Clasele terminale ale liceelor şi colegiilor furnizează cel mai mare număr de cursanţi şcolilor auto din judeţul Suceava.
Legislaţia românească permite adolescenţilor care nu au împlinit încă vârsta de 18 ani să conducă pe drumurile publice motorete şi vehicule uşoare, de tipul vechiului Lăstun, dar numărul mic de cai putere nu-i atrage pe tinerii suceveni.
Aşa se face că, lunar, la examenele de obţinere a permisului auto A1 şi B1 nu se prezintă mai mult de cinci tineri cu vârste între 16 şi 18 ani. În schimb, elevii de 18-20 de ani reprezintă aproape jumătate din cei care urmează cursurile şcolilor de şoferi şi o treime promovează examenul de prima dată. S-a ajuns ca, la ora actuală, 5.000 de elevi suceveni să deţină permis de conducere.
Una din cinci maşini este condusă de o femeie
În anul 2007, Serviciul Permise şi Înmatriculări Auto Suceava a programat la examenul pentru obţinerea permisului 45.000 de persoane, din care s-au prezentat 40.000. Dintre acestea, 10.500 au promovat, iar jumătate din proaspeţii şoferi sunt elevi.
Şeful Serviciului, comisarul şef Florin Cheaptanaru, spune că surprinzător este că, faţă de alte zone din ţară, în Suceava sunt foarte puţine şoferiţe.
„La noi abia dacă una din cinci maşini este condusă de o femeie, în vreme ce în alte părţi proporţiile sunt cel puţin egale, dacă nu sunt chiar mai multe femei. În Suceava femeile dau examen pentru permis mai târziu, în general după ce termină şcoala sau când se angajează”, a afirmat comisarul şef Cheaptanaru.
Un elev de clasa a XII-a are deja 30.000 de km conduşi
Mircea Moga este elev în clasa a XII-a la un colegiu din Suceava şi conduce de la sfârşitul clasei a XI-a.
A primit cadou de la părinţi o motocicletă de viteză Honda NX 650 Dominator, dar conduce şi maşina tatălui său.
Spune că pasiunea pentru maşini şi motoare o datorează părinţilor, care din copilărie l-au dus la karting.
„După un deceniu de <cântat> la instrumentele în 2 timpi a venit vremea motoarelor mari, în 4 timpi. Examenele pentru permis au fost uşoare, cel puţin poligonul pentru moto mi se pare o bătaie de joc. Te învârţi în jurul unor jaloane şi atât. Ar trebui să se facă un examen ca în celelalte state europene, teste mai complexe. De exemplu, pe frânare de urgenţă o maşină se comportă la fel de fiecare dată: apeşi frâna, maşina opreşte, dar în cazul motocicletei comportamentul pe frânare ţine de experienţa, talentul şi tehnica conducătorului”, apreciază Mircea.
Acesta susţine că noua calitate de şofer şi de posesor de motocicletă nu a produs modificări de atitudine nici asupra lui, nici asupra colegilor şi prietenilor lui, în schimb se fereşte să meargă cu maşina la şcoală sau, când o face, nu parchează în faţa liceului.
„Cu motorul nu merg la şcoală în primul rând pentru că echipamentul de protecţie ocupă mult loc şi trebuie să am mereu grijă de el, şi am şi rezerve faţă de unii profesori. Cu maşina, conduc normal. La drumuri lungi merg legal doar când primesc flash-uri de la ceilalţi participanţi la trafic sau mă atenţionează antiradarul. Deja am aproximativ 30.000 de km, în jumătate de an şi n-am avut nici un accident cu maşina”, mai spune tânărul şofer.
Şoferii elevi nu sunt un pericol în trafic
În ciuda opiniei larg vehiculate, că tinerii şi mai ales fetele conduc prost, statisticile arată că lucrurile nu stau deloc aşa.
Cheaptanaru chiar susţine că, deşi se întâmplă ca băieţii să aibă probleme la proba teoretică, la partea practică se descurcă foarte bine, mai ales cei care au fost cu părinţii la muncă în străinătate şi au lucrat şi ei în domenii auto (motostivuitori, la garaje, în parcări etc).
Fetele sunt mai conştiincioase la teorie, dar mersul înapoi şi parcările le ridică destule probleme. Cu toate acestea, elevii şoferi nu reprezintă un pericol în trafic, fetele cu atât mai puţin.
„Este o categorie de şoferi care conduce ocazional, în general trebuie să ceară maşina de la părinţi. Cât sunt începători conduc atenţi, n-au probleme cu alcoolul şi, chiar dacă nu au experienţă în trafic, nu sunt implicaţi în accidente grave”, a confirmat şi şeful Poliţiei Rutiere Suceava, comisarul şef Romeo Butnariu.
Scuteriştii şi motocicliştii, în statistica neagră
În anul trecut, nici un şofer elev nu a fost implicat în vreun eveniment rutier grav, în schimb un adolescent de 17 ani, elev la Grupul Şcolar Vatra Dornei, s-a accidentat grav cu scuterul pe care îl conducea. Băiatul mergea cu scuterul pe DN17 şi a trecut pe roşu la un semafor de pe un tronson aflat în lucru. A intrat pe sensul opus de mers, a pierdut controlul vehiculului din cauza vitezei excesive şi s-a izbit într-o maşină care circula regulamentar. A fost rănit grav şi a avut nevoie de 60 de zile de îngrijiri medicale pentru refacere.
Din păcate, scuteriştii şi motocicliştii sunt într-o statistică neagră, cu 306 accidente, din care 39 grave, cu 5 morţi, 14 răniţi grav şi 23 răniţi uşor. Vârsta celor care conduc această categorie de vehicule este de la 16 la 70 de ani şi nu cei de la limita inferioară sunt protagoniştii incidentelor cu urmări tragice.
( 4 ian 2008, 11:11:25