Pe piaţa muncii, situaţia din companiile româneşti reflectă problemele pe care le are Romania la nivel naţional. Aşa cum structurile administrative ale statului limitează opţiunile şi posibilitatea de afirmare a oamenilor, aşa şi managementul din organizaţii condiţionează dezvoltarea angajaţilor.
Angajaţii sunt undeva jos pe scara ierarhică şi sunt judecaţi de către angajatori pentru că pleacă din companii şi uneori chiar din ţară, însă de multe ori, nu este vina lor, ci a sistemului de management al companiilor pentru care lucrează.
Ideea că oamenii sunt motivaţi doar de partea financiară este o modalitate facilă a managementului executiv de a se eschiva de la adevăratele probleme cu care se confruntă companiile lor. Este adevărat că latura financiară îşi are importanţa sa în raportul de muncă, însă din ce în ce mai importante sunt beneficiile, condiţiile de lucru, facilităţile, care oferă angajatului un anumit confort social, un mediu lipsit de stres pentru buna desfăşurare a activităţii.
Din păcate, există multe companii care folosesc ca motivare nonfinanciară trainingul sau teambuilding-ul în condiţiile în care acestea ar trebui să fie o unealtă de muncă, nu o recompensă.
Managerul bun, cheia într-o companie de succes
Un manager bun este cheia într-o companie de succes, de aceea de o importanţă majoră în training sunt cursurile pentru manageri; îi învaţă pe aceştia cum să lucreze cu angajaţii, cum să-i motiveze, astfel ca randamentul să fie maxim. Tocmai de aceea, schimbările într-o companie, fie că este vorba de business, fie de schimbări de natură comportamentală, trebuie să se producă de sus în jos.
Cererea de personal pe piaţa românească e mai mare decât oferta, iar oamenii migrează, căutându-şi locuri de muncă mai bune. În aceste situaţii, există greşeli tipice managerilor români, una este frustrarea pe care o simt atunci când pleacă oamenii din companie, care se resimte şi în momentul venirii unui nou angajat, ce întâlneşte din partea managerului răceală, iar asta îl face ca în scurt timp să vrea să plece.
O altă greşeală pe care o fac managerii este faptul că nu îşi ţin promisiunile.Mulţi manageri, în ”disperarea” de a angaja oameni buni, promit foarte multe lucruri în etapa de recrutare, pe care uită să le mai îndeplinească, de genul avansare rapidă, negociere salarială.
Mulţi români au migrat în străinătate
Statul român are potenţial privind forţa de muncă, însă mulţi români au migrat în străinătate, dezamăgiţi de sistemul administrativ românesc, de nivelul de trai mizer, sau din lipsa opţiunilor. Ajunşi în ţările occidentale, muncesc în condiţii pe care nu le-ar fi acceptat în România, sunt responsabili şi conştiincioşi, lucru care nu se întâmplă în ţară.
Probabil îmi veţi spune că e uşor să analizezi de pe margine, şi că în realitate lucrurile stau altfel, iar în Romania, uneori singura modalitate de responsabilizare a angajaţilor rămâne motivarea negativă ( penalităţi la salariu, avertismente etc.). Să-şi fi pierdut oare românii încrederea şi respectul faţă de angajatori ? Pentru informaţii şi sugestii www.agentierecrutare.ro, telefon 0230/520317, sau email office@agentierecrutare.ro.
consultant – avocat Oana Petruţa Chidoveţ
Human Resources Consulting
Agenţie de recrutare şi selecţie de resurse umane
(22 mai 2008, 22:56:53
Cand femeia intr-un popor e nedemna, "s-a zis" cu natiunea !!!