Valoarea ajutorului financiar pe care statul îl acordă în cazul decesului unui pensionar sau al unui asigurat din sistemul asigurărilor sociale va fi, în 2008, mai mare cu 22%, comparativ cu anul trecut.
Astfel, cuantumul ajutorului de deces, care se stabileşte anual, prin Legea Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat, este, în acest an, de 1.550 lei, pentru titulari, şi de 775 lei, pentru un membru de familie.
În 2007, valoarea acestui ajutor a fost de 1.270 lei, pentru pensionari, şi de 635 lei, pentru un membru de familie decedat, în timp ce, în 2006, acesta a fost stabilit la suma de 1.077 lei, în cazul decesului pensionarului, respectiv 538 lei, în cazul decesului unui membru de familie.
În 2007, Casa Judeţeană de Pensii (CJP) Suceava a efectuat plăţi, ca urmare a decesului, pentru 6.043 de persoane, dintre care 5.825 de pensionari titulari şi 218 membri de familie.
Valoarea totală a ajutoarelor de deces plătite anul trecut se ridică la suma de 7.463.155 de lei, cea mai mare parte, 7.325.568 de lei, pentru pensionari titulari şi 137.587 de lei, pentru membri de familie.
Potrivit directorului CJP Suceava, Robert Marian, în perioada 1 – 15 ianuarie 2008, în judeţul Suceava, au fost înregistrate şi plătite 272 de cazuri, cu un total de 343.795 de lei.
În prezent CJP Suceava are programate pentru plată alte 264 de cazuri, valoarea totală a acestor ajutoare fiind de 399.152 de lei.
Condiţii de acordare a ajutorului de deces
În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul, sau persoana care dovedeşte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie aflat în întreţinerea sa şi care nu are un drept propriu de asigurări sociale.
Ajutoarele de deces pot fi solicitate pe baza actelor justificative în termenul de prescripţie de trei ani, calculat de la data la care beneficiarul era în drept să le solicite. Cuantumul acestuia se achită la nivelul cuvenit, la data decesului înscrisă în certificatul de deces.
Solicitantul trebuie să depună, la Casa Judeţeană de Pensii, un dosar format din: cupoane pensie decedat - toate categoriile de pensie de care a beneficiat, Certificatul de deces, în original şi copie, actul de identitate al solicitantului, în original şi copie, Certificatul de naştere al solicitantului, în original şi copie, o declaraţie notarială din care să reiasă faptul că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, şi o cerere tip pe care o găseşte la sediul Casei de Pensii.
(19 ian 2008, 22:47:08
Sa nu mori de ciuda?