Reporter: V-aş ruga să începeţi cu o scurtă biografie ...
Constantin Galan: M-am născut în 1956 la Rădăuţi, dar copilăria am petrecut-o la Dorneşti. După şcoala generală au urmat liceul, şcoala de maiştri în domeniul morăritului şi panificaţiei şi, ceva mai târziu, facultatea de Ştiinţe Politice la Iaşi. Imediat ce am intrat în câmpul muncii, am activat ca morar, maistru morar şi, pentru o perioadă de 15 ani, ca şef de unitate. Cred că modul meu de muncă, faptul că nu am avut conflicte cu colegii şi că reuşeam să-i înţeleg pe fiecare au făcut să lucrez acolo până în anul 1996. Totuşi vreau să menţionez că încă din 1990 deja începusem să mă gândesc la o afacere, dar îmi lipsea “scânteia” pentru a începe acest lucru. Poate că decizia a venit după o vizită pe care am făcut-o în Germania la nişte prieteni. Acolo am fost întrebat de ce românii nu au curajul să deschidă afaceri particulare, de ce preferă să lucreze la fel ca înainte de ‘90, de ce nu există spirit de iniţiativă. Cred că acele cuvinte m-au ambiţionat într-un fel şi, la întoarcerea acasă, împreună cu un prieten am înfiinţat o firmă, societatea comercială “Loredana”. La alegerea acestui nume, m-am inspirat din povestea firmei “Mercedes”, pentru că fiica mea se numeşte Loredana, iar acţionari eram eu şi naşul Loredanei.
Statutul de activitate cuprindea mai multe activităţi, de la prelucrarea lemnului la agricultură, însă îmi aduc aminte că prima afacere s-a legat de zootehnie. Apoi am inaugurat o reţea de magazine, primul a fost la Dorneşti, apoi la Frătăuţi, locul de unde era asociatul meu, şi câteva în Rădăuţi. Lucrurile au început să meargă bine, am început să ne dezvoltăm şi, aşa cum se întâmplă de multe ori în viaţă, m-am despărţit de asociat, dar am rămas prieteni în continuare. El şi-a văzut de parcursul lui, şi-a înfiinţat altă firmă, iar eu am continuat afacerile cu “Loredana”.Calitate şi seriozitate
Reporter: Cum aţi reuşit să vă impuneţi pe piaţă?
Constantin Galan: Viaţa şi-a continuat cursul şi după o bucată de vreme “Loredana”, care fusese prima firmă din zonă în desfacerea materialelor de construcţii, devenise cea mai importantă firmă de profil şi când spun acestea mă refer la faptul că reuşisem să câştigăm respectul populaţiei din zonă atât la capitolul calitate, cât şi la seriozitate în onorarea unei comenzi. Am lucrat după modelul occidental, am introdus transportul şi operaţiunile de descărcare gratuite la domiciliul clientului, până la urmă am introdus sisteme de lucru pe care le-am cunoscut şi le-am împrumutat din Vest, sisteme care au dovedit că numai prin servicii complete se poate învinge concurenţa.
Pot spune că numai printr-un management extrem de bine pus la punct, prin strategii adecvate la cerinţele fiecărui moment am reuşit ca “Loredana” să se impună pe piaţă.
În anul 1994 am înfiinţat societatea comercială româno-germană “Romexcelent”, care a avut o evoluţie extrem de dinamică şi care la ora actuală este partener al mai multor firme din profilul materialelor de construcţii din ţară dar şi reprezentant pe zona Moldova a câtorva firme din străinătate.
Fără să fiu acuzat de lipsă de modestie pot să afirm că în ultima perioadă anual s-au construit câteva sute sau chiar câteva mii de imobile cu materialele distribuite de “Loredana” sau de “Romexcelent”.
Exigenţe
Reporter: E dificil să fii transportator european?
Constantin Galan: Depre activitatea de transport intern şi internaţional pot spune că aceasta a debutat în anul 1994. Este o activitate dificilă pentru că trebuie să ţii pasul, să fii la curent tot timpul cu ceea ce apare nou pe piaţa transportatorilor. Exigenţele externe, dar şi cele interne sunt mari, există diferenţe mari de impozite între maşinile care sunt pe perne de aer şi cele pe arcuri, la fel şi în cazul gradului de poluare, ca să nu mai spun de cerinţele pentru traficul european.
Poate că în primul rând trebuie să spun că maşinile mele îmi asigură transportul materialelor de construcţii de la furnizor la client, ceea ce înseamnă că elimin o cheltuială.
Odată cu integrarea am dezvoltat şi segmentul de transporturi internaţionale, transporturile intercomunitare.
La ora actuală firma „Loredana” activează cu mai mult de zece camioane în Spania, ţară unde se află şi locul de parcare sau de coordonare al acestora. Pot spune că şi nivelul de salarizare al angajaţilor de pe aceste maşini este comparabil cu orice salariu din acest domeniu plătit în Occident.
Totodată, firma „Loredana” are un atelier de reparaţii pentru camioane în municipiul Suceava, atelier pe care îl folosim pentru maşinile noastre, dar şi pentru terţi.
Am dezvoltat şi un segment de construcţii la firmă, lucrări cu utilaje grele, lucrări de terasamente, de drumuri şi, mai nou, ne vom profila şi pe producţia de betoane după ce am achiziţionat încă de la finele anului trecut o staţie de betoane ultramodernă, ecologică, de producţie spaniolă, cu o capacitate de 80 mc pe oră.
Ne-am dezvoltat pe această latură cu sprijinilor mai multor specialişti în construcţii, tehnicieni, ingineri, care au fost specializaţi, conform normelor europene, pentru fiecare tip de echipament. Vreau să menţionez că acest lucru a însemnat angajarea a 50 de oameni, toţi specializaţi pe acest fel de utilaje, de altfel la acestă oră avem peste 120 de angajaţi care sunt calificaţi în proporţie de 99 la sută.
Proiecte
Reporter: Care au fost motivele care v-au determinat să candidaţi pentru Primăria Municipiului Rădăuţi?
Constantin Galan: Copiii mei sunt de acum mari şi pot deja să se implice în administrarea firmei, la fel şi soţia care lucrează de mulţi ani aici, ideea e că managementul societăţii se poate fac şi fără mine. Cred că dispun de suficient timp pentru a face politică, dar şi administraţie, de aceea m-am înscris în cursa pentru Primăria Muncipiului Rădăuţi.
Totuşi, am şi eu o vârstă şi o experienţă care mă face să cred că aş fi util comunităţii în calitatea de primar, că aş putea face mult pentru comunitatea rădăuţeană. La experienţa dobândită pe tărâmul afacerilor, în ţară sau în străinătate, se adaugă şi cea câştigată în mandatul actual de consilier local. Sunt preşedintele comisiei de urbanism din executivul local şi ştiu bine multe dintre problemele cu care se confruntă cetăţenii municipiului. De aceea îmi permit să spun că din fotoliul de primar aş putea face mult mai mult pentru oraşul nostru, pentru oamenii de aici, pentru că în această calitate dispui de mai multe pârghii şi posibilităţi de rezolvare a problemelor. Cunoscând sistemul de organizare, printr-o serie de programe şi iniţiative cred că din bugetul propriu, dar şi prin atragerea de fonduri structurale s-ar putea realiza multe lucruri benefice pentru bunăstarea şi confortul rădăuţenilor.