Cum vă prezentaţi, domnilor angajatori, la un interviu? Ce urmăriţi? Ştiţi dinainte ce vreţi să angajaţi? Aveţi profilul unui candidat ideal?
Primul pas este să vă stabiliţi o agendă de interviu. Înainte de a merge la o întâlnire de afaceri, vă faceţi un plan, nu? Ştiţi ce urmăriţi să obţineţi, ştiţi ce vreţi. Puteţi considera că un interviu este o întâlnire de afaceri, pentru că dvs. căutaţi, până la urmă, un colaborator. Aveţi nevoie de un plan de acţiune, de îndrumări privind durata, de aceea agendele de interviu sunt chiar de folos. Agenda dvs. ar trebui să conţină timpul alocat fiecărei etape a procesului şi, de asemenea, numele şi titlul fiecărei persoane implicată în interviu, într-un fel sau altul. Puteţi chiar să oferiţi candidatului o copie a agendei de interviu, ca punct de referinţă, pentru a sparge gheaţa mai uşor şi pentru a-l face să se simtă mai în largul său. Acest lucru vă va ajuta pe dvs., pe candidat şi pe ceilalţi participanţi programaţi la interviu şi, în plus, subliniază organizarea şi profesionalismul companiei dvs..
Comunicarea.
Este foarte important cum comunicaţi în timpul interviului. De ce sunteţi dvs. acolo? Ca să cunoaşteţi într-un timp foarte scurt un om din spatele unui CV, care v-a atras atenţia. Nu vorbiţi numai dvs.! Dvs. vă cunoaşteţi, vă ştiţi abilităţile şi detaliile personale. Pregătiţi-vă o listă cu întrebări, înainte de interviu, pentru a evita să picaţi în capcana de a vorbi prea mult. Evitaţi întrebările care au ca răspuns “da” sau “nu”. Folosiţi întrebări deschise, îi veţi determina pe candidaţi să comunice, cea mai mare parte din timp şi, astfel, vă uşuraţi dvs. procesul de cunoaştere. Aveţi grijă, însă, să nu transformaţi interviul într-un interogatoriu. Nu reuşiţi, în felul ăsta, decât să inhibaţi candidatul sau să-l determinaţi să se întrebe ce caută el acolo şi, în mod sigur, veţi pierde câţiva candidaţi foarte buni.
Notiţele.
De cele mai multe ori, veţi intervieva mai mulţi candidaţi. Cum îi ţineţi minte pe toţi? Notând informaţiile despre fiecare, într-un mod cât mai obiectiv. A vă lua notiţe în timpul interviului nu este nepoliticos, cu condiţia de a-l anunţa pe candidat că veţi face acest lucru. Puteţi ruga o altă persoană din compania dvs. să vă asiste şi să pună întrebări sau să ia notiţe, pentru ca dvs. să puteţi să-l evaluaţi mai bine pe candidat. Luaţi notiţe despre tot - înfăţişarea candidatului, limbajul corpului, expresii faciale, răspunsuri. Este de obicei foarte util pentru luarea deciziei finale să aveţi să aveţi o foaie cu aceste aspecte notate, împreună cu o scală de evaluare completată pe parcursul interviului.
Abordare.
Dvs. singur alegeţi maniera în care abordaţi interviul - prietenoasă şi relaxantă sau stresantă - şi această abordare trebuie să fie în strânsă legătură cu tipul de muncă pe care o va face persoana respectivă şi de industria din care face parte compania dvs., în nici un caz de dispoziţia dvs. din ziua respectivă.
Indiferent de cât de bine sau de prost merge interviul, daţi-le ocazia candidaţilor să pună cât de multe întrebări doresc. Este un prilej nemaipomenit pentru dvs. să evaluaţi candidatul - dacă este o persoană superficială, care întreabă doar de dragul întrebărilor sau dacă este o persoană analitică, pe care aţi dori-o în echipa dvs..
Impresii.
După interviu, rezervaţi-vă câteva momente pentru a nota ultimele impresii despre candidat, câtă vreme informaţiile sunt încă proaspete.
În mod sigur, veţi întâlni şi candidaţi care sunt nepotriviţi pentru post şi ştiţi asta de la prima întrebare. Acordaţi-le şi lor minim 15 minute, măcar pentru efortul lor de a se prezenta la interviu. Ar putea fi primul interviu din viaţa lor. Câteodată, judecând în grabă pe cineva, puteţi greşi, de aceea ar fi bine să acordaţi fiecăruia o şansă. Şi, desigur, se poate întâmpla şi invers, un candidat care se descurcă foarte bine la început, să întoarcă situaţia în defavoarea lui până la sfârşitul interviului, aşadar nu vă grăbiţi cu alegerea doar pentru că v-a format o primă impresie bună.
Un colaborator îmi spunea că pentru el este foarte importantă atitudinea, pasiunea pe care o investeşte un candidat în ceea ce face. Şi are dreptate! Atitudinea, pasiunea atrag după sine şi experienţa, iar munca este făcută cu plăcere şi are randament. Experienţa în muncă atrag după sine implicare, pasiune? Dvs. ce alegeţi?
Aşteptăm întrebările şi sugestiile dvs. la numărul de telefon 0230/520317 şi prin email la adresa office@agentierecrutare.ro.
Consultant – psiholog Monica Tataru
Human Resources Consulting - Agenţie de recrutare şi selecţie de resurse umane
(13 mar 2008, 09:38:49