Publicul Suceava, unde au cerut lămuriri. Angajaţii E.ON le-au demonstrat că facturile au fost emise, date stocate în computer, iar oamenilor nu le-a rămas decât să achite factura. Aceştia „s-au trezit” cu penalităţi, pentru că au mers să plătească foarte târziu. Pe nedrept, spun ei, atâta timp cât nu le-a venit factura acasă, aşa cum era normal.
Alţi abonaţi s-au prezentat la casieriile E.ON Moldova şi li s-a comunicat că nu aveau emise facturile. Au fost sfătuiţi să aştepte.
Sunt şi cazuri în care (mai ales pensionarii) aşteaptă şi acum să le vină factura la energia electrică, deşi aceste facturi au fost emise de E.ON Moldova la începutul lunii decembrie. Aceşti oameni vor plăti penalităţi pentru întârzierea achitării facturii.
Penalităţile se aplică dacă abonatul nu-şi plăteşte factura în termen de 30 de zile de la data scadentă a facturii. Dacă după 30 de zile de la data scadentă nu a fost achitată factura, se aplică penalităţi de 0,1% din valoarea facturii, pe zi, începând cu ziua imediat următoare datei scadente înscrisă pe factură.
Îmbunătăţirea contractului
Directorul Oficiului Judeţean de Poştă Suceava, Nicolae Costriş, ne-a spus că „nu s-a putut stabili cu exactitate ce s-a întâmplat la acel bloc, dacă facturile au ajuns la Oficiul Poştal Central pentru a fi distribuite mai departe sau nu. Pentru că în luna decembrie au fost primite, la date diferite, zeci de mii de facturi, doar cu nu se poate verifica dacă au fost şi cele în cauză sau nu. Factorul poştal care răspunde de acea zonă a precizat că tot ce i s-a predat a distribuit la adresele respective”.
În urma sesizării făcute de „Monitorul de Suceava”, conducerea Oficiului Judeţean de Poştă Suceava s-a întâlnit, în cursul zilei de ieri, cu reprezentanţii ai E.ON Moldova (Suceava) concluzionând că „trebuie îmbunătăţit contractul încheiat între cele două părţi pentru ca cetăţeanul să nu aibă de suferit. Mai mult, trebuie să fie pus la punct un sistem prin care să poată fi verificată fiecare factură când pleacă de la E.ON şi când ajunge la Poştă şi mai departe la abonat”.
„6 pe an”
Noul concept de facturare „6 pe an” constă în emiterea, la interval de două luni, a facturilor la energie electrică: patru facturi de estimare a consumului de energie electrică, şi două facturi de regularizare a consumului de energie electrică.
Factura se bazează pe estimarea consumului prin programul de facturare sau pe baza consumului estimat de către client – convenţia de consum. Factura de regularizare este emisă pe baza indexelor citite de către prestatorii de servicii de citire, la şase luni. Ea reprezintă valoarea diferenţei dintre consumul înregistrat de contor în perioada de 6 luni (determinat pe bază de indexe citite) şi consumul estimat în decursul primelor patru luni.
Facturile de estimare nu reprezintă plata în avans a consumului de energie electrică, ele reprezintă estimarea consumului realizat pentru o perioadă retroactivă de două luni.
(23 ian 2008, 12:29:07