De când mercurul termometrelor a scăzut considerabil, o parte din angajaţii de la Serviciul Judeţean de Ambulanţă îşi desfăşoară activitatea în condiţii extrem de dificile.
Este vorba îndeosebi de cei care conduc autosanitarele, dar şi de medicii şi asistenţii care-i însoţesc la solicitări, obligaţi să suporte frigul din anumite maşini. Alături de ei, bolnavii pe care-i transportă tremură în autosanitarele îngheţate.
Pe timpul iernii, pentru o parte din salariaţii acestui sector, şi aşa destul de dur, locul de muncă devine şi mai greoi în condiţiile în care problemelor de zi cu zi li se mai adaugă frigul.
Neajunsul porneşte de la lipsa unor spaţii suficiente pentru gararea maşinilor, motiv pentru care acestea stau mai mult afară, expuse intemperiilor.
În condiţiile în care, în anumite puncte de lucru din judeţ, garajele nu există deloc sau sunt neîncălzite, ambulanţele pornesc greu şi sunt reci atunci când pleacă la solicitări.
În garaje, condiţii exact ca afară
Directorul tehnic al SJA, Emil Filipescu, arată că, din acest punct de vedere, cea mai dificilă situaţie se întâlneşte la Gura Humorului, unde nici vorbă de construcţii pentru gararea celor 9 maşini, localitate urmată de Vatra Dornei unde, de asemenea, ambulanţele rămân zi şi noapte afară, chiar dacă există nişte spaţii cu această destinaţie.
„La staţia din Vatra Dornei sunt 4 garaje obişnuite, de beton, neîncălzite, fapt pentru care temperaturile sunt exact ca afară. Ele nu sunt folosite fiindcă n-ar avea rost, este tot frig, şi, în plus, se află la 700 – 800 de metri depărtare de staţie. Maşinile vin şi pleacă în continuu la solicitări, iar parcurgerea distanţei până la garaje ar lua mult timp”, explică sursa citată.
Fălticeniul ocupă locul trei în topul staţiilor cu cele mai multe neajunsuri vizavi de gararea maşinilor din parcul auto. Aici, clădirea cu o asemenea destinaţie este ridicată înainte de 1950 şi n-a beneficiat decât de reparaţii de întreţinere. Spaţiul este necorespunzător pentru o exploatare pe timp de iarnă având în vedere că este neîncălzit. „Practic, este vorba de o hală foarte mare în care-i la fel de frig ca afară, cu diferenţa că nu ninge şi nu plouă”, explică directorul tehnic al Serviciului Judeţean de Ambulanţă, condiţiile de garare a celor 7 autosanitare aflate în dotarea staţiei din această localitate.
„Doar tabla şi PFL-ul”
Sursa citată spune că nici la centru, unde sunt 17 maşini, lucrurile nu stau mai bine, majoritatea autosanitarelor fiind protejate de intemperii doar de o copertină.
„La Suceava, în garaj, încap maxim patru maşini, dar în nici un caz cele înalte, care nu pot intra din cauza girofarului”, a punctat reprezentantul SJA.
El menţionează că, din cauză că stau în frig, unele maşini pornesc greu, iar şoferii au probleme în a le încălzi şi apoi a le menţine la o temperatură confortabilă.
„Fiindcă n-avem spaţii încălzite, se pleacă la caz cu maşini în care temperaturile din interior sunt la fel cu cele din exterior. Pe de altă parte, când este foarte frig, nici sistemele de încălzire ale maşinilor nu reuşesc să facă faţă. În afară de autosanitarele noi, care au o izolaţie termică, la celelalte este tabla şi PFL-ul. Consumul de carburanţi pentru încălzire este mare, iar şoferii care răspund de el nu-l pot justifica. Apare o inadvertenţă între consumul real şi cel scriptic, motiv pentru care conducătorii auto preferă să raţionalizeze căldura”, completează Emil Filipescu.
Pe ger, şoferii îşi spală maşinile afară, cu găleata şi mopul
Temperaturile scăzute din maşini afectează şi dotarea, angajaţii fiind nevoiţi să care după ei trusa de urgenţă ce conţine şi medicamente sub formă de fiole, pe care o duc şi o aduc din încăperile încălzite.
De menţionat că există şi maşini prevăzute cu dispozitive pentru menţinerea la o temperatură corespunzătoare a soluţiilor perfuzabile, dar acestea sunt numai în număr de două.
Pe timp de iarnă, condiţii grele de lucru se întâlnesc şi atunci când vine vorba de întreţinerea maşinilor. Şi asta, deoarece rampa de spălare a maşinilor este neacoperită, apa din furtun îngheaţă în zilele geroase, motiv pentru care şoferii îşi fac treaba cu găleata şi mopul. În ambulanţe, pe jos, se formează pojghiţe de gheaţă, iar bolnavii riscă să cadă.
Parcul auto al SJA numără 67 de maşini active, din care 39 sunt vechi de 17 - 18 ani, două au fost achiziţionate în anii 80, iar restul începând cu 1998.