Un medic de la Urgenţele Spitalului Judeţean Suceava este acuzat de un pacient că a refuzat să-i acorde asistenţă sanitară, deşi solicitarea a fost făcută în prima zi de Crăciun, la o oră târzie, când toate celelalte unităţi sanitare erau închise.
În replică, doctorul spune că pacientul, neasigurat, a încercat să fenteze sistemul de sănătate invocând o problemă medicală pentru a-şi asigura o consultaţie gratuită.
Cazul a ajuns în atenţia conducerii Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, care a anunţat că va solicita spitalului să declanşeze o anchetă administrativă.
Dr. Corina Motoveleţ, de la Unitatea de Primire a Urgenţelor a fost reclamată că, în data de 25 decembrie, în jurul orei 22.00, i-a refuzat unui pacient neasigurat dreptul la asistenţă medicală de urgenţă. Constantin B., în vârstă de 29 ani, din Suceava, susţine că în seara cu pricina s-a prezentat la Spitalul Judeţean Suceava din cauza unor probleme de sănătate, dar medicul de serviciu n-a mai vrut să-l consulte în momentul în care a auzit că este neasigurat. „Păi pe mine cine mă plăteşte?”, ar fi spus dr. Motoveleţ.
„Treabă de Policlinică”
„De câteva zile mă durea mâna stângă şi o simţeam amorţită, dar atunci mi s-a făcut rău şi am decis să vin la spital ca să mă vadă un doctor. Îmi mişcam cu foarte mare greutate mâna, începusem să am dificultăţi de respiraţie şi am intrat în panică la gândul că ar putea fi o problemă cauzată de inimă. Eu locuiesc practic în străinătate, am venit în Suceava doar pentru a-mi petrece concediul, motiv pentru care nu am asigurare medicală în România. Ştiam, însă, că în cazul unei urgenţe am dreptul la asistenţă sanitară”, a explicat tânărul condiţiile în care a ajuns la Spitalul Judeţean.
„M-am dus la ghişeul de la intrarea în Urgenţe şi mi-am făcut fişa, iar apoi am intrat în camera în care se aflau medicii. I-am spus doctoriţei Motoveleţ, de serviciu în acea seară, ce problemă am, după care aceasta m-a întrebat dacă sunt asigurat. I-am spus că nu, iar ea s-a răstit la mine, zicând <Păi pe mine cine mă plăteşte? > ”, a completat Constantin B.
El arată că, în acest context, şi speriat de ideea că sănătatea sa ar putea fi în pericol, s-a oferit să achite consultaţia, dar cum medicul i-a spus că nu-i cazul, fiindcă <asta-i treabă de Policlinică >, a plecat.
Tânărul susţine că s-a întors peste circa două ore, crezând că are dreptul să-şi ceară fişa, ocazie cu care a ajuns din nou în camera de consultaţii unde se afla dr. Corina Motoveleţ care, de această dată, s-a dovedit mai amabilă.
“De faţă era şi un reprezentant al forţelor de ordine şi mi-a zis că dacă vreau să mă consulte să stau jos, dar eu i-am răspuns că doresc numai să-mi iau fişa şi să plec”, a arătat Constantin B., cu precizarea că nici un moment nu a adoptat o atitudine nepotrivită faţă de medic.
Apărarea doctoriţei
În replică la acuzele care i-au fost aduse, dr. Corina Motoveleţ spune că pacientul s-a dovedit recalcitrant şi că a plecat fără aviz medical. Doctoriţa recunoaşte că l-a întrebat dacă este asigurat sau nu, cu explicaţia că a solicitat această informaţie pentru a completa chestionarul conţinut de documentele medicale care trebuie întocmite în aceste situaţii.
Ea spune că în momentul în care Constantin B. a ajuns la spital avea de rezolvat două urgenţe majore, respectiv un infarct şi un traumatism cranian provocat de o petardă, cărora le-a acordat prioritate.
Doctoriţa neagă că ar fi spus că nu este plătită pentru serviciile sanitare oferite neasiguraţilor, declarând că are martori care pot confirma acest lucru, şi se apără cu actele medicale care au fost întocmite în acea seară.
Ea afirmă că pacientul a refuzat să aştepte să fie consultat şi prezintă documentele completate în acest caz, în care se stipulează că pacientul a plecat fără aviz, că a revenit la miezul nopţii, recalcitrant, şi că a ameninţat cu înregistrări pe telefonul mobil pe care le va face publice.
Sesizarea autorităţilor sanitare
„A venit cu tupeu, n-a vrut să înţeleagă că trebuie să aştepte. Avea o problemă medicală care dura de mai mult timp şi care putea fi rezolvată prin medicul de familie sau de specialitate, în cazul în care ar fi avut statutul de asigurat. Dar el a venit direct la spital, noaptea, şi fiind vorba, practic, de o consultaţie, mi-am rezervat dreptul de a mă ocupa mai întâi de urgenţele majore pe care le aveam. Ulterior, a refuzat cu vehemenţă să ia loc pentru a fi consultat, ţinea mâinile în buzunare şi ameninţa că înregistrează totul, după care se va duce unde trebuie. M-a şi jignit, oferindu-se să mă plătească pentru consultaţie, context în care i-am zis să se ducă la Policlinică, fiindcă acolo se practică acest sistem. Multe persoane neasigurate simulează tot felul de chestii pentru a beneficia de asistenţă sanitară gratuită. Se plimbă pe lângă spital şi se gândesc că n-ar fi rău să-şi facă o consultaţie fără plată. Dreptul lui era în primul rând să se asigure, ca să aibă acces la asistenţă medicală primară şi la consult de specialitate. Cum are bani de telefonul mobil, poate să-şi plătească şi contribuţia la Sănătate”, a punctat medicul sucevean.
Cazul a ajuns în atenţia şefului Unităţii de Primire a Urgenţelor, dr. Liviu Cârlan, care a refuzat să ia partea cuiva până nu analizează cu atenţie toate faptele.
El a precizat că, în cazul în care există nemulţumiri legate de activitatea unui doctor, pacientul se poate adresa direct, cu o reclamaţie scrisă, Colegiului Judeţean al Medicilor.
La rândul său, directorul Spitalului Judeţean Suceava, Costică Dăscăliuc, care a luat cunoştinţă de cele întâmplate în prima seară de Crăciun, a precizat că aşteaptă o sesizare oficială din partea pacientului pentru a putea demara o serie de cercetări.
Sesizată în acest caz, Casa de Asigurări de Sănătate a anunţat că va trimite o înştiinţare conducerii spitalului în vederea declanşării unei anchete administrative.
Ce spune legea
În situaţia în care pacientul nu poate dovedi calitatea de asigurat, spitalul acordă serviciile medicale de urgenţă necesare, având obligaţia să evalueze situaţia medicală a acestuia şi să-l externeze dacă starea sa de sănătate nu mai reprezintă urgenţă.
Criteriile de stabilire a urgenţelor pe baza cărora se efectuează internarea pacienţilor care nu dovedesc calitatea de asigurat sunt: urgenţe medico-chirurgicale sau orice alte situaţii în care este pusă în pericol viaţa pacientului sau au acest potenţial şi boli cu risc endemo-epidemic.
În conformitate cu Legea 95/2006 cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 34/2007), unităţile şi compartimentele de primire a urgenţelor din cadrul spitalelor de urgenţă sunt finanţate din bugetul de stat cu sumele aferente cheltuielilor de personal şi cheltuielilor cu medicamentele şi materialele sanitare. Sumele aferente acestor cheltuieli sunt prevăzute în mod distinct în bugetul spitalului.
(28 dec 2007, 11:18:57