În articolul trecut v-am furnizat câteva informaţii despre cum funcţionează nivelul motivaţional al personalităţii, de aceea, în completare, de data aceasta m-am gândit să vă ajut cu câteva sfaturi practice despre cum vă păstraţi şi vă fidelizaţi colaboratorii, domnilor angajatori.
După cum vă spuneam deja în articolul precedent, banii nu reprezintă o motivaţie in sine, ci ne ajută să nu-i demotivăm pe angajaţi. Cu toate acestea, beneficiile financiare oferite pe lângă salariu sunt motivante, întrucât ele vin ca recompensă pentru un lucru bine făcut, ca o recunoaştere publică a meritelor.
Pe lângă motivaţia financiară, trebuie să ţinem cont de faptul ca angajaţii noştri, colaboratori, sunt şi ei oameni, nu roboţi, adică au sentimente şi emoţii. Asta se traduce prin faptul că angajatul are nevoie să fie apreciat, să vadă că meritele sale sunt recunoscute in mod public, are nevoie să vadă că cineva observă progresele sale. Acest lucru are ca efect eficientizarea relaţiei dintre angajat şi angajator, iar aceasta constituie un factor de maximă motivare pentru angajat. O atitudine caldă şi corectă vis-a-vis de angajat duce la creşterea motivării, a eficienţei şi a performanţei acestuia din urmă.
Team building
La fel de importantă este şi relaţia cu colegii, de aceea un bun manager se implică în mod activ în dezvoltarea unui climat organizaţional favorabil, organizând petreceri cu tot felul de ocazii (ziua de naştere, ziua copilului, o reuşită a echipei), organizând team building-uri, etc.
De asemenea, e recomandabil să solicitaţi părerea angajaţilor, în anumite probleme, acest lucru arătând că vă pasă de ei. În plus, s-ar putea ca angajaţii dvs să vă arate lucrurile dintr-o nouă perspectivă, la care nu v-aţi gândit. Pe de altă parte, cerându-le părerea angajaţilor, aceştia vor simţi că sunt importanţi pentru firmă, că părerea lor contează, că fac parte dintr-o comunitate la dezvoltarea căreia contribuie şi ei. Atunci când oamenii participă în mod activ la luarea unei decizii, se simt îndatoraţi să o pună şi în practică în bune condiţii.
Critica, în particular
Rezervaţi-vă timp pentru angajaţii dvs. Atunci când un subordonat vine la dvs cu o problemă, opriţi-vă din ceea ce faceţi, priviţi-l în ochi şi ascultaţi-l cu atenţie. Acest lucru nu vă răpeşte decât câteva minute din timpul dvs. Dacă nu puteţi să fiţi întrerupt, stabiliţi imediat un alt moment când veţi putea să îi acordaţi întreaga atenţie. Altfel, oamenii s-ar putea să capete impresia că vă deranjează şi la un moment dat s-ar putea să vă întrebaţi de ce nimeni nu vă spune ce se întâmplă în propria dvs firmă.
Fiecare dintre noi greşim, iar o greşeală, de multe ori, nu poate fi trecută cu vederea. Dar, dacă lauda are efecte atunci când e făcută în public, corecţia se face în particular şi asta pentru că nimic nu demoralizează mai tare decât umilirea în faţa celorlalţi. Înainte de a critica, însă, asiguraţi-vă că aveţi un motiv întemeiat.
Trataţi-vă subordonaţii cu respect, cu înţelegere, cu prietenie, dar cu respectarea unor limite rezonabile, dându-le şi lor puterea să şi le stabilească pe ale lor, iar feedback-ul nu va întârzia să apară!
Aşteptăm întrebări şi sugestii la telefon 0230 520317 sau pe email office@agentierecrutare.ro.
Consultant - psiholog, Monica Tataru
Human Resources Consulting
Agenţie de recrutare şi selecţie de resurse umane